Kategorie
Niemowlę

Rozwój dziecka w 5 miesiącu życia

Rozwój dziecka w piątym miesiącu życia:

* potrafi stabilnie trzymać główkę, posadzone i podparte pod pleckami; unosi się na przedramionach, odwraca głowę w kierunku bodźca

Drodzy rodzice, pamiętajcie, że każdy maluszek rozwija się we własnym tempie. Wiele zależy od temperamentu dziecka, genów, środowiska rodzinnego oraz innych indywidualnych cech dziecka.

seria rodzicielska

Jak zrozumieć małe dziecko

34 PLN

#StopTrenowaniu – przeczytaj książkę, która wprowadzi i rozwinie Twoje świadome rodzicielstwo. Rodzicielstwo bez „instrukcji obsługi” i szkodliwych rad.

Dziecko w piątym miesiącu życia:

  • potrafi stabilnie trzymać główkę, posadzone i podparte pod pleckami; unosi się na przedramionach, odwraca głowę w kierunku bodźca
  • pamiętaj, że dziecka nie należy sadzać! trzymane na kolanach opiekuna, powinno mieć podparty nie tylko kręgosłup, ale również główkę
  • podczas leżenia na brzuszku, podnosi się na wyprostowanych ramionach, opierając na podłożu otwarte dłonie. W takie pozycji odwraca główkę na boki
  • ruchy nóg ograniczają się do kopania. Unosząc się do siadania, maluch podciąga nóżki do brzucha
  • chętnie leży na brzuchu, jeśli może się bawić czymś bardzo dla niego interesującym
  • zaczyna przewracać się z pleców na brzuch
  • niemowlę unoszone pod paszki, zaczyna opierać się na palcach, a nawet potrafi przez moment przyjąć ciężar ciała na cale stopy
  • przejawia wzrost umiejętności koncentracji uwagi: coraz dłużej bada różne przedmioty
  • sięga po duże przedmioty oburącz, natomiast mniejsze chwyta dłonią od strony małego palca. Uwielbia gnieść papier, chwyta wszystko, co ma w zasięgu ręki
  • zaczyna manipulować przedmiotami, obraca je w dłoniach, czasem przekłada z rączki do rączki, potrafi podnieść grzechotkę, która upadła w zasięgu jego ręki
  • umie odczytywać podstawowe emocje, tj. radość czy smutek na twarzach najbliższych osób, odróżnia głos przyjazny od głosu zagniewanego i odmiennie reaguje na uśmiech i na gniew
  • ma cztery sposoby komunikowania się: płacz, odgłosy, mimikę oraz gesty
  • uważnie śledzi przedmioty przesuwające się przed jego oczami
  • utrzymuje zabawkę w dłoni i koncentruje wzrok na innym przedmiocie
  • koncentruje wzrok na ustach mówiącej osoby dorosłej
  • zaczyna samodzielnie wywoływać różne dźwięki, słucha wypowiedzi opiekunów
  • szuka źródła dźwięku przez odwrócenie głowy
  • wydaje różne odgłosy: piszczy, głośno pokrzykuje, grucha, powtarza samogłoski, imituje zasłyszane dźwięki
  • reaguje na swoje imię.

Autor/ka: Anna Leszczyńska

Psycholog dziecięcy, terapeuta. Absolwentka Wydziału Psychologii Klinicznej Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Zajmuje się udzielaniem kompleksowej pomocy psychologicznej dzieciom z autyzmem, całościowymi zaburzeniami rozwojowymi, zaburzeniami emocjonalnymi oraz nadpobudliwością psychoruchową. Udziela konsultacji wychowawczych, prowadzi grupy oraz warsztaty psychoedukacyjne dla rodziców i nauczycieli. Obecnie pracuje w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej nr 5 w Warszawie oraz prowadzi prywatną praktykę psychologiczną.


Bestsellery księgarni NATULI

Tematy, którymi się zajmujemy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *