Kategorie
Rodzina

9 zabaw zabawsensorycznych z liśćmi

Jesień jest piękna! Temperatury obniżają się, ale nadal są dość przyjemne. Żywe i intensywne kolory cieszą oko i podsycają jesienny nastrój. Liście w różnych kształtach, rozmiarach, fakturach oddziałują na zmysły. Poniżej 9 zabaw sensorycznych z liśćmi.

zabawy-sensoryczne

1. Zamknięte liście

Zbieramy i gromadzimy liście, skorupki kasztanów i orzechów oraz szyszki. Następnie zamykamy je w słoiku wypełnionym wodą. To świetna zabawa i piękna dekoracja pokoju dziecka. Przygotowanie takiej dekoracji jesiennej uczy jak korzystać ze zmysłu wzroku, aby móc widzieć i obserwować. Rozwój układu optycznego jest bardzo istotny, właściwie to jeden z pierwszych systemów pozwalający dziecku odkrywać świat. System ten jest często pomijany, ponieważ wielu rodzicom czy terapeutom wydaje się być zbyt oczywisty.

2. Plakat na oknie

Farby do malowania palcami, akwarele – właściwie każde przydają się do wspaniałej zabawy sensorycznej, jaką jest tworzenie witraży okiennych. Na kartce papieru odrysowujemy kształty liści, następnie kolorujemy całą przestrzeń kartki w dowolny sposób, by ostatecznie wyciąć kształty liści i kartkę przykleić na oknie. Powstaje piękny jesienny witraż.

Każdy kontakt z przedmiotem jest jak uścisk, dziecko poznaje jego kształt i fakturę, odkrywając w ten sposób swoją świadomość ciała. Poza tym system dotykowy odgrywa ważną rolę w rozwoju poczucia bezpieczeństwa emocjonalnego oraz umiejętności społecznych.

3. Pokruszone liście

Ta zabawa gwarantuje niesamowite doświadczenie dotykowe! Zbieramy liście, suszymy je, a następnie zawijamy w ściereczkę i gnieciemy np. wałkiem, by stały się drobne jak konfetti. Obsypujemy nimi obrazek.

Rozwijanie systemu dotykowego jest potrzebne dzieciom do właściwego koordynowania, organizowania i interpretowania dotyku.

4. Liście z ciasta

Zabawa ma pewne ograniczenie – nie każdy ma formy do wykrajania ciasteczek w kształcie liści. Ale niekiedy dzieci posiadają takie gotowe kształty, jeśli mają zestaw ciastoliny. Jeśli ich nie macie, nic straconego, choć wtedy zabawę tę polecamy tylko starszym dzieciom, od ok. 6 roku życia. Kształty liści z rozwałkowanego ciasta wycinamy plastikowym nożykiem. Dziecko rozwija zmysł dotyku i propriocepcję.

Propriocepcja to w skrócie zmysł orientacji ułożenia części własnego ciała. Receptory tego zmysłu (proprioreceptory) ulokowane są w mięśniach i ścięgnach. Dostarczają mózgowi informacji o tonusie (napięciu) mięśniowym. Dzięki temu zmysłowi wiemy, jak ułożone są nasze kończyny bez patrzenia na nie. Przykład: zamykamy oczy i wiemy gdzie są nasze palce i nos, potrafimy dotknąć palcem nosa. System proprioceptywny pomaga odnaleźć się w przestrzeni. Jest to niezbędne w procesie prawidłowego rozwoju dziecka. Problem pojawia się, kiedy dziecko nie jest przygotowane albo jest zbyt dostosowane do odbierania informacji z tego systemu.

5. Nazwij liść

Wspaniałą zabawa dla przedszkolaków i dzieci w wieku szkolnym. Nazywamy liście w dowolny sposób, np. na każdym dziecko wypisuje znane mu litery, cyfry, kształty, znaki drogowe, całe słowa. Możliwości sa nieograniczone! Liście można rozmieścić w różnych częściach pokoju, stworzyć z nich tor przeszkód. Dzięki temu dziecko rozwija układ przedsionkowy, zwany zmysłem równowagi. Jest on odpowiedzialny za nasze relacje z grawitacją i ma ogromne znaczenie dla rozwoju i uczenia się. Wiąże się ze zdolnością, chęcią, lub unikaniem poruszania się w przestrzeni. Bieganie, turlanie, skakanie, wspinanie… to wszystko oddziałuje na układ przedsionkowy.

6. Skok na liście

To kultowa zabawa, którą znamy także z własnego dzieciństwa. Budujemy górkę z liści, a następnie dziecko w nią wskakuje. Można także nurkować w liściach, wałkować je. Dziecko kształtuje zmysły odpowiedzialne za orientację i równowagę.

7. Zamiatanie

Wszystkie zmysły angażują się w zamiatanie chodnika z liści. Kłębiące się liście wydają dźwięki, marszczą się pod stopami dziecka, czasem je zakrywając, pachną. Dzieci czują liście, biegają i skaczą.

8. Rzucanie do celu

Co prawda w roli głównej w tej zabawie nie występują liście, a szyszki, ale mimo to serdecznie ją polecamy. Rozmieszczamy trzy nieduże miski w pewnej odległości od siebie. Ze wstążki przygotowujemy linię startu, za którą siada lub staje dziecko. Jego zadaniem jest celowanie szyszką lub orzechem, kasztanem, żołędziem do celu. Dziecko ćwiczy układ optyczny, koncentrację na danej czynności i przedmiocie, uczy się dostrzegać kolory, kształty i rozmiary w odniesieniu do otoczenia.

9. Gniazda

To zabawa podobna do „Skok na liście”, z tym, że w niej dziecko wchodzi w środek sterty liści, niczym ptak do gniazda. Po odpoczynku w gnieździe może polatać wokół niego. Dzieci uwielbiają być otoczone liśćmi, a przy okazji kształtują propriocepcję.

Foto

Avatar photo

Autor/ka: NATULI dzieci są ważne

Redakcja NATULI Dzieci są ważne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.