| To relacje z dorosłymi wpływają na rozwój mózgu dziecka!

To relacje z dorosłymi wpływają na rozwój mózgu dziecka!

Jeszcze nie tak dawno sądzono, że na rozwój dziecka i jego życiowe możliwości wpływają przede wszystkim uwarunkowania genetyczne. Badacze mózgu w ciągu ostatnich dziesięcioleci dowiedli jednak, że na rozkwit możliwości intelektualnych, emocjonalnych i społecznych dzieci decydująco oddziałują nie geny, a dorośli, którzy na co dzień im towarzyszą.

Okazuje się, że to dorośli w codziennym kontakcie z dziećmi mają istotny wpływ:

  • sposób myślenia dzieci o sobie i świecie,
  • ich poczucie własnej wartości,
  • zaufanie do siebie i własnych możliwości,
  • zdolność rozpoznawania i regulacji emocji,
  • umiejętność budowania wartościowych relacji,
  • zdolności uczenia się,
  • umiejętność kształtowania kompetencji, dzięki którym w przyszłości będą mogły rozwiązywać złożone problemy i podejmować decyzje.

Wszystkich tych wartości i umiejętności dzieci uczą się naturalnie w codziennych interakcjach z rodzicami. Nabywają wiedzę o sobie i otaczającym je świecie przez dotyk, obserwację, słuchanie, eksperymentowanie i naśladowanie. Dlatego tak ważne jest, aby w taki sposób odpowiadać na potrzeby dzieci, komunikować się z nimi i tak organizować im przestrzeń codziennych doświadczeń, by mogły one w pełni realizować potencjał, z jakim przychodzą na świat.

Relacja z dorosłymi a rozwój

Dzieci poznają siebie i świat m.in. za pomocą neuronów lustrzanych i neurobiologicznego rezonansu. Gdy przyglądają się czynności wykonywanej przez drugiego człowieka oraz widzą, jak reaguje on w określonych sytuacjach, w nich samych aktywuje się unikalny program neurobiologiczny. Ten sam, który prowadzi do wykonania podobnych działań lub do podobnego zachowania co u osoby, którą obserwują.

Przez pierwsze lata życia dzieci uczą się więc przede wszystkim w relacji z najbliższymi sobie dorosłymi. Warto wykorzystać ten czas, uważnie towarzysząc dzieciom, świadomie wspierać rozwój ich zdolności poznawczych, społecznych i emocjonalnych. Kluczem do harmonijnego i wszechstronnego rozwoju dziecka jest zrozumienie istoty relacji z nim, naturalnego rozwoju oraz znaczenia wszelkich codziennych interakcji. Okazuje się bowiem, że każdy dotyk, każda rozmowa z nim i każda zabawa determinuje rozwój jego mózgu, a w rezultacie przyczynia się do całościowego rozwoju dziecka.

Reklama, dzięki której rozwijamy redakcję
Mózg dziecka. Przewodnik dla rodziców

Ta książka pozwala dorosłym wspierać dzieci w nauce oraz tworzyć z nimi wartościowe relacje - dostarcza im wielu cennych wskazówek, dzięki którym mogą motywować u najmłodszych pozytywne zachowania, mądrze wytyczać granice i wzmacniać w swoich dzieciach asertywność oraz poczucie więzi.

Zobacz więcej

Mózg dziecka a mózg dorosłego

Dziecko rodzi się z prawie taką samą liczbą neuronów, jak dorosły (ok. sto miliardów). Główna różnica między mózgiem dziecka i dorosłego jest taka, że w mózgu dorosłego istnieją już biliony połączeń między tymi neuronami. W mózgu dziecka te swoiste połączenia zaczynają dopiero powstawać, a każde z nich przekłada się na jakiś element procesu uczenia się. Kiedy dziecko trzyma w dłoni grzechotkę, bawi się nią, uderza o podłogę lub jedynie się jej przygląda, to sposób, w jaki to robi, znajduje odzwierciedlenie w jego mózgu, w postaci osobnych połączeń między neuronami. Kiedy rozmawiamy z dzieckiem, kołyszemy je, przytulamy lub kiedy ono po prostu nas obserwuje, w jego mózgu tworzą się połączenia, które później w konkretnych obszarach pomagają młodym ludziom przyjmować określone postawy i w specyficzny dla nich sposób radzić sobie w dorosłym życiu. Wszystko, czego dziecko doświadcza w kontakcie i w relacji z nami, zapisuje się w jego mózgu. I mimo że neurobiologia nie ma monopolu na rodzicielstwo i nie rości sobie prawa do decydowania o jego kształcie, bardzo konkretnie podpowiada nam, rodzicom, co możemy zrobić, aby pomóc dzieciom naprawdę zdrowo i szczęśliwie się rozwijać.

Neurobiologia dla każdego

Wiedza z zakresu działania mózgu dziecka przestała być dostępna jedynie dla specjalistów i neurobiologów. Jest ona dzisiaj dostępna dla każdego dorosłego. Wspaniałym narzędziem jest najnowsza książka doktora psychologii i neuropsychologa, Alvaro Bilbao,  Mózg dziecka. Przewodnik dla rodziców. Badacz w sposób niezwykle przystępny opowiada o tym, jak funkcjonuje mózg człowieka i w jaki sposób rozwija się on w pierwszych latach życia.

Dostarcza nam przy tym wielu narzędzi i wskazówek, dzięki którym możemy:

  • wspierać najmłodszych w nauce,
  • efektywnie wspomagać ich zrównoważony rozwój umysłowy,
  • wzmacniać ich zdrowe poczucie własnej wartości,
  • wspierać je w kształtowaniu zdolność budowania empatycznych i wartościowych relacji,
  • mądrze rozmawiać o granicach i wytyczać je,
  • wspomagać dziecięcą asertywność,
  • wspierać poczucie więzi,
  • zapobiegać zaburzeniom depresyjnym i lękowym oraz “problemom” z zachowaniem.

Podręcznik składa się z czterech części, a w każdej z nich rodzice i opiekunowie odnajdują odpowiedzi na liczne wątpliwości, które rodzą się w ich codziennych kontaktach z dziećmi.

Z książki dowiecie się między innymi tego:

  • jak mimo wielu trudów i wyzwań cieszyć się rodzicielstwem i kontaktem z dzieckiem,
  • jakie są zasady pełnego rozwoju umysłowego,
  • jakie narzędzia wspomagają rozwój mózgu,
  • jak motywować określone zachowania u dzieci,
  • jakie stosować metody wychowawcze, by uniknąć  wymierzania kar,
  • jak wytyczać granice,
  • jak wspierać kształtowanie inteligencji emocjonalnej i na czym ona właściwie polega,
  • jak mądrze komunikować się z dzieckiem, aby chciało nas słuchać,
  • jak budować zaufanie,
  • jak wzmacniać intelektualny mózg dziecka (jak wspomagać pamięć, koncentrację, uwagę, mowę, samokontrolę, kreatywność).

Mózg dziecka. Przewodnik dla rodziców jest prawdziwą skarbnicą wiedzy, jak świadomie wspierać dziecko w zaspokajaniu fundamentalnych potrzeb rozwoju i miłości oraz pomóc mu wytrwale kroczyć przez życie i czerpać z niego to, co najlepsze.

Podręcznik Alvaro Bilbao to również przepiękna inspiracja dla dorosłych do nawiązania kontaktu ze swoim wewnętrznym dzieckiem, odkrycia sensu rodzicielstwa i uwolnienia się od krępujących swobodne doświadczanie utartych prawd i schematów. Jak trafnie ujmuje autor książki, prawdziwym kluczem do sukcesu w rodzicielstwie “jest pozostawienie za sobą wszystkich uznanych modeli oraz dogmatów i życie chwilą. (…) dobrym rodzicem albo wychowawcą nie jest ten, kto trzyma się jakiejś powszechnie akceptowanej metody albo realizuje ustalony z góry plan, ale ten, kto w każdej chwili umie rozpoznać potrzeby dziecka i wykorzystać możliwości wychowawcze, jakie przynosi codzienne życie”.

 


Magdalena Boćko-Mysiorska

Spełniająca się mama i żona, pedagożka, coach, wykładowczyni. Promotorka naturalnego rodzicielstwa, neurobiologii i Porozumienia bez Przemocy. Na co dzień wspiera rodziców i nauczycieli w budowaniu empatycznych i konstruktywnych relacji z dziećmi. Autorka podręczników, artykułów i bliskościowo-naukowego bloga www.magdalenabockomysiorska.pl.
Odwiedź stronę autorki/autora: http://www.magdalenabockomysiorska.pl


Czytaj na dziecisawazne.pl

Jesper Juul
Juul na poniedziałek, cz. 107 – Szkolny system nagród jest prymitywny i krótkowzroczny

ekowiadomości
Szkocja ustanawia prawo do “zabawy na dworze jako fundamentalnej części dzieciństwa”

edukacja alternatywna
Skąd się wzięła tradycyjna polska szkoła?

wywiady
Jak porozumieć się w kwestii wychowania dzieci, jeśli każde z rodziców wyznaje inne wartości?

odżywianie naturalne
Jedzmy więcej warzyw! 4 przepisy na zdrowy obiad dla całej rodziny

wychowanie
6 filarów świadomego rodzicielstwa

zdrowie
Jak wspomagać integrację sensoryczną dziecka?

ciąża i poród
Emocje kobiety w porodzie są tak samo ważne, jak jej zdrowe ciało

edukacja alternatywna
Jak wspierać dzieci w rozwiązywaniu szkolnych konfliktów

olini
11 niesamowitych właściwości oleju z czarnuszki