fbpx
DZIEŃ DZIECKA - Zrób niespodziankę!
| “Skąd się (nie) biorą dzieci?”. Książka dla dzieci o seksualności

“Skąd się (nie) biorą dzieci?”. Książka dla dzieci o seksualności

Rozmowa z Biancą-Beatą Kotoro - współautorką książki „Skąd się (nie) biorą dzieci?”, wyjaśniającej tajemnicę powstawania życia.

Co jakiś czas w mediach pojawiają się informacje o próbie wprowadzenia systematycznej edukacji seksualnej do polskich szkół. Pamiętajmy jednak, że wychowanie seksualne zaczyna się już w dniu narodzin, a może i nawet wcześniej, kiedy to rodzice przygotowują się na przyjście dziecka na świat. W początkowych latach nasze dziecko czerpie wiedzę o seksualności od najbliższych, dlatego rodzice powinni jako pierwsi wziąć odpowiedzialność za wychowanie seksualne swoich dzieci. Celem takiego wychowania jest przekazywanie pozytywnych wzorców dotyczących płciowości, cielesności i seksualności, aby w przyszłości dziecko mogło stać się odpowiedzialną i zdrową seksualnie osobą. Rodzice powinni dostarczać wiedzę na tematy intymne, odpowiednio dostosowaną do wieku dziecka, oraz prawidłowo interpretować i reagować na dziecięcą aktywność seksualną.

Skąd się biorą dzieci?

Oczywiście z połączenia jajeczka, które jest w brzuchu u mamy i nasionka, które jest u taty w woreczku pod siusiakiem.

Czy o współżyciu seksualnym można mówić już z przedszkolakiem, czy należy poczekać, aż dziecko dowie się o tym na lekcji biologii?

Ale przedszkolak nie pyta nas o współżycie czy seks, to jest ważne z perspektywy dorosłego. Przedszkolak pyta: „skąd się biorą dzieci?” Etap współżycia to dalsza edukacja na poziomie szkolnym. I cudownie by było, aby pierwszym informatorem nie była szkoła, czwarta klasa biologii czy podwórko, tylko rodzic.

Na końcu książki załączony jest słowniczek, w którym można znaleźć następujące określenia: cipka, penis, stolec, moszna, srom. Dlaczego warto używać prawidłowej terminologii płciowej ucząc dziecko o różnych częściach ciała?

Ponieważ są trzy języki, którymi mówimy o seksie. Język ulicy, język prywatny i język wiedzy. Z dzieckiem rozmawia się językiem prywatnym, ale naprawdę warto równolegle wprowadzać pojęcia z języka wiedzy. Tło emocjonalne słów związanych z anatomią jest ze świata dorosłych. Dla dziecka (przynajmniej  na razie) słowa te są pozbawione jakichkolwiek znaczeń. I możemy postarać się, aby jak najdłużej tak zostało, bo to będzie przeciwwagą dla języka ulicy, o platformie językowej do komunikacji nie wspominając.

Czy rozmowy o seksualności z dzieckiem są czymś co przychodzi łatwo, czy trzeba się tego nauczyć? Czy są jakieś zasady, którymi warto się kierować?

Trzeba się odczarować z “robaków” w głowach dorosłych, z konotacji, jakie dla danej osoby dorosłej niosą “te” tematy. A potem odpowiadać na pytania dzieci w sposób prosty i kluczowy, bez zbędnych ozdobników i krążenia dookoła. To jest tak: jeśli ktoś pyta nas o godzinę, to odpowiadamy która jest godzina – a nie jak zbudowany jest zegarek!

Czy treści omawiane z przedszkolakiem powinny się różnić ze względu na płeć dziecka?

Nie, nie powinny! Pamiętajmy, że dziecko do 5-6 roku życia ma pojęcie płci atrybutywnej – oznacza to, że spostrzega płeć poprzez atrybuty: włosy, ubrania, imię… Że to jest pewna umowa. A dopiero potem w toku rozwoju i zebranego doświadczenia rozumie, że to jest coś stałego i niezmiennego. Następuje proces budowy identyfikacji płciowej dziecka.

Skąd obecnie rodzice czerpią wiedzę na temat seksualności wieku rozwojowego?

Pewnie z internetu, z rozmów, z doświadczeń… trzeba byłoby ich popytać. Ale nie zawsze jest to poprawna wiedza, merytoryczna… Dlatego zachęcamy dorosłych do zapoznania się z naszą pozycją, a potem do omawiania i czytania jej z dzieckiem.

Książeczka zawiera przykładowe rozmowy dziecka z dorosłym. Czy są to rozmowy zasłyszane czy wymyślone na potrzeby publikacji?

Są to rozmowy spisane z życia, dialogi jakie słyszeliśmy lub o jakich opowiadali nam przez lata rodzice, z którymi widzieliśmy się na szkoleniach, pogadankach lub w gabinecie.

Do kogo jest adresowana książka?

Do każdego dorosłego, który chce wejść w dobry i merytoryczny dialog z przedszkolakiem czy dzieckiem wczesnoszkolnym.

Autorzy książki:

Bianca-Beata Kotoro – jest psychologiem, prowadzi terapię i udziela wsparcia psychologiczno-seksuologicznego pacjentom onkologicznym. Jest autorką licznych publikacji w prasie. Szkoli lekarzy oraz prowadzi zajęcia w przedszkolach, szkołach i na wyższych uczelniach.

Wiesław Sokoluk – jest autorem poradników i książek poruszających zagadnienia z zakresu seksualności. Sam siebie nazywa wędrownym seksuologiem z racji prowadzenia warsztatów na terenie całego kraju.

 

Książkę możecie kupić w sklepie natuli.pl – Skąd się nie biorą dzieci?


Dzieci są ważne

Redakcja serwisu dziecisawazne.pl.
Odwiedź stronę autorki/autora: https://dziecisawazne.pl/


Przeczytaj więcej:

natuli.pl
Uważność – najlepsze książki dla dzieci i dorosłych

OKULARY
Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci

edukacja alternatywna
Nie dajmy się zadaniom domowym! Czego dzieci naprawdę potrzebują po wyjściu ze szkoły?

edukacja alternatywna
Dlaczego tak trudno zmienić polską szkołę? Fragment książki “Nowa szkoła”

edukacja alternatywna
“Nowa szkoła” to książka dla gotowych na zmianę polskiej szkoły

edukacja alternatywna
Jak uczy się mózg i jak szkoła może wspierać naturalne procesy uczenia się?

rodzina
“Jeśli nie działasz razem z dzieckiem, ono nie będzie działać z tobą”, czyli na czym dokładnie polega współdziałanie?

wychowanie
5 fundamentów dobrej relacji z dzieckiem

odżywianie naturalne
10 wyjątkowo bogatych superfoods prosto z… Polski!

edukacja alternatywna
4 warunki efektywnej nauki języka w szkole

rodzina
Rodzice potrzebują kontaktu z naturą i… z innymi dorosłymi

wychowanie
5 rzeczy, których nie można zmienić u dzieci