Kategorie
Archiwum

Ćwiczenia fizyczne w ciąży

Aktywność fizyczna w okresie ciąży, to bardzo ważny element przygotowania do porodu i macierzyństwa. Stanowi także –  obok regularnych wizyt lekarskich i rozsądnej diety – ważną część profilaktyki zdrowotnej. Przed rozpoczęciem jakichkolwiek ćwiczeń, należy skonsultować się z lekarzem prowadzącym ciążę. Pozwoli to wykluczyć ewentualne przeciwwskazania i dobrać odpowiednie formy ruchu.

Dzięki regularnym ćwiczeniom w ciąży zmniejszą się dolegliwości, takie jak bóle kręgosłupa, obrzęki kończyn czy zaparcia, a powrót do formy po porodzie jest dużo szybszy i sprawniejszy

Do najczęstszych przeciwwskazań do aktywności ruchowej w ciąży należą:

  • zagrażające poronienie
  • zagrażający poród przedwczesny
  • ostra niewydolność krążeniowa
  • choroby nerek, tarczycy
  • nadciśnienie tętnicze i cukrzyca
  • stan przedrzucawkowy i rzucawka (tzw. zatrucie ciążowe)
  • łożysko przodujące zupełnie
  • przedwczesne pęknięcie pęcherza płodowego
  • zaburzenia tętna płodu
  • gorączka
  • krwawienia z dróg rodnych

Ponadto istnieje grupa przeciwwskazań względnych, w przypadku których ostateczną decyzję podejmuje lekarz prowadzący ciążę.

Każda zdrowa kobieta powinna rozpocząć umiarkowaną aktywność fizyczną około 16 tygodnia ciąży. Drugi trymestr jest najlepszym i najbezpieczniejszym dla tego okresem. Wydolność fizyczna zdrowej kobiety ciężarnej utrzymuje się wówczas na najwyższym poziomie. Zwykle przechodzą też typowe dolegliwości, które towarzyszyły kobiecie w pierwszym trymestrze.

Zupełnie inaczej przedstawia się sytuacja kobiet uprawiających sport wyczynowo, zawodowo. Tutaj dopuszcza się kontynuację treningu od początku ciąży do momentu ściśle określonego przez lekarza oraz trenera. Jednocześnie kobieta musi być poinformowana o potencjalnym ryzyku powikłań.

Jakie ćwiczenia można wykonywać w ciąży:

  • gimnastykę w szkole rodzenia
  • ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne
  • jogę dla ciężarnych
  • pilates dla ciężarnych
  • fitness dla ciężarnych
  • aqua aerobic dla ciężarnych
  • pływanie
  • spacery
  • ćwiczenia z dużą piłką

Zanim zdecydujesz się na rozpoczęcie ćwiczeń, poproś lekarza o pisemne pozwolenie (kluby fitness i szkoły rodzenia zawsze wymagają takiego zaświadczenia), a także zorientuj się kto prowadzi ćwiczenia. Musi to być osoba kompetentna, posiadająca odpowiednie kwalifikacje i wiedzę dotyczącą fizjologii ciąży.

Jakie aktywności fizyczne są przeciwwskazane w ciąży:

  • bieganie, skakanie
  • ćwiczenia w siłowni
  • dźwiganie ciężarów
  • jazda konno
  • jazda na rowerze
  • jazda na rolkach, wrotkach
  • jazda na nartach, snowboardzie, łyżwach
  • sporty ekstremalne
  • gry zespołowe (np. siatkówka, koszykówka)

Większość z wyżej wymienionych sportów wiąże się ze znacznym ryzykiem upadku, urazu, uderzenia. Dodatkowo, w czasie intensywnego wysiłku fizycznego krew, zamiast do łożyska, płynie przede wszystkim do mięśni. Istnieje więc względne ryzyko niedotlenienia płodu. Jak dotąd brakuje dokładnych badań na ten temat, ze względu na ich nieetyczny charakter. Dlatego, zamiast ryzykować, lepiej skorzystać z ćwiczeń, których bezpieczeństwo jest pewne i potwierdzone naukowo.

Foto: dizznbonn

Autor/ka: Magdalena Potoczek

Absolwentka Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie. Specjalista w zakresie fizjoterapii mięśni dna miednicy. Prowadzi diagnostykę i rehabilitację nietrzymania moczu i narządu rodnego u kobiet w Ośrodku Medycyny Matczyno-Płodowej w Krakowie. Na co dzień fizjoterapeuta w NZOZ Szpitalu ginekologiczno-położniczym na Siemiradzkiego w Krakowie.

1 odpowiedź na “Ćwiczenia fizyczne w ciąży”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *