Kategorie
Zdrowie

Jak wspierać koordynację ręka-oko u małych dzieci

Koordynacja wzrokowo-ruchowa to zdolność zsynchronizowania ruchów z tym, co dostrzegamy wzrokiem. Sprawność tę dzieci ćwiczą od urodzenia, nie kształtuje się ona w odosobnieniu, ale w całościowym rozwoju psychomotorycznym dziecka.

Dobra koordynacja ręka-oko jest niezbędna do wykonywania codziennych czynności, takich jak pisanie, rysowanie, manipulowanie, ćwiczenia gimnastyczne czy czynności samoobsługowe. Jej zaburzenia łatwo rozpoznać  – dzieci ze słabo wyćwiczoną koordynacją wzrokowo-ruchową charakteryzują się słabą precyzją ruchów i przejawiają trudności podczas wykonywania prostych zadań. Należą do nich takie czynności jak ubieranie się, prawidłowe chwytanie i rzucanie piłki, utrzymanie równowagi przy staniu na jednej nodze czy wykonywanie prac plastycznych.

Uwaga! Reklama do czytania

PREMIERA
Piękne, bliskościowe wierszyki na dobranoc

Odwiedź księgarnię Natuli.pl

Jak zauważyć czy dziecko ma problemy z koordynacją ręka-oko?

Symptomy zaburzeń koordynacji wzrokowo-ruchowej można zauważyć już u kilkumiesięcznych dzieci. Niemowlęta z takim zaburzeniem nie raczkują, mają trudności z utrzymaniem równowagi w pozycji siedzącej i stojącej. Dzieci powyżej roku mogą nie być zainteresowane rysowaniem, przejawiać problemy z naśladowaniem ruchu w linii prostej w pionie i poziomie, nie potrafią też narysować koła. Są to zazwyczaj dzieci, które mają spore problemy w zabawach manipulacyjnych.
Wszystkie te objawy znacznie nasilają się w wieku przedszkolnym i szkolnym. Szczególnie w tym późniejszym okresie, zaburzeniom wzrokowo-ruchowym mogą towarzyszyć zaburzenia emocjonalne wynikające z problemów w kontakcie z rówieśnikami.

Jak ćwiczyć?

Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej od urodzenia ma o tyle duże znaczenie, że niezintegrowane płynnie odruchy ręka-oko warunkują działanie całego organizmu, wpływając na funkcjonowanie układu przedsionkowego, proprioceptywnego czy dotykowego. W przypadku wszystkich tych zaburzeń, terapię jaką najczęściej zaleca się dziecku, jest terapia integracji sensorycznej.
Nim dojdzie do terapii, możemy samodzielnie zadbać o to, by wyćwiczyć koordynację wzrokowo-ruchową dziecka. I choć często robimy to bardzo intuicyjnie, po prostu się bawiąc, warto mieć świadomość, jaki skutek mogą mieć nasze działania dla rozwoju malucha.

Koordynację ręka-oko możemy wspomagać przez:

  • zabawy z piłką, balonikiem, woreczkiem, które polegają na podrzucaniu, łapaniu, toczeniu…
  • rzuty do celu,
  • samodzielne ubieranie poszczególnych części garderoby,
  • robienie kulek z papieru,
  • lepienie z masy solnej,
  • układanie wieży z klocków (nie Lego, ale np. drewnianych – chodzi o to, by nie dało się ich łatwo złączyć),
  • przelewanie płynów z naczynia do naczynia,
  • stemplowanie,
  • wiązanie sznurka, wstążki, np. na klamce bądź nodze od stołu,
  • sortowanie klocków według kolorów, kształtów, wielkości,
  • zapinanie guzików,
  • układanie puzzli,
  • wycinanie i wydzieranie z papieru,
  • nawlekanie koralików,
  • podnoszenie i wyjmowanie małych przedmiotów z niewielkich naczyń,
  • jednoczesne malowanie obydwoma rękami na dużych powierzchniach.

Uwaga! Reklama do czytania

Jak zrozumieć małe dziecko

Podręcznik świadomego rodzicielstwa

Konflikty w rodzinie

Koniec z awanturami, czas na rozwiązania

Tylko dobre książki dla dzieci i rodziców | Księgarnia Natuli

Foto: flikr.com/stefanocieri

Autor/ka: NATULI dzieci są ważne

Redakcja NATULI Dzieci są ważne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.