Kategorie
Rodzina

Bajkoterapia, czyli dlaczego dzieci potrzebują opowieści

Bajkoterapia to metoda, którą zawdzięczamy amerykańskiemu psychoanalitykowi, Brunonowi Bettelheimowi. Wykorzystuje się ją w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Trzeba przyznać, że przynosi niezwykłe efekty!

Bajkoterapia stanowi odłam biblioterapii i polega na wykorzystywaniu bajek i baśni w celach terapeutycznych, edukacyjnych czy relaksacyjnych. Dzięki tej formie zajęć dziecko poznaje kulturę, obyczaje, historię, uczy się rozumieć świat, w którym żyje, a także rozwija wyobraźnię i pogłębia swoje zainteresowania. Bajkoterapia może być również stosowana w celach terapeutycznych, ponieważ wyzwala różnego rodzaju emocje, pozwala odreagować napięcia oraz zaspokajać podstawowe potrzeby. Pozwala spojrzeć na problem z innej strony.

Niegrzeczne książeczki

Seria Niegrzeczne Książeczki to opowieści dla małych i dużych, które rozprawiają się z mitami dotyczącymi dzieciństwa. Czy dziecko zawsze powinno być posłuszne, zjadać wszystko z talerza i dzielić się swoimi rzeczami? Książeczki bez jasnego morału, dające przestrzeń na rozmowę i zrozumienie potrzeb, pisane w duchu Porozumienia bez Przemocy.

Odwiedź księgarnię Natuli.pl

Książka pobudza wyobraźnię – to wiemy doskonale. Dlaczego jeszcze potrzebujemy bajek i baśni?

Według Bruna Bettelheima bajki i baśnie mają duże znaczenie w rozwoju i wychowaniu dzieci:

  • oddziałują na psychikę poprzez identyfikację z pozytywnym bohaterem;
  • pozwalają rozpoznać wewnętrzne problemy dziecka oraz dają sposoby radzenia sobie z nimi;
  • wspierają rozwój osobowości poprzez wyjaśnianie pojęć, odczuć, doznań dotyczących psychiki dziecka;
  • zachęcają do aktywnego pokonywania napotkanych trudności oraz do nawiązywania pozytywnych relacji z innymi oraz światem przyrody.

Bajkoterapia. Jakie są cechy bajki?

  • personifikacja, czyli przedstawienie zwierząt, roślin czy przedmiotów nieożywionych jako osób ludzkich, oraz animizacja – czyli nadanie przedmiotom pojęciom cech istot żywych np.: morze ryczy;
  • pojawiające się metafory, wszelkie czarodziejskie przemiany – zwierząt, ludzi itp;
  • bajka sama w sobie pomaga odbiorcy odnaleźć się w wyimaginowanym świecie, pokazuje, jak radzić sobie z lękami oraz poucza i moralizuje;
  • posiada przejrzystą aksjologię – dobro zawsze zwycięża;
  • posiada szczęśliwe zakończenie;
  • nie posiada konkretnego określenia czasu oraz przestrzeni: dawno, dawno temu, gdzieś daleko itp.
Dlaczego płaczemy?

Poetycka i poruszająca książka obrazkowa o tym, że każdy może płakać.

O tym, że czasem przypomina burzową chmurę, a czasem sztorm. O tym, że łzy potrafią roztopić kamienie naszych serc lub znaleźć ujście dla uczuć zamkniętych na klucz. I o tym, że czasami płaczemy, gdy zderzamy się ze ścianą , a czasami ze szczęścia.

Rodzaje bajek terapeutycznych

Bajki terapeutyczne ze względu na swoje oddziaływanie dzieli się na:

  • Bajki relaksacyjne, mające na celu odprężenie i uspokojenie dziecka. Pobudzają wyobraźnię oraz rozwijają umiejętność wizualizacji. Składają się z 3 części: pierwsza opiera się na rozluźnieniu i wpływa kojąco na układ nerwowy, druga wprowadza w stan relaksu, w trzeciej pojawia się energia pobudzająca do życia. Fabuła jest osadzona w miejscu dobrze znanym dziecku, spokojnym i bezpiecznym. Bohater bajki, a tym samym i dziecko, doświadcza wszystkimi zmysłami miejsca, w którym przebywa, słyszy, czuje i widzi. Bajki te mają na celu uspokojenie i wprowadzenie stanu relaksu. Lęki i zmartwienia odchodzą na dalszy plan.
  • Bajki psychoedukacyjne, których celem jest zmniejszenie napięcia spowodowanego trudnymi sytuacjami życiowymi bądź wyobrażeniowymi oraz zapoczątkowanie zmian w zachowaniu dziecka. Bohater utworu przeważnie przeżywa problem podobny do tego, który trapi malucha i uczy, jak w danym momencie powinien się zachować, dzięki czemu dziecko nabywa nowe doświadczenie oraz wzory postępowania.
  • Bajki psychoterapeutyczne – dostarczają nie tylko wiedzy potrzebnej do radzenia sobie w sytuacji trudnej emocjonalnie, ale również kompensują braki odpowiadające za zaspokojenie podstawowych potrzeb. Główny bohater jest dowartościowywany za swoje działanie, co buduje u dziecka pozytywne odczucia, emocje oraz obniża lęk. Postępowanie bohatera pokazuje, jak radzić sobie z problemami, dzięki czemu najmłodsi czytelnicy dowiadują się, jak się zachować w danej sytuacji.

Uwaga! Reklama do czytania

Seria Niuniuś. Książki o emocjach małego dziecka

Historyjki obrazkowe dla najmłodszych, których bohaterami są urocza świnka i jej rodzice. Pełne humoru opowieści o codzienności, które dają wytchnienie, służą oswojeniu lęków i ułatwiają radzenie sobie z trudnymi emocjami.

Odwiedź księgarnię Natuli.pl

Bajkoterapia. W jaki sposób bajki wpływają na procesy poznawcze dziecka?

Bajki wychowują i uczą, pozwalają dziecku wkroczyć do nowej przestrzeni i wzbogacają jego życie. Jaką rolę odgrywają jeszcze w świecie dziecięcych emocji? Jak wpływają na procesy poznawcze małego czytelnika?

  • wyjaśniają związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy zdarzeniami a odczuwanymi emocjami;
  • pokazują inny sposób myślenia o sytuacji, w której znajduje się dziecko;
  • pokazują, jak skutecznie działać;
  • ułatwiają mówienie o problemach oraz dają możliwość poszukiwania sposobu ich rozwiązania.

O lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Jak powinna być zbudowana bajka?

Aby bajka miała działanie terapeutyczne, musi być zbudowana według konkretnego schematu:

  • Tło bajki – wydarzenia muszą się rozgrywać w miejscach znanych dziecku, tak by budzić pozytywne uczucia u bohatera i dziecka.
  • Główny bohater – ulubiona zabawka, małe zwierzątko, z którym dziecko może się identyfikować. Radzi on sobie ze wszystkimi trudnościami za pomocą bajkowych postaci, przedmiotów, postrzega siebie pozytywnie. Bohater odczuwa lęk, ale w trakcie przeżywania przygody nabywa nowe umiejętności radzenia sobie z nim oraz uczy się pozytywnego sposobu myślenia o lękotwórczej sytuacji. Obserwując takie zachowanie bohatera, u dziecka wzmacnia się poczucie własnej wartości, a także rozwija się umiejętność pozytywnego myślenia. Dziecko uczy się radzenia sobie w trudnych sytuacjach: bohater tak zrobił, to ja też mogę.
  • Główny temat/problem – opis problemu oraz tego, co w danej sytuacji odczuwa bohater, czego się boi, co w nim wzbudza lęk. Pozwala dziecku zrozumieć, jakie są przyczyny odczuwania takich emocji i co dzieje się z głównym bohaterem.
  • Inni bohaterowie – pomagają zwerbalizować lęk, uczą, jak sobie z nim radzić, często przyczyniają się do sukcesu głównego bohatera. Postacie te wzbudzają pozytywne emocje, są pełne miłości i serdeczności, stymulują głównego bohatera do mówienia o uczuciach.
  • Rozwiązanie problemu – ma na celu pokazanie, jak bohater poszukuje sposobów na wyjście z trudnych sytuacji, co robi, jak działa, jakie wzorce zachowania prezentuje. Ważne jest powtarzanie bodźców lękotwórczych, dzięki czemu zachodzi proces „odwrażliwiania” – czyli oswajania się z sytuacjami czy przedmiotami wywołującymi lęk. Również bardzo ważne jest łączenie bodźców nieprzyjemnych z przyjemnymi emocjami, co prowadzi do uwolnienia dziecka od odczuwania lęku wyobrażeniowego, co z kolei przekłada się na obniżenie lęku w sytuacjach realnych.
  • Szczęśliwe zakończenie – lub inne, które buduje poczucie bezpieczeństwa, pozwala na obniżenie napięcia oraz zaakceptowanie odczuwanych emocji, jak w przypadku bajek o śmierci.

„Bajkoterapia, czyli bajki-pomagajki dla małych i dużych” – ta książka działa cuda!

Na rodziców i specjalistów czeka dziś wiele inspirujących bajek terapeutycznych, jednak sami polecamy wam bestsellerową książkę, która w naszej księgarni cieszy się ogromną popularnością. To „Bajkoterapia, czyli bajki-pomagajki dla małych i dużych” – antologia pięknych i mądrych bajek stworzonych przez kilkanaście niezwykłych osób, które znacie doskonale, m.in. Grażynę Wolszczak, Artura Barcisia, Cezarego Harasimowicza i Katarzynę Dowbor. W drugim, poszerzonym i poprawionym wydaniu bajkom towarzyszą wskazówki dla opiekunów i komentarze eksperta od bajkoterapii, Katarzyny Klimowicz. Często słyszymy, że to książka warta swojej ceny, że jest po prostu wspaniała… I nie możemy się z tym nie zgodzić! Czytajcie ją wspólnie – to doskonały sposób na wspólne spędzanie czasu.

Avatar photo

Autor/ka: Wioleta Skawińska

Mama syna i córki. Psycholożka i pasjonatka budowania relacji z dziećmi przez zabawę i kontakt ze zwierzętami. Nieustannie ciekawa świata dzieci. Bliska rodzicielstwu bliskości. Pasjonuje się fotografią.


Mądry rodzic, bo czyta…

Sprawdź, co dobrego wydaliśmy ostatnio w Natuli.

Czytamy 1000 książek rocznie, by wybrać dla ciebie te najlepsze…

2 odpowiedzi na “Bajkoterapia, czyli dlaczego dzieci potrzebują opowieści”

Jeśli chodzi o bajkoterapię polecam:

MOLICKA – Bajki terapeutyczne dla dzieci

Bajki na dobry sen : poradnik dla rodziców

Opowiadania dla Twojego dziecka : koją, leczą, rozwiązują problemy

W cudownej krainie fantazji. T.1 : Dzieci bez stresu

Bezpieczna bajka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.