Kategorie
Dieta naturalna

Wiesz co jesz – niebezpieczne składniki w pożywieniu od A do Z

Stojąc przy sklepowej półce śledzimy wzrokiem listę składników (zwykle długą) i zastanawiamy się, co jest zdrowe, a co nam szkodzi? Czego nie kupować? Oto lista kilku składników i procesów produkcji żywności, których należy unikać podczas kupowania produktów spożywczych

Coraz uważniej czytamy etykiety, sięgamy po ekologiczne produkty spożywcze z pewnego źródła. Stojąc przy sklepowej półce śledzimy wzrokiem listę składników (zwykle długą) i zastanawiamy się, co jest zdrowe, a co nam szkodzi? Czego nie kupować? Oto lista kilku składników i procesów produkcji żywności, których należy unikać, ponieważ przyczyniają się do problemów zdrowotnych, m.in. raka, cukrzycy, chorób serca.

Uwaga! Reklama do czytania

Poród naturalny

Świadome przygotowanie się do cudu narodzin.

Karmienie piersią

Twoje mleko to cudowny dar. Naucz się nim dzielić.

Tylko dobre książki dla dzieci i rodziców | Księgarnia Natuli

A

  • Akrylamid (akryloamid, 2-propenoamid) – duże ilości akrylamidu powstają podczas obróbki termicznej (smażenia w głębokim tłuszczu, pieczenia) produktów spożywczych zawierających skrobię (węglowodany). Komitet ekspertów ds. Dodatków do Żywności (JECFA – organ doradczy WHO i FAO) podaje, że największy udział w ogólnym spożyciu akrylamidu mają chipsy ziemniaczane, chrupki ziemniaczane, kawa, ciasta, ciastka i herbatniki oraz chleb i inne gatunki pieczywa. Poza tym źródłem akrylamidu jest również dym tytoniowy! Uwaga – na etykiecie nie znajdziecie nazwy „akrylamid”, ponieważ powstaje on w czasie produkcji a nie jest dodawany do produktu. Akrylamid jest jednym z czynników wyzwalającym nowotwór układu pokarmowego oraz ma negatywny wpływ na układ nerwowy.
  • Aspartam E951 – bardzo popularny słodzik chemiczny, który powoduje zaburzenia neurologiczne, drgawki, zaburzenia widzenia oraz migreny bóle głowy. Występuje w produktach o obniżonej zawartości kalorycznej (typu light) jako substacja słodząca. Źródła aspartamu w żywności to m.in.: multiwitaminy, guma do żucia bez cukru, rozpuszczalne kakao, leki, drinki, słodziki, napoje z herbatą, polewy, jogurt, galaretki, napoje owocowe i mleczne, napoje dietetyczne, rozpuszczalna kawa i herbata, środki przeczyszczające, mrożone desery, napoje kawowe, miętowe, odświeżacze oddechu. W organizmie człowieka rozkłada się na fenyloalaninę i kwas asparaginowy oraz metanol.
  • Azotyn sodu E250 – to substancja konserwująca i utrwalająca czerwono – różową barwę mięsa, najczęściej dodawana do bekonu, parówek, kiełbasy, wołowiny, szynki, wędliny, pepperoni i prawie wszystkich przetworów mięsnych. Spożywanie azotynu sodu jest silnie powiązane z guzami mózgu, trzustki i jelita grubego oraz nadwrażliwością.

B

  • Białko sojowe – to główne źródło białka w tzw. batonach proteinowych, spożywane głównie przez kulturystów. Białko sojowe to „białko śmieci” w branży spożywczej. Pochodzi z genetycznie modyfikowanej soi, a następnie poddane jest obróbce chemicznej.
  • BPA (bisfenolu-A, dian, 2,2-bis(p-hydroksyfenylo)propan) – to związek stosowany do produkcji tworzyw sztucznych. To także przeciwutleniacz w środkach spożywczych i kosmetycznych. Są doniesienia, że BPA może powodować raka, bezpłodność i zaburzenia hormonalne.

C

  • Chlorek sodu znany nam jako sól kuchenna, jest powszechnie używanym dodatkiem do potraw. Należy unikać spożywania go w nadmiarze, ponieważ jest przyczyną nadciśnienia tętniczego, uszkodzenia nerek. Skadynawscy uczeni mówią o związku nadmiaru soli w diecie z zaburzeniami pamięci.
  • Chlorowodorek – na etykiecie produktu występuje pod różnymi nazwami, m.in. chlorowodorek pirydoksyny lub chlorowodorek tiaminy. To formy chemiczne witamin z grupy B, które firmy produkujące żywność dodają do swoich produktów, aby móc umieszczać informacje o wyższej wartości RDA (witamin). Naturalne witaminy są znacznie lepiej przyswajane przez organizm niż sztuczne, ponieważ nie mamy informacji o tym, w jakim stopniu te ostatnie są wchłaniane.
    Unikajmy niacynamidu i cyjanokobalaminy (syntetyczna witamina B-12).
  • Cukier biały sacharoza – jest uzyskiwany z przetworzenia trzciny cukrowej czy buraków trzcinowych. Pozbawiony minerałów i witamin, które są zawarte w melasie – drugim produkcie powstającym podczas produkcji cukru białego. Podczas trawienia cukru dochodzi do zużycia dużej ilości minerałów i witamin w organizmie, jest to główna przyczyna otyłości i wielu innych zaburzeń zdrowotnych.

G

  • Glutaminian sodu (znany także jako MSG lub E621) – jest wykorzystywany jako substancja wzmacniająca smak w wielu rodzajach produktów spożywczych. Może wywoływać niekorzystne objawy fizjologiczne, takie jak drętwienie, osłabienie i palpitacja (to objawy sydromu restauracji chińskiej), zaburzenia koncentracji. Glutaminian występuje naturalnie w wielu rodzajach produktów spożywczych w śladowych ilościach (w porównaniu z ilością stosowaną jako dodatek do żywności): w mięsie, rybach, warzywach i produktach zbożowych (w formie związanej z białkiem) oraz w pomidorach, mleku, ziemniakach, sosie sojowym i wielu rodzajach sera w formie wolnej.
  • GMO – organizmy modyfikowane genetycznie. Najczęściej modyfikacjom genetycznym poddawane są: kukurydza, soja, bawełna, rzepak, buraki cukrowe, ziemniaki. Więcej: Co to jest GMO?

H

  • Hydrolizowane proteiny (białka) roślinne – zazwyczaj wysokoprzetworzona forma białka sojowego; przetwarzanie ma na celu wydobycie wolnego glutaminianu sodu (MSG), czyli tzw. wzmacniacza smaku.

K

  • Kazeina – jest najważniejszym białkiem mleka ssaków. Występuje w mleku (i jego przetworach) w postaci soli wapniowej. Utrzymuje tłuszcz w mleku w formie zemulgowanej (emulgowanie).
  • Kwas fosforowy – jest stosowany w napojach gazowanych w celu rozpuszczenia dwutlenku węgla. Kwas fosforowy to budulec gwoździ stalowych. Jest także używany przez kamieniarzy. Wojsko używa go do czyszczenia rdzy z pancerników. Niszczy szkliwo zębów, silnie pobudza układ nerwowy.

M

  • Mleko homogenizowane – tłuszcze obecne w mleku są sztucznie zmienione w celu uzyskania mniejszych cząsteczek, które pozostają w zawiesinie cieczy mleka. Przyczynia się do chorób serca czy alergii.

S

  • Syrop kukurydziany (glukozo- fruktozowy) – to sprawca otyłości! Jest dodawany do przekąsek, słodyczy, płatków śniadaniowych, keczupu, majonezu oraz napojów gazowanych. Glukoza i fruktoza, które przeważają w składzie syropu kukurydzianego, „oszukują” mózg. Wywołują przeciwstawne reakcje w mózgu – sytość i głód.
  • Sztuczne barwniki spożywcze – cała gama! Są odpowiedzialne m.in. za zaburzenia zachowania u dzieci. Prawie wszystkie sztuczne barwniki w żywności pochodzą z ropy naftowej, a wiele z nich jest zanieczyszczonych aluminium, które kumuluje się przez lata w naszym ogranizmie (m.in. w mózgu, co stwierdzono u osób z chorobą Alzheimera). Więcej: Chemia w żywności

W

  • Wyciąg z drożdży – ekstrakt drożdżowy jest „przemysłowym źródłem glutaminianu sodu”. Podobno glutaminian jest często „ukrywany” pod nazwami takimi jak: ekstrakt drożdżowy, autolizowane drożdże, hydrolizowane białka roślinne, hydrolizowane białka.

Uwaga! Reklama do czytania

Życie seksualne rodziców

Zacznij świadomie budować swoją relację z partnerem

Jak zrozumieć się w rodzinie

Jak dostrzec potrzeby innych i być wysłuchanym

Tylko dobre książki dla dzieci i rodziców | Księgarnia Natuli

Z

  • Zagęszczacze (substancje chemiczne zagęszczające) – tj. sorbitol, syrop sorbitolowy, mannitol, erytrozyna, tartrazyna. Występują najczęściej w jogurtach, sosach, majonezach.

Należy uważnie czytać etykiety, im więcej składników jest na nich wymienionych, tym gorzej. Jeżeli widzisz na opakowaniu nazwę związku, której nie potrafisz wymówić – nie kupuj tego produktu. Najbezpieczniej zaopatrywać się w żywność u lokalnych dostawców. Wybieraj żywność nieprzetworzoną i samodzielnie przyrządzaj z niej potrawy.

Konsultacja merytoryczna: Emilia Lorenc

Foto

Autor/ka: NATULI dzieci są ważne

Redakcja NATULI Dzieci są ważne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.