Obecnie powstaje u nas coraz więcej ofert zajęć rozwojowych dla najmłodszych dzieci. W Europie grupy zabawowe dla maluchów z mamami działają od lat sześćdziesiątych i są coraz bardziej popularnym pomysłem na wspólne spędzanie czasu z malutkim dzieckiem.
Jaka idea przyświeca zajęciom edukacyjnym dla maluchów?
Grupy zabawowo-rozwojowe dla dzieci z rodzicami mają na celu wspieranie rozwoju zarówno dzieci, jak i mam i tatusiów. Ich głównym założeniem jest to, iż człowiek uczy się przez całe życie, od momentu przyjścia na świat do późnej dorosłości, ale we wczesnym dzieciństwie jego mózg jest najbardziej plastyczny, a on sam zdobywa najwięcej informacji.
Zajęcia dla maluchów mają jednak spełniać określone kryteria. Przede wszystkim zabawy muszą być dostosowane do wieku dziecka, powinny być atrakcyjne oraz dawać maluchom radość i poczucie satysfakcji. Jeśli te wszystkie warunki zostaną spełnione, a poza tym maluchy spędzą czas ze swoimi rodzicami i z innymi dziećmi, korzyści dla rozwoju mogą być ogromne.
Jak zrozumieć małe dziecko
Poradnik pomagający w codziennej opiece nad Twoim dzieckiem
Twórcza zabawa
Zabawa odgrywa niezwykle istotną rolę w życiu i rozwoju dziecka. Jest sposobem na zbieranie doświadczeń i uczenie się rzeczywistości. Dzięki niej dziecko poznaje właściwości przedmiotów i zdobywa wiedzę o świecie, zwyczajach ludzi oraz rozwija wszystkie funkcje poznawcze.
Twórcza zabawa we wczesnym dzieciństwie, uwzględniająca wszelkie sfery rozwoju dziecka, jest podstawą sukcesów w szkole i późniejszym życiu.
Zabawy ruchowe i sensoryczne mają olbrzymi wpływ na umiejętności szkolne dzieci. Małe dziecko rozwija się poprzez zmysły i ruch. Im więcej doświadczeń zmysłowych i ruchowych zgromadzi niemowlak, tym więcej połączeń nerwowych zostanie zbudowanych w jego układzie nerwowym. Zabawy tematyczne, naśladowcze uczą dzieci ról społecznych, a zabawy z wyobraźnią są podstawą elastycznego i twórczego myślenia.
Wszystkie te formy aktywności potrafią zapewnić kochający i podążający za potrzebami dziecka rodzice. Grupy zapewniają natomiast kontakty społeczne, inspiracje oraz zabawy, na które nie zawsze możemy sobie pozwolić w mieszkaniu: eksperymenty z kisielem, malowanie ciała farbami, przesypywanie kaszy i ryżu…
Kontakt z innymi dziećmi oraz z ich rodzicami wpływa na rozwój umiejętności społecznych i nie pozostaje bez znaczenia już w trakcie adaptacji do grupy przedszkolnej. Małe dzieci najchętniej bawią się samotnie, ale z uwagą obserwują innych i ich zabawy. Dzięki sytuacji stworzonej na zajęciach grupowych mają większą możliwość rozwijać umiejętności interpersonalne od małego: dzielenie się zabawkami, czekanie na swoją kolej czy wspólne tworzenie.
Uwaga! Reklama do czytania
Jak zrozumieć małe dziecko
Poradnik świadomego rodzicielstwa
Cud rodzicielstwa
Wsłuchaj się naprawdę w głos swojego dziecka
Tylko dobre książki dla dzieci i rodziców | Księgarnia Natuli
Inspiracja i wsparcie
Poza rozwojem dziecka grupy zabawowe mają na celu wspieranie rodziców w ich kompetencjach rodzicielskich. Mama lub tata nie tylko obserwują swoje pociechy, ale także aktywnie uczestniczą w zajęciach towarzysząc dziecku we wspólnych zabawach. Nad strukturą zajęć czuwa prowadzący – pedagog lub psycholog, przygotowany do pracy z małymi dziećmi i ich rodzicami. Prowadzący ma za zadanie proponować rodzaje zajęć, a także modelować zabawę. Jest on również otwarty na pomysły rodziców i dba, aby oni także mieli wpływ na przebieg zajęć i inspirowali siebie wzajemnie.
Ponadto rodzice spotykają na zajęciach innych rodziców, z którymi mogą nawiązać kontakty towarzyskie oraz wymienić doświadczenia w opiece nad maluchami i wychowaniu. Grupy zabawowe są szczególnie ważne dla mam, które po kilku miesiącach urlopu macierzyńskiego mają dużą potrzebę wyjścia z domu i spotkania się z innymi. Zwłaszcza, że nie robią tego kosztem dziecka, a wręcz przeciwnie. Dodatkowym atutem jest to, że merytorycznie przygotowany prowadzący obserwuje dzieci podczas zabawy i służy rodzicom poradą odnośnie rozwoju ich pociech w sytuacji, kiedy coś ich niepokoi.
Sala zabaw
Szczególną rolę w zajęciach dla maluchów odgrywa przestrzeń. Z jednej strony bezpieczna i estetyczna, z drugiej zachęcająca dziecko do doświadczania pomieszczenia wszystkimi zmysłami. Poza tradycyjnymi zabawkami, klockami, układankami ważne jest, aby w sali znajdowały się przedmioty codziennego użytku typu: garnki, łyżki, buteleczki, pojemniki oraz mnóstwo pomocy rozwijających wyobraźnię np. kasztany, szmatki, korki, kartony itp. Fantastycznie jest jeśli poza salą zabaw mamy do dyspozycji również ogród, w którym wykorzystując naturalną przestrzeń: piasek, wodę, trawę, patyki można się wspólnie bawić latem.
Książki o rozstaniu i rozwodzie: wsparcie dla dzieci i dorosłych
Książki o rozstaniu i rozwodzie dostępne w naszej księgarni mają na celu wspieranie całej rodziny. Bez względu na wiek, każdy członek rodziny znajdzie tutaj coś, co pomoże mu lepiej zrozumieć własne uczucia i odnaleźć nową równowagę. Dzięki literaturze można odkryć, że nawet po rozstaniu możliwe jest stworzenie szczęśliwego, pełnego wsparcia środowiska dla dziecka.
Dla małych dzieci poza eksplorowaniem przestrzeni i spontaniczną aktywnością bardzo ważna jest również powtarzalność. Stąd zajęcia prowadzone są według określonego rytmu i organizowane wokół pewnych rytuałów: powitanie, zajęcia proponowane przez prowadzącego, wspólny posiłek, swobodna zabawa, pożegnanie. Powtarzalność ta daje dzieciom poczucie bezpieczeństwa, a tym samym swobodniejsze i radośniejsze korzystanie z zabawy.
Od jakiego wieku?
W zajęciach mogą uczestniczyć już bardzo małe dzieci. Niektóre grupy mają oferty nawet dla 4-miesięcznych niemowlaków. W przypadku takich maluchów zabawy polegają na bujaniu i ciąganiu w kocu, kołysaniu się w rytm muzyki, masażach z wierszykami, śpiewaniu piosenek czy zabawach paluszkowych. Wraz z wiekiem dochodzi coraz więcej zabaw ruchowych, manipulacyjnych i sensorycznych: przeszkody, tunele, piłki, chusty animacyjne, pudełeczka, guziki, masy plastyczne, fasole i wiele innych inspirujących przedmiotów.