fbpx
DZIEŃ DZIECKA - Zrób niespodziankę!
| To relacje z dorosłymi wpływają na rozwój mózgu dziecka!

To relacje z dorosłymi wpływają na rozwój mózgu dziecka!

Jeszcze nie tak dawno sądzono, że na rozwój dziecka i jego życiowe możliwości wpływają przede wszystkim uwarunkowania genetyczne. Badacze mózgu w ciągu ostatnich dziesięcioleci dowiedli jednak, że na rozkwit możliwości intelektualnych, emocjonalnych i społecznych dzieci decydująco oddziałują nie geny, a dorośli, którzy na co dzień im towarzyszą.

Okazuje się, że to dorośli w codziennym kontakcie z dziećmi mają istotny wpływ:

  • sposób myślenia dzieci o sobie i świecie,
  • ich poczucie własnej wartości,
  • zaufanie do siebie i własnych możliwości,
  • zdolność rozpoznawania i regulacji emocji,
  • umiejętność budowania wartościowych relacji,
  • zdolności uczenia się,
  • umiejętność kształtowania kompetencji, dzięki którym w przyszłości będą mogły rozwiązywać złożone problemy i podejmować decyzje.

Wszystkich tych wartości i umiejętności dzieci uczą się naturalnie w codziennych interakcjach z rodzicami. Nabywają wiedzę o sobie i otaczającym je świecie przez dotyk, obserwację, słuchanie, eksperymentowanie i naśladowanie. Dlatego tak ważne jest, aby w taki sposób odpowiadać na potrzeby dzieci, komunikować się z nimi i tak organizować im przestrzeń codziennych doświadczeń, by mogły one w pełni realizować potencjał, z jakim przychodzą na świat.

Relacja z dorosłymi a rozwój

Dzieci poznają siebie i świat m.in. za pomocą neuronów lustrzanych i neurobiologicznego rezonansu. Gdy przyglądają się czynności wykonywanej przez drugiego człowieka oraz widzą, jak reaguje on w określonych sytuacjach, w nich samych aktywuje się unikalny program neurobiologiczny. Ten sam, który prowadzi do wykonania podobnych działań lub do podobnego zachowania co u osoby, którą obserwują.

Przez pierwsze lata życia dzieci uczą się więc przede wszystkim w relacji z najbliższymi sobie dorosłymi. Warto wykorzystać ten czas, uważnie towarzysząc dzieciom, świadomie wspierać rozwój ich zdolności poznawczych, społecznych i emocjonalnych. Kluczem do harmonijnego i wszechstronnego rozwoju dziecka jest zrozumienie istoty relacji z nim, naturalnego rozwoju oraz znaczenia wszelkich codziennych interakcji. Okazuje się bowiem, że każdy dotyk, każda rozmowa z nim i każda zabawa determinuje rozwój jego mózgu, a w rezultacie przyczynia się do całościowego rozwoju dziecka.

Reklama, dzięki której rozwijamy redakcję
Mózg dziecka. Przewodnik dla rodziców

Ta książka pozwala dorosłym wspierać dzieci w nauce oraz tworzyć z nimi wartościowe relacje - dostarcza im wielu cennych wskazówek, dzięki którym mogą motywować u najmłodszych pozytywne zachowania, mądrze wytyczać granice i wzmacniać w swoich dzieciach asertywność oraz poczucie więzi.

Zobacz więcej

Mózg dziecka a mózg dorosłego

Dziecko rodzi się z prawie taką samą liczbą neuronów, jak dorosły (ok. sto miliardów). Główna różnica między mózgiem dziecka i dorosłego jest taka, że w mózgu dorosłego istnieją już biliony połączeń między tymi neuronami. W mózgu dziecka te swoiste połączenia zaczynają dopiero powstawać, a każde z nich przekłada się na jakiś element procesu uczenia się. Kiedy dziecko trzyma w dłoni grzechotkę, bawi się nią, uderza o podłogę lub jedynie się jej przygląda, to sposób, w jaki to robi, znajduje odzwierciedlenie w jego mózgu, w postaci osobnych połączeń między neuronami. Kiedy rozmawiamy z dzieckiem, kołyszemy je, przytulamy lub kiedy ono po prostu nas obserwuje, w jego mózgu tworzą się połączenia, które później w konkretnych obszarach pomagają młodym ludziom przyjmować określone postawy i w specyficzny dla nich sposób radzić sobie w dorosłym życiu. Wszystko, czego dziecko doświadcza w kontakcie i w relacji z nami, zapisuje się w jego mózgu. I mimo że neurobiologia nie ma monopolu na rodzicielstwo i nie rości sobie prawa do decydowania o jego kształcie, bardzo konkretnie podpowiada nam, rodzicom, co możemy zrobić, aby pomóc dzieciom naprawdę zdrowo i szczęśliwie się rozwijać.

Neurobiologia dla każdego

Wiedza z zakresu działania mózgu dziecka przestała być dostępna jedynie dla specjalistów i neurobiologów. Jest ona dzisiaj dostępna dla każdego dorosłego. Wspaniałym narzędziem jest najnowsza książka doktora psychologii i neuropsychologa, Alvaro Bilbao,  Mózg dziecka. Przewodnik dla rodziców. Badacz w sposób niezwykle przystępny opowiada o tym, jak funkcjonuje mózg człowieka i w jaki sposób rozwija się on w pierwszych latach życia.

Dostarcza nam przy tym wielu narzędzi i wskazówek, dzięki którym możemy:

  • wspierać najmłodszych w nauce,
  • efektywnie wspomagać ich zrównoważony rozwój umysłowy,
  • wzmacniać ich zdrowe poczucie własnej wartości,
  • wspierać je w kształtowaniu zdolność budowania empatycznych i wartościowych relacji,
  • mądrze rozmawiać o granicach i wytyczać je,
  • wspomagać dziecięcą asertywność,
  • wspierać poczucie więzi,
  • zapobiegać zaburzeniom depresyjnym i lękowym oraz “problemom” z zachowaniem.

Podręcznik składa się z czterech części, a w każdej z nich rodzice i opiekunowie odnajdują odpowiedzi na liczne wątpliwości, które rodzą się w ich codziennych kontaktach z dziećmi.

Z książki dowiecie się między innymi tego:

  • jak mimo wielu trudów i wyzwań cieszyć się rodzicielstwem i kontaktem z dzieckiem,
  • jakie są zasady pełnego rozwoju umysłowego,
  • jakie narzędzia wspomagają rozwój mózgu,
  • jak motywować określone zachowania u dzieci,
  • jakie stosować metody wychowawcze, by uniknąć  wymierzania kar,
  • jak wytyczać granice,
  • jak wspierać kształtowanie inteligencji emocjonalnej i na czym ona właściwie polega,
  • jak mądrze komunikować się z dzieckiem, aby chciało nas słuchać,
  • jak budować zaufanie,
  • jak wzmacniać intelektualny mózg dziecka (jak wspomagać pamięć, koncentrację, uwagę, mowę, samokontrolę, kreatywność).

Mózg dziecka. Przewodnik dla rodziców jest prawdziwą skarbnicą wiedzy, jak świadomie wspierać dziecko w zaspokajaniu fundamentalnych potrzeb rozwoju i miłości oraz pomóc mu wytrwale kroczyć przez życie i czerpać z niego to, co najlepsze.

Podręcznik Alvaro Bilbao to również przepiękna inspiracja dla dorosłych do nawiązania kontaktu ze swoim wewnętrznym dzieckiem, odkrycia sensu rodzicielstwa i uwolnienia się od krępujących swobodne doświadczanie utartych prawd i schematów. Jak trafnie ujmuje autor książki, prawdziwym kluczem do sukcesu w rodzicielstwie “jest pozostawienie za sobą wszystkich uznanych modeli oraz dogmatów i życie chwilą. (…) dobrym rodzicem albo wychowawcą nie jest ten, kto trzyma się jakiejś powszechnie akceptowanej metody albo realizuje ustalony z góry plan, ale ten, kto w każdej chwili umie rozpoznać potrzeby dziecka i wykorzystać możliwości wychowawcze, jakie przynosi codzienne życie”.

 


Magdalena Boćko-Mysiorska

Spełniająca się mama i żona, pedagożka, coach, wykładowczyni. Promotorka naturalnego rodzicielstwa, neurobiologii i Porozumienia bez Przemocy. Na co dzień wspiera rodziców i nauczycieli w budowaniu empatycznych i konstruktywnych relacji z dziećmi. Autorka podręczników, artykułów i bliskościowo-naukowego bloga www.magdalenabockomysiorska.pl.
Odwiedź stronę autorki/autora: http://www.magdalenabockomysiorska.pl


Przeczytaj więcej:

natuli.pl
Uważność – najlepsze książki dla dzieci i dorosłych

OKULARY
Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci

edukacja alternatywna
Dlaczego tak trudno zmienić polską szkołę? Fragment książki “Nowa szkoła”

edukacja alternatywna
“Nowa szkoła” to książka dla gotowych na zmianę polskiej szkoły

edukacja alternatywna
Jak uczy się mózg i jak szkoła może wspierać naturalne procesy uczenia się?

rodzina
“Jeśli nie działasz razem z dzieckiem, ono nie będzie działać z tobą”, czyli na czym dokładnie polega współdziałanie?

wychowanie
5 fundamentów dobrej relacji z dzieckiem

odżywianie naturalne
10 wyjątkowo bogatych superfoods prosto z… Polski!

edukacja alternatywna
4 warunki efektywnej nauki języka w szkole

rodzina
Rodzice potrzebują kontaktu z naturą i… z innymi dorosłymi

wychowanie
5 rzeczy, których nie można zmienić u dzieci

edukacja alternatywna
W pułapce szkolnych ocen