fbpx
| Jak wybrać tłuszcz do smażenia?

Jak wybrać tłuszcz do smażenia?

Znalezienie odpowiedniego tłuszczu do smażenia jest bardziej skomplikowane niż mogłoby się wydawać – wybór jest ogromny, eksperci niejednogłośni, a w internecie roi się od sprzecznych informacji.

Jest kilka czynników, które warto wziąć pod uwagę przy wyborze oleju, który nie będzie szkodził naszemu zdrowiu, a wbrew pozorom, rozsławiony punkt dymienia nie jest tym najważniejszym. Lista wymaganych cech znacznie zawęża możliwe opcje – przede wszystkim do oliwy z oliwek extra virgin, oleju z awokado i oleju rzepakowego.

Jakie cechy powinien mieć tłuszcz do smażenia?

Jest kilka warunków, które musi spełniać tłuszcz, na którym można smażyć. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, czy posiada:

  • mało cholesterolu (ponieważ składnik ten utlenia się już w dość niskiej temperaturze, szkodząc zdrowiu),
  • jak najmniej wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (Omega-6 i w szczególności Omega-3, które również łatwo się utleniają),
  • jeszcze mniej substancji przyspieszających proces utleniania (jonów metali), które wpływają na szybsze powstawanie szkodliwych związków,
  • jak najwięcej antyoksydantów.

Te czynniki są ważniejsze niż punkt dymienia, ponieważ w większym stopniu decydują o produkcji szkodliwych substancji. Poza tym punkt dymienia w różnych tłuszczach może zmieniać swoją wartość podczas smażenia. Warto też pamiętać, że tłuszcz tłuszczowi nierówny – ten sam gatunek oleju podczas podgrzewania może zachowywać się w zupełnie inny sposób, za sprawą m.in. swojej świeżości, rodzaju przyrządzanego produktu czy użytych przypraw.

 Ze względu na bogactwo wielonienasyconych kwasów tłuszczowych do smażenia nie nadają się: olej lniany, olej słonecznikowy czy olej z pestek winogron. Warto je jednak spożywać na zimno. Nie można też smażyć na większości olejów nierafinowanych, ponieważ zawierają one dużą ilość katalizatorów utleniania i niewystarczającą liczbę składników o działaniu antyoksydacyjnym. Wyjątkiem jest tutaj oliwa z oliwek.

Dlaczego można smażyć na oliwie z oliwek?

Oliwa z oliwek to olej ubogi w substancje przyspieszające proces utleniania, natomiast bogaty w antyoksydanty. Charakteryzuje się niską zawartością wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Składa się bowiem w głównej mierze z kwasu oleinowego (aż do 75% składu), który jest stabilnym termicznie jednonienasyconym kwasem tłuszczowym.

Reklama, dzięki której rozwijamy redakcję
Oliwa z oliwek Olini

To oliwa z pierwszego tłoczenia, extra virgin, niefiltrowana i nieoczyszczana, dzięki czemu zachowuje wszystkie wartości odżywcze oraz smakowe.

Zobacz więcej

 Jak wybrać dobrą oliwę z oliwek?

W sklepach mamy do wyboru wiele rodzajów oliwy z oliwek, które różnią się między sobą nie tylko smakiem czy krajem pochodzenia, ale przede wszystkim jakością, a co się z tym wiąże – również ceną. Żeby oliwa zachowała pełnię składników odżywczych i służyła naszemu zdrowiu, tak jak służy mieszkańcom basenu Morza Śródziemnego, powinna być nierafinowana, tłoczona w niskiej temperaturze, a także przechowywana w odpowiednich warunkach – czyli w chłodnym miejscu i w ciemnej butelce.

Takim wysokiej jakości produktem jest oliwa z oliwek extra virgin marki Olini. Tłoczy się ją tradycyjnymi metodami, w niskiej temperaturze z oliwek pochodzących z hiszpańskiego regionu Albacete, znanego ze wspaniałych plantacji drzewek oliwnych. Dzięki temu, że jest niefiltrowana, nieoczyszczona i z pierwszego tłoczenia, zachowuje wszystkie wartości odżywcze oraz wyjątkowy smak, który na pewno docenią koneserzy. Jest to produkt uniwersalny – można ją spożywać zarówno na zimno, jak i na ciepło. Rewelacyjnie podkreśla smak sałatek, kasz, zup, pesto, makaronów czy innych dań.

Oliwa z oliwek na straży zdrowia i urody

Oliwa z oliwek jest elementem diety śródziemnomorskiej, rozsławionej przez swoje szczególne właściwości zdrowotne. Posiada wiele zalet:

  • Działa przeciwzapalnie i jest elementem diety antynowotworowej.
  • Przeciwdziała nadciśnieniu i wspomaga jego leczenie.
  • Jest wskazana w diecie osób otyłych, usprawnia bowiem trawienie.
  • Zmniejsza ryzyko cukrzycy, a także wspiera jej leczenie.
  • Jest bogata w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) oraz antyutleniacze.
  • Wspomaga układy hormonalny i immunologiczny.
  • Zmniejsza ryzyko zachorowania na osteoporozę.
  • Jest bogata w witaminy A, D, E i K, potas, magnez oraz związki fenolowe, a także umożliwia ich wchłanianie. Zawarte w oliwie NNKT zapobiegają utlenianiu witamin.
  • Zawiera polifenole, które unieszkodliwiają wolne rodniki.
  • Jest doskonała w diecie antiaging.
  • Jest bogata w kwas oleinowy, który zmniejsza ryzyko zachorowania na astmę i zapalenie błon śluzowych nosa.

Jak przechowywać oliwę z oliwek?

Sposób przechowywania oliwy jest niezwykle istotny dla zachowania jej świeżości i wartości odżywczych. Produkt ten nie powinien być trzymany w nasłonecznionych, ciepłych miejscach. Oliwa najlepiej przechowywać w zamkniętej, ciemnej butelce, w chłodnym miejscu (w temp. od 10 do 18 stopni Celsjusza). Termin przydatności do spożycia oliwy Olini to dwa lata od daty wytłoczenia. 

Smażmy z umiarem

 Pomimo że na oliwie z oliwek można smażyć, to najwięcej swoich unikalnych wartości odżywczych zachowuje spożywana na zimno. Warto pamiętać, że sposoby przyrządzania jedzenia, jak gotowanie czy pieczenie, są zdecydowanie zdrowsze niż smażenie. Smażmy więc potrawy z umiarem, a pyszną i zdrową oliwę przede wszystkim dolewajmy do pesto, dressingów i maczajmy w niej świeży chleb.

Bibliografia:

(1) https://poznajsienatluszczach.pl/

(2) http://www.czytelniamedyczna.pl/2424,waciwoci-zdrowotne-oliwy-z-oliwek.html

(3) http://www.izz.waw.pl/strona-gowna/3-aktualnoci/aktualnoci/643-piramida-zdrowego-zywienia-i-stylu-zycia-dzieci-i-mlodziezy

(4) https://pantabletka.pl/zdrowe-tluszcze-prawdilowy-rozwoj-dziecka/

(5) http://www.damianparol.com/smazenie/

(6) https://pantabletka.pl/oliwa-z-oliwek-cholesterol-cisnienie-odchudzanie/

(7) Małgorzata Wroniak, Magdalena Maszewska, „Oliwa z oliwek w diecie śródziemnomorskiej”

(8) http://www.nutrilife.pl/index.php?art=70&oliwa_z_oliwek_charakterystyka_proces_wytwarzania_i_waciwoci_prozdrowotne


Dzieci są ważne

Redakcja serwisu dziecisawazne.pl.
Odwiedź stronę autorki/autora: https://dziecisawazne.pl/


Przeczytaj więcej:

natuli.pl
Uważność – najlepsze książki dla dzieci i dorosłych

OKULARY
Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci

wychowanie
Wróciliście z wakacji i… musisz odpocząć?

ciąża i poród
Z kim rodzić? Dlaczego wsparcie w porodzie jest takie ważne

niemowlę
Jak nauczyć dziecko samodzielnego zasypiania? Cz. 1

edukacja alternatywna
Znajomość języków to kluczowa kompetencja przyszłości

edukacja alternatywna
Dlaczego leśna edukacja może uratować świat?

wychowanie
Jak pomóc dziecku regulować emocje?

zdrowie
7 powodów, dla których warto pozwolić dziecku się pobrudzić

wychowanie
5 rzeczy, które pomagają dzieciom w efektywnym wypoczynku

wywiady
MamaGathering 2019 – przestrzeń stworzona przez kobiety dla kobiet

wychowanie
17 pomysłów na zabawy podczas podróży