Kategorie
ekowiadomości

Oksytocyna może pomóc dzieciom z autyzmem

Najnowsze badania naukowców ze Stanów Zjednoczonych dowodzą, że oksytocyna reguluje aktywność w obszarach mózgu związanych z interakcjami społecznymi. Aplikacja oksytocyny do nosa za pomocą sprayu bezpośrednio przed terapią behawioralną może zwiększyć jej efekty. Inne badania potwierdziły, że u dzieci z autyzmem odnotowuje się niższy poziom hormonu oksytocyny we krwi, niż u typowo rozwijających się dzieci. Oksytocyna jest hormonem produkowanym w mózgu i uważa się, że jest zaangażowana w różne aspekty interakcji społecznych, takich jak zaufanie czy miłość.

Seria Rodzicielska

Jak zrozumieć małe dziecko

#StopTrenowaniu – przeczytaj książkę, która wprowadzi i rozwinie Twoje świadome rodzicielstwo. Rodzicielstwo bez „instrukcji obsługi” i szkodliwych rad.

Wyniki badań opublikowano w grudniowym numerze Proceedings of the National Academy of Sciences.

W badaniu wzięło udział 17 dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, które wzięły udział w dwóch sesjach obrazowania mózgu, polegających na wykonywaniu zadań związanych z zachowaniami społecznymi. Przed rozpoczęciem każdej sesji uczestnicy otrzymywali dawkę oksytocyny w aerozolu do nosa lub placebo. Naukowcy rozmawiali z nimi, obserwowali ich zachowania, by ostatecznie móc ocenić stany psychiczne badanych w oparciu o ich własne obserwacje.

Wyniki wykazały, że w porównaniu do sesji z użyciem placebo, sesja z zastosowaniem oksytocyny sprawiła, że dzieci i młodzież wykazywały większą aktywność w „mózgu społecznym”, który obejmuje regiony odpowiedzialne za przetwarzanie informacji związanych z funkcjonowaniem w społeczeństwie oraz regiony związane z nagradzaniem, percepcją społeczną i świadomością emocjonalną. Zauważono również, że oksytocyna zmniejsza aktywność regionów „mózgu społecznego”, kiedy dzieci były zaangażowane w zadania, które nie były związane z przetwarzaniem społecznym, takie jak etykietowanie kategorii pojazdów pokazanych na zdjęciach samochodów. Wniosek: hormony pomagają „dostroić” mózg, wpływają na różnicowanie bodźców społecznych i niespołecznych.

Nie jest jeszcze jasne, w jaki sposób hormon wpływa na mózg i prowadzi do lepszego przetwarzania bodźców społecznych. Naukowcy sugerują, że oksytocyna powoduje u dla dzieci z autyzmem wzrost przyjemności związanej z bodźcami społecznymi. Możliwe jest również, że hormon sprawia, iż informacje dotyczące ludzi wyróżniają się na tle informacji obejmujących także obiekty. To z kolei pomaga dostrzec dzieciom i młodzieży z autyzmem, że kontakty społeczne są dla nich najistotniejsze.

Przeczytaj: 10 fantastycznych cech oksytocyny.

Źródło: livescience.com

Autor/ka: NATULI dzieci są ważne

Redakcja NATULI Dzieci są ważne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *