fbpx
| 6 tydzień ciąży

6 tydzień ciąży

Kalendarz ciąży pozwoli rozumieć zmiany, jakie zachodzą w Twoim ciele oraz dokładnie śledzić rozwój Twojego maleństwa.

6. tydzień ciąży: co się dzieje z Twoim ciałem?

Przeczytaj także: 5. tydzień ciąży

Jeśli do tej pory nie odczuwałaś żadnych symptomów rozwijającej się ciąży, najprawdopodobniej teraz zaczniesz. Możesz być ospała, zmęczona i bez energii. Wiele kobiet narzeka również na poranne mdłości lub wymioty (często poranne tylko z nazwy, bo w praktyce mogą utrzymywać się przez cały dzień). Aby polepszyć swoje samopoczucie, warto pamiętać o tym, by spożywać regularne i lekkostrawne posiłki (nawet jeśli nie masz ochoty nic przełknąć, pamiętaj o tym, bo głód potęguje złe samopoczucie). Rano dobrze mieć pod ręką jakąś przekąskę: banana, migdały lub krakersy. Niektórym kobietom pomagają także woda z cytryną lub herbatka imbirowa. Lepiej unikać w tym czasie kofeiny, bo może nasilać nieprzyjemne dolegliwości.

Przeczytaj także: Naturalne sposoby na ciążowe mdłości

Reklama, dzięki której rozwijamy redakcję

“Poród naturalny” – książka dla kobiet w ciąży

Czy jest możliwy poród bez bólu? Jak przygotować swoje ciało oraz umysł do tego wydarzenia. Jak uzyskać wsparcie i od kogo? Mądra, wspierająca książka dla kobiet w ciąży od Wydawnictwa Natuli.

ZOBACZ

“Karmienie piersią”

Praktyczny i mądry przewodnik po całym okresie karmienia piersią, od ciąży do odstawienia od piersi.

ZOBACZ

“Noszenie dzieci”

“Noszone dzieci płaczą mniej”.Książka o tym, że noszenie dzieci naprawdę rozwiązuje codzienne problemy rodzicielskie.  

ZOBACZ

Skutecznym remedium może być także aromaterapia – ulgę może przynieść np. olejek imbirowy. Pamiętaj, by stosować go wyłącznie rozcieńczony w wodzie (np. w kominkach zapachowych), nie bezpośrednio na skórę, do kąpieli czy do inhalacji. Olejki, których zdecydowanie powinnaś unikać przez cały okres ciąży, to: anyżowy, bazyliowy, cydrowy , cytronelowy, estragonowy, goździkowy, jałowcowy, kolendrowy, z kopru ogrodowego, z kopru włoskiego, majerankowy, z mięty pieprzowej, z mirry, z gałki muszkatołowej, pietruszkowy, rozmarynowy, różany, z szałwii i tymiankowy. W pierwszych 3 miesiącach nie powinnaś sięgać także po olejki: eukaliptusowy, kajeputowy, melisowy, miaouli, rumiankowy, sosnowy, z trawy cytrynowej i lawendowy.

Poza tym warto pamiętać o dotlenianiu organizmu. Krótki spacer i dobrze wywietrzona sypialnia mogą poprawić Twoje samopoczucie.

Przeczytaj także: Mdłości w ciąży – jak sobie z nimi poradzić?

Inne możliwe do zaobserwowania w tym czasie objawy to:

  • powiększenie i drażliwość, a nawet bolesność piersi,
  • uczucie parcia na pęcherz i potrzeba częstszego korzystania z toalety,
  • zgaga i zaparcia,
  • pobolewanie w dolnej części brzucha.

Na tym etapie ciąża jeszcze nie jest widoczna. Delikatnie powiększony obwód brzucha to raczej wzdęcia niż fizyczne potwierdzenie obecności rosnącego dziecka. Waga raczej też stoi w miejscu. Jeśli mdłości bardzo Ci dokuczają i często wymiotujesz, w pierwszym etapie możesz nawet schudnąć. Nie ma powodów do niepokoju, to wbrew pozorom pozytywny objaw. Za złe samopoczucie odpowiedzialna jest gonadotropina kosmówkowa – hormon, który zaczynają produkować Twoje jajniki, by dostarczyć dziecku substancji odżywczych w najwcześniejszych tygodniach ciąży.

Co się dzieje z Twoim dzieckiem?

U zarodka zamyka się otwór cewy nerwowej, z której powstanie mózg i rdzeń kręgowy dziecka. Pojawiają się zaczątki naczyń krwionośnych i nerek. Pod koniec tygodnia formują się zawiązki kończyn górnych, na których nie widać jeszcze paluszków. Kończy się rozwój pępowiny, która będzie łącznikiem między dzieckiem a łożyskiem.

Pod koniec tego tygodnia zarodek ma 5- 6mm długości i jest wielkości ziarnka ryżu. Aparat do USG jest w stanie go wychwycić i zarejestrować akcję serca.

Kalendarz ciąży: o czym warto pamiętać w 6. tygodniu?

  • suplementuj kwas foliowy w dawce 0,4 mg,
  • suplementuj 500 mg DHA,
  • suplementuj 2000 j. witaminy D3,
  • złe samopoczucie to zasługa gonadotropiny kosmówkowej – hormonu, który jest odpowiedzialny za podtrzymanie ciąży,
  • jeśli dokuczają Ci mdłości, miej przy sobie lekkostrawne przekąski (krakersy, migdały), możesz też popijać wodę z cytryną i herbatkę imbirową.

Przeczytaj także: 7. tydzień ciąży

Konsultacja merytoryczna: położna Celina Szwinta


Ewa Krogulska

Redaktorka dziecisawazne.pl, psycholog, doula i certyfikowana promotorka karmienia piersią.
Odwiedź stronę autorki/autora: https://www.facebook.com/ewakrogulskaonline/


Przeczytaj więcej:

natuli.pl
Uważność – najlepsze książki dla dzieci i dorosłych

OKULARY
Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci

wywiady
“W kontakcie z dziećmi wybieram uwagę i ciekawość”. Rozmowa z Anną Kasprzycką

edukacja alternatywna
6 mitów na temat nauki języków obcych

POLECAMY
Podziemne jeziora i solne komnaty – ekscytująca podróż po Kopalni Soli w Wieliczce

ciąża i poród
Narodziny oczami dziecka

wychowanie
Jak nauczyć dzieci przeżywać złość?

ciąża i poród
Dlaczego dotykamy brzucha ciężarnej bez pytania jej o zgodę?

POLECAMY
Dzieci lubią kiedy jest mięciutko i przytulnie. 5 inspiracji do dziecięcego pokoju od Yellow Tipi

karmienie piersią
Nie jesteś lepszą matką. Nie jesteś gorszą matką!

karmienie piersią
Jak mądrze wspierać mamy karmiące piersią?

wychowanie
Dzieci nie potrzebują idealnych rodziców