Kategorie
Artykuł sponsorowany

Warszawskie przedszkole inspirowane fińskim modelem edukacji

W przedszkolu JOY podstawową aktywnością dzieci jest radosna zabawa. To właśnie dzięki niej maluchy uczą się najwięcej o otaczającym je świecie. Spacer, wspólne jedzenie posiłków, odgrywanie ról – tutaj każda sytuacja jest okazją do ćwiczenia nowych umiejętności oraz zdobywania wiedzy.

Warszawski żłobek i przedszkole JOY powstał z fascynacji fińskim modelem edukacji przedszkolnej. U jego podstaw leży przekonanie, że naturalnym zajęciem kilkulatków jest swobodna, spontaniczna zabawa. To nie czas na formalną naukę czytania czy liczenia. Zadaniem dzieci jest się bawić i – co równie ważne – czerpać z tej zabawy radość. Tylko wtedy są w stanie w naturalny sposób nabywać kompetencje społeczne – uczyć się współpracy, negocjacji, stawiania granic i wyrażania własnych emocji.

Jak zrozumieć małe dziecko

Poradnik pomagający w codziennej opiece nad Twoim dzieckiem

Zobacz w księgarni Natuli.pl

Nauka jest radością

Gdy odrzucimy nasz tradycyjny sposób myślenia o edukacji, okaże się, że u podstaw nauki zawsze leży ciekawość świata. Tylko ona zapewnia skuteczne zdobywanie nowych informacji. Dlatego nauka w przypadku najmłodszych nie powinna wiązać się z siedzeniem przy stoliku. Ciężko bowiem zainteresować spontanicznego kilkulatka kartką papieru i abstrakcyjnymi ćwiczeniami. Dzieci są stworzone do zabawy i ruchu, dlatego najlepiej czują się, gdy przez większą część dnia pozostają aktywne. W Finlandii mawia się nawet, że to, czego nauczyliśmy się bez radości, zapomnimy bez żalu. To powiedzenie jest kwintesencją naturalnego podejścia do edukacji kilkulatków.

W JOY dzieci większość czasu spędzają na swobodnej, niedyrektywnej zabawie i wymyślonych przez siebie zajęciach. Eksperymentują, eksplorują podwórko i sale, wcielają się w role. Pedagodzy zachęcają maluchy do twórczej ekspresji, nie narzucają sztywnego planu zajęć, raczej kierują uwagę w stronę rozwijających czynności. Priorytetem jest prostota i równowaga, dzięki którym dzieci nie są przemęczone i przeładowane nadmiarem bodźców.  

Samodzielność jest radością

Pozwalanie dziecku na samodzielność to wyraz zaufania do jego kompetencji. Kilkulatki uwielbiają naśladować dorosłych, a dawanie im swobody w próbowaniu nowych rzeczy jest ważną zasadą w filozofii tego przedszkola. Radość z drobnych rzeczy: zasznurowania butów czy zapięcia zamka w kurtce, buduje w dzieciach pewność siebie i rozwija motywację wewnętrzną – najlepszą siłę napędową do działania.

Samodzielność w przedszkolu ćwiczy się na kilku płaszczyznach. Maluchy są zachęcane do jedzenia bez asysty dorosłych, pozwala się im wymyślać i kierować zabawą, samodzielnie ubierać oraz decydować o bardziej i mniej ważnych sprawach. Samodzielność to także wspinanie się na drzewa, swobodne bieganie po podwórku, mycie rąk po skorzystaniu z toalety czy zwrócenie się o pomoc do nauczyciela, gdy coś przerasta dziecięce możliwości.  

Kontakt z naturą jest radością

W myśl przekonania, że nie ma złej pogody na spacer – są tylko źle ubrane dzieci, w przedszkolu JOY zabawa na świeżym powietrzu to stały punkt dnia. Maluchy mogą biegać, skakać po kałużach, budować zamki z piasku, zbierać kamienie i gotować zupę z liści i patyków. Nikt nie przejmuje się pobrudzonymi spodniami czy ubłoconymi dłońmi. Kontakt z naturą działa uspokajająco, rozwija motorykę oraz pobudza wyobraźnię. Dzieci na podwórku chcą się bawić bez barier czy sztywnych ograniczeń. Przestrzeń wyzwala w nich spontaniczne reakcje, a ruch i świeże powietrze dotleniają mózg oraz stymulują układ odpornościowy. Po dawce aktywności fizycznej maluchy są lepiej skoncentrowane, wyciszają emocje i mogą zająć się kolejnymi twórczymi pracami.     

Relacje są radością

Spontaniczna zabawa, którą nie kierują dorośli, jest najlepszym poligonem doświadczalnym dla relacji społecznych. Dzieci przebywając w grupie uczą się współpracy i podejmowania decyzji, ale także wyznaczania swoich granic i mówienia “nie”. To czas pierwszych przyjaźni i konfliktów, radości z przebywania z rówieśnikami oraz frustracji związanych z ich działaniami.

Warto wiedzieć, że pierwsze lata życia są kluczowym momentem dla rozwoju emocjonalnego dzieci. To właśnie wtedy kształtują one w sobie poczucie bezpieczeństwa i zaufanie do innych ludzi. W tym kontekście nie bez znaczenia są także kontakty z empatycznymi dorosłymi. W JOY nauczyciele przyjmują rolę mądrych przywódców, ich autorytet budowany jest na zaufaniu i dialogu, a nie na sile czy przymusie.

Każdy jest wyjątkowy!

Każde dziecko rozwija się w swoim tempie, dlatego tak ważne jest, by traktować je indywidualnie. Aby to zrobić niezbędna jest uważność, odpowiadanie na potrzeby i obserwowanie zachowań. Ważna jest także akceptacja wszystkich pojawiających się emocji, również tych trudnych oraz adekwatne reagowanie, które nie ocenia, a pozwala wyciągać wnioski. W tym przedszkolu na dzieci patrzy się całościowo i dba nie tylko o rozwój intelektualny, ale także psychiczny, fizyczny i społeczny. W tym systemie niewłaściwe zachowanie jest symptomem trudności w jakimś obszarze życia. Indywidualne podejście pozwala dotrzeć do źródeł problemu, a nie zajmować się jedynie trudnymi dla otoczenia oznakami.  

Jeśli zaciekawił was fiński model edukacji w JOY, zajrzyjcie na stronę: Przedszkole i żłobek JOY

Avatar photo

Autor/ka: NATULI dzieci są ważne

Redakcja NATULI Dzieci są ważne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.