fbpx
| 7 tydzień ciąży

7 tydzień ciąży

Kalendarz ciąży pozwoli rozumieć zmiany, jakie zachodzą w Twoim ciele oraz dokładnie śledzić rozwój Twojego maleństwa.

7. tydzień ciąży: co się dzieje z Twoim ciałem?

Przeczytaj także: 6. tydzień ciąży

Twoje samopoczucie zapewne niewiele się różni od tego w zeszłym tygodniu. Ale zmiany w Twoim organizmie zaczynają zachodzić coraz bardziej intensywnie. W tym tygodniu zaczyna gęstnieć śluz szyjkowy, który tworzy czop śluzowy, zamykający kanał szyjki macicy. Będzie on obecny przez całą ciążę, stanowiąc barierę między jamą macicy a światem zewnętrznym.

Twoje serce zaczyna bić szybciej, ponieważ musi przepompować dodatkową porcję krwi dla dziecka, które dynamicznie rozwija się w Twojej macicy. Wzrasta także częstotliwość oddechu, dlatego możesz zaobserwować u siebie lekką zadyszkę.

Reklama, dzięki której rozwijamy redakcję

“Poród naturalny” – książka dla kobiet w ciąży

Czy jest możliwy poród bez bólu? Jak przygotować swoje ciało oraz umysł do tego wydarzenia. Jak uzyskać wsparcie i od kogo? Mądra, wspierająca książka dla kobiet w ciąży od Wydawnictwa Natuli.

ZOBACZ

“Karmienie piersią”

Praktyczny i mądry przewodnik po całym okresie karmienia piersią, od ciąży do odstawienia od piersi.

ZOBACZ

“Noszenie dzieci”

“Noszone dzieci płaczą mniej”.Książka o tym, że noszenie dzieci naprawdę rozwiązuje codzienne problemy rodzicielskie.  

ZOBACZ

Twój organizm zaczyna również potrzebować więcej witamin i składników mineralnych, dlatego różnorodna i dobrze zbilansowana dieta w czasie całej ciąży jest bardzo ważna. Jeśli nie zadbasz o to od początku, znajdzie to odbicie w Twoim kiepskim samopoczuciu i wynikach badań. Wiele ciężarnych ma problem ze zbyt niskim poziomem hemoglobiny, co w konsekwencji może prowadzić do anemii.

Od początku ciąży warto sięgać po potrawy, które są naturalnym, bogatym źródłem żelaza:

  • jajka (w szczególności żółtka),
  • czerwone warzywa (pomidor, papryka, buraki),
  • zielone warzywa (sałata, szpinak, jarmuż, brokuły),
  • czerwone mięso,
  • kasze,
  • orzechy,
  • rośliny strączkowe.

Jeśli jesteś wegetarianką, nie musisz zmieniać swojej diety na czas ciąży. Warto jednak udać się do dietetyka, który pomoże zbilansować odpowiednie porcje produktów i uwzględni zwiększone zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne.

Przeczytaj także: Jak dbać o siebie, by uniknąć anemii w ciąży?

Oprócz żelaza, czasie ciąży posiłki powinny być też bogate w:

  • kwasy omega 3, niezbędne do rozwoju mózgu i tworzącego się układu nerwowego; ich bogatym źródłem są tłuste ryby, orzechy oraz oleje (np. lniany, dyniowy, sezamowy, itp),
  • białko, odpowiedzialne za budowę mięśni i tkanek; dobrym źródłem jest chude mięso i rośliny strączkowe (soczewica, ciecierzyca, fasola),
  • kwas foliowy, który zapobiega wadom cewy nerwowej; najłatwiej przyswajalny pod postacią zielonych warzyw liściastych,
  • magnez, który zapobiega skurczom mięśni i uczuciu zmęczenia; najlepiej przyswajalny w postaci gorzkiej czekolady, awokado, orzechów i migdałów, bardzo bogatym źródłem jest również kasza gryczana.

Przeczytaj także: Zdrowa (wege) ciąża

Co się dzieje z Twoim dzieckiem?

W tym tygodniu zarodek podwaja swoją długość. Ma wielkość małego orzeszka i mierzy ok. 1 cm. Rośnie w niesamowitym tempie, ok 1 mm na dobę!

U zarodka na zawiązkach kończyn zaczynają się pojawiać dłonie i stopy przypominające płetwę. Na twarzy uwidaczniają się dołki nosowe, z których już niedługo powstanie nos, a po bokach twarzy plamki, w miejscu których pojawią się oczy. Poza tym tworzą się oskrzela i formuje się mózg, na którym uwypuklają się wypustki.

Narządy wewnętrzne, tj. serce, nerki i wątroba osiągnęły właściwe miejsce, a zawiązki zewnętrznych narządów płciowych stają się powoli widoczne, choć na to, by się dowiedzieć, czy to chłopiec, czy dziewczynka, będziesz musiała jeszcze długo poczekać!

Kalendarz ciąży: o czym warto pamiętać w 6. tygodniu?

  • suplementuj kwas foliowy w dawce 0,4 mg,
  • suplementuj 500 mg DHA,
  • suplementuj 2000 j. witaminy D3,
  • dbaj o różnorodną dietę, przede wszystkim o produkty bogate w żelazo,
  • w miarę możliwości odpoczywaj.

Przeczytaj także: 8. tydzień ciąży

Konsultacja merytoryczna: położna Celina Szwinta


Ewa Krogulska

Redaktorka dziecisawazne.pl, psycholog, doula i certyfikowana promotorka karmienia piersią.
Odwiedź stronę autorki/autora: https://www.facebook.com/ewakrogulskaonline/


Przeczytaj więcej:

natuli.pl
Uważność – najlepsze książki dla dzieci i dorosłych

OKULARY
Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci

wywiady
“W kontakcie z dziećmi wybieram uwagę i ciekawość”. Rozmowa z Anną Kasprzycką

edukacja alternatywna
6 mitów na temat nauki języków obcych

POLECAMY
Podziemne jeziora i solne komnaty – ekscytująca podróż po Kopalni Soli w Wieliczce

ciąża i poród
Narodziny oczami dziecka

wychowanie
Jak nauczyć dzieci przeżywać złość?

ciąża i poród
Dlaczego dotykamy brzucha ciężarnej bez pytania jej o zgodę?

POLECAMY
Dzieci lubią kiedy jest mięciutko i przytulnie. 5 inspiracji do dziecięcego pokoju od Yellow Tipi

karmienie piersią
Nie jesteś lepszą matką. Nie jesteś gorszą matką!

karmienie piersią
Jak mądrze wspierać mamy karmiące piersią?

wychowanie
Dzieci nie potrzebują idealnych rodziców