6 tydzień ciąży
| 6 tydzień ciąży

6 tydzień ciąży

Kalendarz ciąży pozwoli rozumieć zmiany, jakie zachodzą w Twoim ciele oraz dokładnie śledzić rozwój Twojego maleństwa.

6. tydzień ciąży: co się dzieje z Twoim ciałem?

Przeczytaj także: 5. tydzień ciąży

Jeśli do tej pory nie odczuwałaś żadnych symptomów rozwijającej się ciąży, najprawdopodobniej teraz zaczniesz. Możesz być ospała, zmęczona i bez energii. Wiele kobiet narzeka również na poranne mdłości lub wymioty (często poranne tylko z nazwy, bo w praktyce mogą utrzymywać się przez cały dzień). Aby polepszyć swoje samopoczucie, warto pamiętać o tym, by spożywać regularne i lekkostrawne posiłki (nawet jeśli nie masz ochoty nic przełknąć, pamiętaj o tym, bo głód potęguje złe samopoczucie). Rano dobrze mieć pod ręką jakąś przekąskę: banana, migdały lub krakersy. Niektórym kobietom pomagają także woda z cytryną lub herbatka imbirowa. Lepiej unikać w tym czasie kofeiny, bo może nasilać nieprzyjemne dolegliwości.

Przeczytaj także: Naturalne sposoby na ciążowe mdłości

Reklama, dzięki której rozwijamy redakcję

“Poród naturalny” – książka dla kobiet w ciąży

Czy jest możliwy poród bez bólu? Jak przygotować swoje ciało oraz umysł do tego wydarzenia. Jak uzyskać wsparcie i od kogo? Mądra, wspierająca książka dla kobiet w ciąży od Wydawnictwa Natuli.

ZOBACZ

“Karmienie piersią”

Praktyczny i mądry przewodnik po całym okresie karmienia piersią, od ciąży do odstawienia od piersi.

ZOBACZ

“Noszenie dzieci”

“Noszone dzieci płaczą mniej”.Książka o tym, że noszenie dzieci naprawdę rozwiązuje codzienne problemy rodzicielskie.  

ZOBACZ

Skutecznym remedium może być także aromaterapia – ulgę może przynieść np. olejek imbirowy. Pamiętaj, by stosować go wyłącznie rozcieńczony w wodzie (np. w kominkach zapachowych), nie bezpośrednio na skórę, do kąpieli czy do inhalacji. Olejki, których zdecydowanie powinnaś unikać przez cały okres ciąży, to: anyżowy, bazyliowy, cydrowy , cytronelowy, estragonowy, goździkowy, jałowcowy, kolendrowy, z kopru ogrodowego, z kopru włoskiego, majerankowy, z mięty pieprzowej, z mirry, z gałki muszkatołowej, pietruszkowy, rozmarynowy, różany, z szałwii i tymiankowy. W pierwszych 3 miesiącach nie powinnaś sięgać także po olejki: eukaliptusowy, kajeputowy, melisowy, miaouli, rumiankowy, sosnowy, z trawy cytrynowej i lawendowy.

Poza tym warto pamiętać o dotlenianiu organizmu. Krótki spacer i dobrze wywietrzona sypialnia mogą poprawić Twoje samopoczucie.

Przeczytaj także: Mdłości w ciąży – jak sobie z nimi poradzić?

Inne możliwe do zaobserwowania w tym czasie objawy to:

  • powiększenie i drażliwość, a nawet bolesność piersi,
  • uczucie parcia na pęcherz i potrzeba częstszego korzystania z toalety,
  • zgaga i zaparcia,
  • pobolewanie w dolnej części brzucha.

Na tym etapie ciąża jeszcze nie jest widoczna. Delikatnie powiększony obwód brzucha to raczej wzdęcia niż fizyczne potwierdzenie obecności rosnącego dziecka. Waga raczej też stoi w miejscu. Jeśli mdłości bardzo Ci dokuczają i często wymiotujesz, w pierwszym etapie możesz nawet schudnąć. Nie ma powodów do niepokoju, to wbrew pozorom pozytywny objaw. Za złe samopoczucie odpowiedzialna jest gonadotropina kosmówkowa – hormon, który zaczynają produkować Twoje jajniki, by dostarczyć dziecku substancji odżywczych w najwcześniejszych tygodniach ciąży.

Co się dzieje z Twoim dzieckiem?

U zarodka zamyka się otwór cewy nerwowej, z której powstanie mózg i rdzeń kręgowy dziecka. Pojawiają się zaczątki naczyń krwionośnych i nerek. Pod koniec tygodnia formują się zawiązki kończyn górnych, na których nie widać jeszcze paluszków. Kończy się rozwój pępowiny, która będzie łącznikiem między dzieckiem a łożyskiem.

Pod koniec tego tygodnia zarodek ma 5- 6mm długości i jest wielkości ziarnka ryżu. Aparat do USG jest w stanie go wychwycić i zarejestrować akcję serca.

Kalendarz ciąży: o czym warto pamiętać w 6. tygodniu?

  • suplementuj kwas foliowy w dawce 0,4 mg,
  • suplementuj 500 mg DHA,
  • suplementuj 2000 j. witaminy D3,
  • złe samopoczucie to zasługa gonadotropiny kosmówkowej – hormonu, który jest odpowiedzialny za podtrzymanie ciąży,
  • jeśli dokuczają Ci mdłości, miej przy sobie lekkostrawne przekąski (krakersy, migdały), możesz też popijać wodę z cytryną i herbatkę imbirową.

Przeczytaj także: 7. tydzień ciąży

Konsultacja merytoryczna: położna Celina Szwinta


Ewa Krogulska

Redaktorka dziecisawazne.pl, psycholog, doula i certyfikowana promotorka karmienia piersią.
Odwiedź stronę autorki/autora: https://www.facebook.com/ewakrogulskaonline/


Przeczytaj więcej:

natuli.pl
8 książek o Porozumieniu bez Przemocy (NVC)

edukacja alternatywna
Jak szkoła wpływa na życie rodziny, czyli co jest dla nas ważne?

naturopatia
7 naturalnych sposobów na wzmocnienie odporności dziecka

edukacja alternatywna
Bycie uczniem to tylko jedna z ról w życiu

rodzina
Dziecięcy pokój w stylu Montessori

wychowanie
Hejt, bullying i cyberprzemoc – ten problem dotyczy nas wszystkich!

ciąża i poród
Poronienie to strata, która zasługuje na żałobę

olini
Oleje z pestek dyni i czarnuszki chronią przed pasożytami

wychowanie
5 filarów samodzielności

André Stern
Stern na piątek, cz.1 – Czy dziecko, które nie chodzi do szkoły może zostać lekarzem?

edukacja alternatywna
W pułapce szkolnych ocen