| Jak schudnąć podczas karmienia piersią?

Jak schudnąć podczas karmienia piersią?

„Jak to? Minął już miesiąc od porodu! Wszyscy mówią, że od karmienia kobieta może pozbyć się nadmiaru tłuszczyku! A tu nic!” – możesz usłyszeć. Oczywiście, że może i tak być, ale lepiej, aby chudnięcie nie nastąpiło gwałtownie, zaraz po porodzie. Odpowiedni czas na to jest dopiero trzech miesiącach. Nigdy wcześniej!

jak-schudnac-karmiac-piersia

Jeśli nie możemy się doczekać momentu, aż będziemy znowu szczupłe, powinnyśmy sobie przypomnieć, że przybranie na wadze zajęło nam dziewięć miesięcy. Jeśli będziemy się spieszyć z błyskawicznym schudnięciem, możemy zaszkodzić nie tylko sobie, ale i dziecku, które karmimy piersią. Zatem nie wchodzi w grę żadna drastyczna dieta.

Przecież Francuzki…

O Francuzkach pisałam niedawno (Przeczytaj: Powrót do figury sprzed ciąży w trzy miesiące, czyli jak to robią Francuzki). Tak, wracają do wagi sprzed porodu w trzy miesiące, ale jednak nie są najlepszym przykładem. Mają, oczywiście, dobre nawyki żywieniowe, jednak często się głodzą całą ciążę w myśl zasady, że mogą przybrać na wadze tylko kilogram miesięcznie i tylko 10 kg przez całą ciążę. Ponadto należy pamiętać, że Francuzki rzadko kiedy karmią piersią, najczęściej tylko kilka dni, maksymalnie trzy miesiące.

Dobry czas na powrót do wagi sprzed ciąży

Po trzech miesiącach od porodu nadchodzi czas, kiedy powoli możemy zacząć gubić nabyte w ciąży kilogramy. Ale spokojnie, nie wszystko od razu.

Jeśli przerwiemy karmienie piersią, to możemy chudnąć, jak tylko chcemy. Lecz najlepiej nadal karmić, bo po trzech miesiącach waga powinna sama zacząć powoli spadać, a im więcej karmimy, tym więcej chudniemy. To bez wątpienia jest dobre dla naszych pociech, a także dla nas samych, bo nie ma nic wspanialszego niż cieszenie się widokiem wtulonego w nas malucha.

Trudny początek

Prolaktyna, hormon uwalniany podczas karmienia, stymuluje produkcję mleka, ale odpowiada również za uczucie głodu. Z tego powodu wzmożony apetyt podczas karmienia piersią jest jak najbardziej naturalnym zjawiskiem. Kiedy jesteśmy głodne, możemy jednak wybierać niewłaściwe pokarmy, które zamiast spadkiem wagi zaowocują dodatkowymi kilogramami.

Im dłużej karmimy piersią, tym więcej stracimy na wadze. Może się zdarzyć, że z powodu wzmożonego apetytu nasza waga w pierwszych tygodniach karmienia piersią wzrośnie, ale im dłużej będziemy karmić, tym więcej schudniemy.

Jak karmienie wspomaga odchudzanie

Mleko matki jest najlepszym pokarmem dla dziecka, bo m.in. zawiera niezbędne niemowlęciu przeciwciała.

  • Tłuszcz, który odkłada się na naszych biodrach i udach podczas ciąży, po porodzie jest zużywany do produkcji mleka.
  • Karmiąc piersią, możemy spalić do 700 kcal dziennie.
  • Karmienie piersią pozwala macicy na powrót do jej pierwotnego stanu w wyniku działania hormonów uwalnianych podczas laktacji. Na początku karmienia możemy poczuć specyficzne zasysanie w brzuchu.

Zasady odchudzania podczas karmienia

Pamiętajmy, że każda z nas jest inna i nie możemy oczekiwać takich samych rezultatów w tym samym czasie. Wszelkie rozważania dotyczące odchudzania i diety powinnyśmy zawsze konsultować z lekarzem. W okresie karmienia piersią nie wolno przyjmować żadnych tabletek odchudzających ani stosować diet eliminacyjnych, typu dieta bez węglowodanów.

  1. Jemy zdrowe, mało przetworzone rzeczy, eliminujemy z diety niepotrzebny cukier i nadmiar soli.
  2. Wprowadzamy regularne godziny posiłków. Po trzech miesiącach znamy już doskonale rytm naszego dziecka, wiemy, kiedy je i śpi. Na początku prawdopodobnie nie miałyśmy wcale czasu na jedzenie. Nie ma nic lepszego niż regularne godziny posiłków i teraz właśnie jest najlepszy czas, żeby zacząć jeść regularnie. Same wiemy najlepiej, jakie godziny będą dla nas najlepsze. Warto zachować 3-4-godzinne odstępy pomiędzy posiłkami i jeść ok. 5-6 razy dziennie. Bez podjadania!
  3. Jeśli między posiłkami również poczujemy głód – jemy. To może oznaczać, że nasz organizm potrzebuje więcej energii. Tylko nie pochłaniajmy byle czego, ponieważ niewłaściwe odżywianie może sprawić, że jeszcze bardziej przytyjemy. Eliminujemy słodycze i wszelkie niezdrowe przekąski.
  4. Jeśli tylko się da, karmimy wyłącznie piersią. To pozwoli nam na utratę wagi. Badania dowodzą, że kobiety karmiące swoje dzieci dłużej niż pół roku statystycznie więcej chudną.
  5. Nasze mleko składa się w 50% z wody, która dodatkowo przyspiesza metabolizm, dlatego pijemy minimum 8 szklanek wody dziennie.
  6. Możemy trochę ograniczyć ilość spożywanych węglowodanów, a głównie pszenicy. Wybieramy np. mąkę żytnią lub żytnią razową, jaglaną, ryżową, kukurydzianą. Nie wolno jednak całkowicie zrezygnować z węglowodanów, bo to może prowadzić do niebezpiecznej w skutkach ketozy.
  7. Minimalna ilość kalorii, jaką możemy spożywać dziennie (ale dopiero po upływie trzech miesięcy po porodzie!), to 1500-1800 kcal. Nie wolno jeść mniej, bo może to drastycznie zmniejszyć ilość produkowanego mleka.
  8. Nie powinnyśmy chudnąć zbyt szybko. Szybka utrata wagi może również zahamować laktację.
  9. Jemy dużo warzyw i owoców, oczywiście, z naciskiem na te pierwsze.
  10. Wybieramy pokarmy, które pozwolą nam spalić więcej tłuszczu i jednocześnie sprawią, że nasze ciało będzie zdrowe. Zwiększamy ilość spożywanego błonnika (pieczywo gruboziarniste, razowe, warzywa), białek i kwasów tłuszczowych omega-3 (są m.in. w tłustych rybach morskich).
  11. Nie jemy słodyczy nie tylko dlatego, że to puste kalorie, ale też ze względu na zawarte w nich konserwanty. Pamiętajmy, że podczas karmienia piersią nasze dziecko jest tym, co jemy.
  12. Jeśli to tylko możliwe, uprawiamy sport. Na karmienie zużywamy dziennie 500-700 kcal. Ruszając się, spalimy ich jeszcze więcej.
  13. Kiedy w końcu zmniejszy się nasz apetyt (po ok. trzech miesiącach), najwyższy czas, by przystopować z ilością spożywanych posiłków.
  14. Ostatnia, ale też bardzo istotna rada: przybieraj w ciąży na wadze w granicach normy. Niestety to, ile kilogramów nam przybędzie, ma kolosalne znaczenie. O wiele łatwiej zrzucić zbędne kilogramy, jeśli przybrałyśmy w normie. Pamiętajmy, że nasze ciało powiększało się powoli przez dziewięć miesięcy, dlatego równie stopniowo musimy powinnyśmy tracić na wadze.

Badania naukowe potwierdzają związek długiego karmienia piersią z utratą wagi. Wiele z nich wykazało, że sześć miesięcy wystarczało na powrót do wagi sprzed ciąży. Także jeśli tylko możemy karmić piersią, róbmy to i nie rezygnujmy z tego zbyt szybko.

Bibliografia

  • J.L. Baker, M. Gamborg, B.L. Heitmann, L. Lissner, T. IA Sørensen, K.M. Rasmussen, Breastfeeding reduces postpartum weight retention, 2008, American Society for Clinical Nutrition, http://ajcn.nutrition.org/content/88/6/1543.long
  • K.G. Dewey, M.J. Heinig, L.A. Nommsen, Maternal weight-loss patterns during prolonged lactation, 1993, The American Society for Clinical Nutrition, Inc http://ajcn.nutrition.org/content/58/2/162.short
  • wikihow.com/Lose-Weight-While-Breastfeeding
  • The breastfeeding answer book, 2012, La Leche League International http://www.llli.org/docs/0_babupdate/01babupdatefull.pdf
  • Mel Wolk, Weight Loss while Breastfeeding, 1997, p.115, St. Peters, Missouri, USA, La Leche League International, http://www.llli.org/llleaderweb/lv/lvoctnov97p115.html
  • How to loose weight while breastfeeding, http://elosingweightwhilebreastfeeding.com/

Maja Falkiewicz-Gancarz

Z wykształcenia psycholog, pasjonujący się rozwojem osobistym i technikami motywacyjnymi. Nie potrafi usiedzieć w miejscu, lubi być zaangażowana i jest szczęśliwa, gdy działa. Zawsze chciała pracować z kobietami i robić coś dla nich. Kiedy zaszła w ciążę postanowiła, że stworzy blog o tym, jak dbać nie tylko o wygląd zewnętrzny, ale i o własny rozwój. Pisze dla mam po to, aby myśląc o innych, nigdy nie zapomniały o sobie!
Odwiedź stronę autorki/autora: http://www.bemam.pl/


Czytaj na dziecisawazne.pl

wywiady
Instrukcja obsługi dziecka nie istnieje. Rozmowa z Joanną Dronką-Skrzypczak

karmienie piersią
Piersi – także (przede wszystkim) do karmienia dzieci!

wychowanie
Pozytywna dyscyplina – czy to w ogóle możliwe?

karmienie piersią
D-MER – kiedy karmienie piersią powoduje psychiczny ból

rodzina
Jak przekonać dziadków do Rodzicielstwa Bliskości i Porozumienia bez Przemocy

edukacja alternatywna
Nauka języka obcego zwiększa rozmiar mózgu

niemowlę
Noszenie w chuście wpływa pozytywnie na zdrowie psychiczne rodzica

wychowanie
High Need Babies – wyjątkowe dzieci o wyjątkowych potrzebach

rodzina
15 pomysłów na zabawy sensoryczne

wychowanie
Niedaleko pada jabłko od jabłoni – jak to się dzieje, że dziedziczymy wzorce zachowań naszych rodziców?