W drugim roku życia, zmiany które zachodzą w rozwoju motorycznym dziecka nie są już tak nagłe i skokowe, jak te zachodzące w ciągu pierwszych dwunastu miesięcy. Zwalnia się także tempo wzrostu (10-12 cm na rok) i masy ciała dziecka (2-2,5 kg na rok). Postawa ciała staje się wyprostowana. W tym czasie rozwija się także sprawność manualna dziecka związana z rosnącą koordynacją rąk i oczu.
Rozwój ruchowy i manualny dwulatka w:
Uwaga! Reklama do czytania
Poród naturalny
Świadome przygotowanie się do cudu narodzin.
Karmienie piersią
Twoje mleko to cudowny dar. Naucz się nim dzielić.
Tylko dobre książki dla dzieci i rodziców | Księgarnia Natuli
13-15 miesiącu życia:
- chodzi samodzielnie i coraz pewniej przemierza coraz większe odległości; coraz mniej korzystając z pomocy dorosłych; nie podpierając się przedmiotami
- chodzi nadal z rozsuniętymi nóżkami, a stopy sprawiają wrażenie płaskich, ze względu na słabo wykształcone sklepienie i dużą ilość tkanki podskórnej
- ma dobre poczucie równowagi o czym świadczy fakt, że chodząc potrafi nieść coś w rączkach lub popychać przed sobą wózek
- zaczyna wchodzić na schody dostawiając nóżkę do nóżki, podpierając się o ścianę jedną rączką lub gdy jest za drugą prowadzone przez dorosłego
- jest coraz bardziej samodzielne podczas jedzenia: przytrzymuje samodzielnie kubek, wkłada do buzi drobne kawałki jedzenia, zaczyna posługiwać się łyżką (to czas na zachęcanie dziecka do samodzielności- nie wyręczaj go, gdy samo chce jeść; zrezygnuj całkowicie z podawania napojów w butelce)
- schyla się i podnosi przedmioty z podłogi
- buduje wieżę z 2-3 klocków
- otwiera i zamyka pudełka i szuflady
- potrafi „bazgrać” kredkami
- rozgniata plastelinę, ciastolinę
Książki o rozstaniu i rozwodzie: wsparcie dla dzieci i dorosłych
Książki o rozstaniu i rozwodzie dostępne w naszej księgarni mają na celu wspieranie całej rodziny. Bez względu na wiek, każdy członek rodziny znajdzie tutaj coś, co pomoże mu lepiej zrozumieć własne uczucia i odnaleźć nową równowagę. Dzięki literaturze można odkryć, że nawet po rozstaniu możliwe jest stworzenie szczęśliwego, pełnego wsparcia środowiska dla dziecka.
16-18 miesiącu życia:
- zaczyna biegać
- zaczyna wspinać sie na meble, aby sięgnąć po interesujące je przedmioty
- wchodzi na schody trzymane ze jedną rękę, dostawiając nóżkę
- zdejmuje luźne ubrania
- rzuca piłkę, próbuje ją kopać, choć nie zawsze mu się udaje w nią trafić
- zakłada luźne buty
- potrafi wkładać klocek w otwór
- samodzielnie posługuje się łyżką
- trzyma kubek obiema rączkami i pije z niego
- lubi malować palcami i „bazgrać” kredkami
19-21 miesiącu życia:
- samo wchodzi po schodach, trzymając się poręczy
- schodzi ze schodów krokiem dostawnym
- prowadzi za rękę osobę dorosłą, żeby jej coś pokazać
- umie się szybko zatrzymać i skręcać
- potrafi chodzić do tyłu
22- 24 miesiącu życia:
- pomaga dorosłemu w ubieraniu
- naśladuje rysowanie kresek
- samodzielnie schodzi po schodach
- kopie samodzielnie piłkę
- buduje z klocków wieżę, pociąg
- uczy się skakać
- podejmuje pierwsze próby jazdy na rowerku
- próbuje składać kartkę
- zaczyna odkręcać pokrywki
- nabiera poczucia rytmu i lubi ruchy taneczne