"Skąd się (nie) biorą dzieci?". Książka dla dzieci o seksualności
| “Skąd się (nie) biorą dzieci?”. Książka dla dzieci o seksualności

“Skąd się (nie) biorą dzieci?”. Książka dla dzieci o seksualności

Rozmowa z Biancą-Beatą Kotoro - współautorką książki „Skąd się (nie) biorą dzieci?”, wyjaśniającej tajemnicę powstawania życia.

Co jakiś czas w mediach pojawiają się informacje o próbie wprowadzenia systematycznej edukacji seksualnej do polskich szkół. Pamiętajmy jednak, że wychowanie seksualne zaczyna się już w dniu narodzin, a może i nawet wcześniej, kiedy to rodzice przygotowują się na przyjście dziecka na świat. W początkowych latach nasze dziecko czerpie wiedzę o seksualności od najbliższych, dlatego rodzice powinni jako pierwsi wziąć odpowiedzialność za wychowanie seksualne swoich dzieci. Celem takiego wychowania jest przekazywanie pozytywnych wzorców dotyczących płciowości, cielesności i seksualności, aby w przyszłości dziecko mogło stać się odpowiedzialną i zdrową seksualnie osobą. Rodzice powinni dostarczać wiedzę na tematy intymne, odpowiednio dostosowaną do wieku dziecka, oraz prawidłowo interpretować i reagować na dziecięcą aktywność seksualną.

Skąd się biorą dzieci?

Oczywiście z połączenia jajeczka, które jest w brzuchu u mamy i nasionka, które jest u taty w woreczku pod siusiakiem.

Czy o współżyciu seksualnym można mówić już z przedszkolakiem, czy należy poczekać, aż dziecko dowie się o tym na lekcji biologii?

Ale przedszkolak nie pyta nas o współżycie czy seks, to jest ważne z perspektywy dorosłego. Przedszkolak pyta: „skąd się biorą dzieci?” Etap współżycia to dalsza edukacja na poziomie szkolnym. I cudownie by było, aby pierwszym informatorem nie była szkoła, czwarta klasa biologii czy podwórko, tylko rodzic.

Na końcu książki załączony jest słowniczek, w którym można znaleźć następujące określenia: cipka, penis, stolec, moszna, srom. Dlaczego warto używać prawidłowej terminologii płciowej ucząc dziecko o różnych częściach ciała?

Ponieważ są trzy języki, którymi mówimy o seksie. Język ulicy, język prywatny i język wiedzy. Z dzieckiem rozmawia się językiem prywatnym, ale naprawdę warto równolegle wprowadzać pojęcia z języka wiedzy. Tło emocjonalne słów związanych z anatomią jest ze świata dorosłych. Dla dziecka (przynajmniej  na razie) słowa te są pozbawione jakichkolwiek znaczeń. I możemy postarać się, aby jak najdłużej tak zostało, bo to będzie przeciwwagą dla języka ulicy, o platformie językowej do komunikacji nie wspominając.

Czy rozmowy o seksualności z dzieckiem są czymś co przychodzi łatwo, czy trzeba się tego nauczyć? Czy są jakieś zasady, którymi warto się kierować?

Trzeba się odczarować z “robaków” w głowach dorosłych, z konotacji, jakie dla danej osoby dorosłej niosą “te” tematy. A potem odpowiadać na pytania dzieci w sposób prosty i kluczowy, bez zbędnych ozdobników i krążenia dookoła. To jest tak: jeśli ktoś pyta nas o godzinę, to odpowiadamy która jest godzina – a nie jak zbudowany jest zegarek!

Czy treści omawiane z przedszkolakiem powinny się różnić ze względu na płeć dziecka?

Nie, nie powinny! Pamiętajmy, że dziecko do 5-6 roku życia ma pojęcie płci atrybutywnej – oznacza to, że spostrzega płeć poprzez atrybuty: włosy, ubrania, imię… Że to jest pewna umowa. A dopiero potem w toku rozwoju i zebranego doświadczenia rozumie, że to jest coś stałego i niezmiennego. Następuje proces budowy identyfikacji płciowej dziecka.

Skąd obecnie rodzice czerpią wiedzę na temat seksualności wieku rozwojowego?

Pewnie z internetu, z rozmów, z doświadczeń… trzeba byłoby ich popytać. Ale nie zawsze jest to poprawna wiedza, merytoryczna… Dlatego zachęcamy dorosłych do zapoznania się z naszą pozycją, a potem do omawiania i czytania jej z dzieckiem.

Książeczka zawiera przykładowe rozmowy dziecka z dorosłym. Czy są to rozmowy zasłyszane czy wymyślone na potrzeby publikacji?

Są to rozmowy spisane z życia, dialogi jakie słyszeliśmy lub o jakich opowiadali nam przez lata rodzice, z którymi widzieliśmy się na szkoleniach, pogadankach lub w gabinecie.

Do kogo jest adresowana książka?

Do każdego dorosłego, który chce wejść w dobry i merytoryczny dialog z przedszkolakiem czy dzieckiem wczesnoszkolnym.

Autorzy książki:

Bianca-Beata Kotoro – jest psychologiem, prowadzi terapię i udziela wsparcia psychologiczno-seksuologicznego pacjentom onkologicznym. Jest autorką licznych publikacji w prasie. Szkoli lekarzy oraz prowadzi zajęcia w przedszkolach, szkołach i na wyższych uczelniach.

Wiesław Sokoluk – jest autorem poradników i książek poruszających zagadnienia z zakresu seksualności. Sam siebie nazywa wędrownym seksuologiem z racji prowadzenia warsztatów na terenie całego kraju.

 

Książkę możecie kupić w sklepie natuli.pl – Skąd się nie biorą dzieci?


Dzieci są ważne

Redakcja serwisu dziecisawazne.pl.
Odwiedź stronę autorki/autora: https://dziecisawazne.pl/


Przeczytaj więcej:

natuli.pl
8 książek o Porozumieniu bez Przemocy (NVC)

edukacja alternatywna
Jak szkoła wpływa na życie rodziny, czyli co jest dla nas ważne?

naturopatia
7 naturalnych sposobów na wzmocnienie odporności dziecka

edukacja alternatywna
Bycie uczniem to tylko jedna z ról w życiu

rodzina
Dziecięcy pokój w stylu Montessori

wychowanie
Hejt, bullying i cyberprzemoc – ten problem dotyczy nas wszystkich!

ciąża i poród
Poronienie to strata, która zasługuje na żałobę

olini
Oleje z pestek dyni i czarnuszki chronią przed pasożytami

wychowanie
5 filarów samodzielności

André Stern
Stern na piątek, cz.1 – Czy dziecko, które nie chodzi do szkoły może zostać lekarzem?

edukacja alternatywna
W pułapce szkolnych ocen