Kategorie
ekowiadomości

Ziarna słonecznika – smaczne i… dobre dla serca

Ziarenka słonecznika to zdrowa przekąska. Warto po nią sięgnąć, ponieważ to prawdziwa bomba witaminowa. Dzięki bardzo dużej zawartości fitesteroli, roślinnych sterydów obniżających poziom cholesterolu we krwi, chroniących przed chorobami serca i zapobiegających schorzeniom prostaty, ziarna te są sprzymierzeńcami naszego zdrowia. Nasiona słonecznika poprawiają pracę systemu immunologicznego.

slonecznik1

seria rodzicielska

Jak zrozumieć małe dziecko

34 PLN

#StopTrenowaniu – przeczytaj książkę, która wprowadzi i rozwinie Twoje świadome rodzicielstwo. Rodzicielstwo bez “instrukcji obsługi” i szkodliwych rad.

Zdrowie w ziarenku

Pestki żółtych kwiatów są tłuste i dlatego mają sporo kalorii. Jednak właśnie w tłuszczach tkwi sekret ich dobroczynnego wpływu na organizm. To wielonasycone kwasy tłuszczowe, które są niezbędne, a organizm nie potrafi ich sam wytworzyć. Dlatego musimy mu ich dostarczyć wraz z jedzeniem. Ziarna słonecznika zawierają dużo białka, tłuszczów, prowitaminy A, witamin E, B i F, błonnika, folacyny, potasu, żelaza i cynku. Jest to kombinacja idealna dla serca. Ziarna słonecznika poprawiają przemianę materii, a dzięki obecności cynku i witaminy B, wzmacniają również system nerwowy. Pestki słonecznika zawierają też wapń wzmacniający zęby i kości oraz chroniący serce i łagodzący objawy alergii.

Olej słonecznikowy

Tłoczony ze słonecznika olej nie nadaje się do smażenia. Można go używać wyłącznie na zimno, np. do sałatek. Wielonasycone kwasy tłuszczowe po podgrzaniu bardzo szybko się utleniają, a wtedy zamiast pomagać, szkodzą sercu. Czasem używa się go do potraw duszonych oraz gotowanych, właśnie ze względu na swoje ograniczenia (nie może być ogrzewany powyżej 100 stopni C) nie nadaje się do długiego smażenia, a także pieczenia.

Garść (ok. 50 g) słonecznika to:

  • 230 kalorii;
  • bardzo dobre źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na:

  • wit. E w 139 proc.;
  • magnez w 59 proc.;
  • wit. B1 w 46 proc.;
  • selen w 40 proc.;
  • wit. B3 w 19 proc.;
  • wit. B6 w 15 proc.;
  • kwas foliowy w 15 proc.;
  • błonnik w 10 proc.

Foto

Autor/ka: Karolina Ślusarczyk

Filolog, pedagog, redaktorka serwisu Dzieci są ważne. Mieszka z rodziną na wsi. Miłuje książki, ubóstwia naturę i aktywny tryb życia. Kocha polskie Tatry i Bieszczady. Mama Alicji i Igi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *