Kategorie
Zdrowie

Niesamowite właściwości soku za złotówkę. Jaki to sok?

Brytyjscy naukowcy odkryli, że sok z buraka ćwikłowego potrafi zdziałać w naszym organizmie prawdziwe cuda. Poza tym, że jest cennym źródłem kwasu foliowego, błonnika i szeregu witamin, jest też napojem energetyzującym. Tiger i inne specyfiki mogą się przy nim schować.

Burak jest zdrowy. Bądź jak burak

Gdyby jego nazwa brzmiała nieco mniej pospolicie, z pewnością cieszyłby się popularnością co najmniej tak dużą, jak inne superfood’y. Jest jednak zwykłym burakiem, za to z dużym potencjałem, by zająć królewskie miejsce w naszej diecie.

Wystarczy wspomnieć badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu w Exter, które dowiodły, że sok buraczany zwiększa (o około 16%) wytrzymałość człowieka. W jaki sposób? Zawiera sole obniżające procesy utleniające w organizmie, zwiększając tym samym zdolność oszczędnego wydatkowania energii.
Badanie przeprowadzono na grupie mężczyzn, w wieku od 19 do 38 lat. Sok z buraka ćwikłowego pili codziennie przez sześć dni, a następnie uczestniczyli w serii testów fizycznych. Po soku buraczanym badani nie tylko szybciej jeździli na rowerze, ale też mniej się męczyli, a po próbie obciążeniowej mieli lepsze samopoczucie. Jednocześnie ciśnienie krwi ulegało regulacji. Nawet podczas obciążeń fizycznych pozostawało w granicach normy.

Naturalny kwas foliowy – po stokroć tak!

Dzięki bogatej zawartości kwasu foliowego, sok buraczany reguluje rozwój i funkcjonowanie komórek, a także wpływa na prawidłową pracę układów w organizmie. Pobudza procesy krwiotwórcze, hamując powstawanie anemii.
Ten sam kwas foliowy wpływa również na powstawanie serotoniny, zwanej hormonem szczęścia. Wpływa ona na prawidłowy sen oraz apetyt. A dodatkowo – zwiększa odporność, uczestnicząc w powstawaniu białych krwinek, zapobiega rozwinięciu się nowotworów i obniża ryzyko występowania raka szyjki macicy u kobiet. Można więc powiedzieć, że jak na zwykły sok z buraka, to dużo. Bardzo dużo!

Kto powinien to pić?

Ze względu na bogactwo witamin i wyżej wspomniany kwas foliowy, sok z buraka jest idealnym napojem dla kobiet w ciąży. Eliminuje wady cewy nerwowej u płodu, przyczynia się do wykształcenia kory mózgowej. Pozytywnie działa na wagę i ogólny rozwój noworodków, a także reguluje przekazywanie i podział cech dziedzicznych komórek. Poprawia także funkcjonowanie układu nerwowego.

Jak zrobić sok z buraka?

Do przygotowania soku z buraka niezbędna będzie sokowirówka. Dla urozmaicenia, do obranych buraków można dorzucić jabłka, marchewkę bądź pomarańcze.

Niebywałym, zimowym hitem jest także kiszony sok z buraków. Nie tylko zawiera dwa razy więcej witamin z grupy B, w porównaniu z sokiem z surowego buraka, ale też powstałe w wyniku fermentacji bakterie kwasu mlekowego, które pobudzają trawienie i regulują pracę jelit. Jest doskonały jako naturalny probiotyk. Pozwala uchronić się przed przeziębieniem, wzmacnia odporność i ma właściwości przeciwwirusowe.

Jak przygotować kiszonkę z buraka?

Składniki:

  • 2 buraki,
  • ząbek czosnku,
  • pół łyżeczki soli,
  • pół kromki chleba na prawdziwym zakwasie,
  • listek laurowy, ziele angielskie.

Przygotowanie:

Buraki umyj i obierz, pokrój w kawałki i umieść w litrowym, wyparzonym wcześniej słoju. Dodaj czosnek i zalej przegotowaną, letnią wodą z rozpuszczoną solą. Dodaj chleb razowy a następnie obciąż tak, by nic nie pływało na powierzchni (w przeciwnym razie zakwas zacznie pleśnieć). Jak to zrobić? Możesz wstawić do słoika szklankę, wówczas wszystkie składniki się zanurzą. Tak przygotowany sok odstaw na 3-4 dni w ciepłe miejsce. Po tym czasie napój zlej do butelki i wstaw do lodówki.

Foto: flikr.com/stijnnieuwendijk

Autor/ka: NATULI dzieci są ważne

Redakcja NATULI Dzieci są ważne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *