Kategorie
Dieta naturalna

11 zamienników białego cukru

Cukier jest głównym źródłem siły życiowej. Cukry zawarte w pełnym pożywieniu są zrównoważone przez odpowiednie minerały. Energia uzyskana w wyniku procesu rozkładania i przyswajania takich cukrów jest z natury stała i długotrwała. Ale kiedy naturalny cukier zostanie poddany rafinacji i koncentracji, siła życiowa ulega rozproszeniu, a naturalna równowaga – zachwianiu.

Cukier rafinowany przechodzi do krwiobiegu szybko i w dużych ilościach, co stanowi szok dla żołądka i trzustki. Dochodzi wtedy do zakwaszenia organizmu i do utraty wapnia. Cukier często nazywany jest „białym zabójcą” ze względu na wiele niebezpieczeństw, które ze sobą niesie. Nadmiar cukru powoduje otyłość, wysokie ciśnienie krwi, cukrzycę, choroby serca, anemię, osłabienie odporności, próchnicę. Przyczynia się do powstania opryszczki, infekcji drożdżycowych, raka, zaburzeń miesiączkowania, impotencji. Osłabia umysł, powoduje nerwowość, nieśmiałość, rozdrażnienie.

Jak zaspokoić apetyt na słodycze?

  • dietą roślinną: zboża, strączki, warzywa. Im dłużej są przeżuwane, tym stają się słodsze;
  • należy uważać na tak zwane „naturalne słodziki” – fruktoza czy brązowy cukier – są one w takim samym stopniu rafinowane jak biały cukier;
  • desery słodzić owocami, sokami owocowymi, syropem ryżowym, słodem, stewią, nierafinowanym cukrem;
  •  jeść słodkie warzywa na deser: buraki, marchewki, dynie, itd.;

Powoli ograniczaj przyjmowanie cukru. Dyscyplina i refleksja nad samą sobą pomogą Ci łatwiej przejść  przez okres, w którym pojawią się objawy odstawienia – zmęczenie, niepokój, depresja.

Przeczytaj: Dlaczego warto ograniczyć spożycie białego cukru.

Seria Rodzicielska

Jak zrozumieć się w rodzinie

Mniej kłótni i stresów, lepsza komunikacja z dzieckiem i partnerem, większe zrozumienie i wyrozumiałość oraz poszanowanie wzajemnych potrzeb. To możliwe! Dzięki tej książce dowiesz się jak.


Na rynku mamy wiele zamienników cukru białego:

1. Miód

Wysokoprzetworzony przez pszczoły, ma więcej kalorii niż biały cukier. Jednakże zawiera pewne minerały i enzymy, a więc nie zaburza równowagi mineralnej organizmu w takim stopniu jak cukier. Głównym składnikiem miodu są cukry – fruktoza i glukoza, które  są bardzo dobrze przyswajalne przez ludzki organizm. Miód zawiera również niewielkie ilości składników mineralnych – wapnia, fosforu, żelaza, magnezu, potasu, fluoru, kobaltu i jodu. Żelazo z miodu jest przyswajalne w około 60% i wykorzystywane do produkcji hemoglobiny. Miód zawiera witaminy z grupy B, białka, garbniki, woski, olejki lotne, pyłki kwiatowe, enzymy i kwasy organiczne.

2. Syrop klonowy

Sok klonowy pobiera się z pnia klonu. Jest przezroczysty, o lekko żółtym zabarwieniu i mdłym, słodkawym smaku. Syrop otrzymuje się przez odparowanie nadmiaru wody. Syrop o gęstej konsystencji i jasnobrunatnym kolorze zawiera dużo cukru oraz sole mineralne, jak wapń, magnez, potas, fosfor i mangan. Zawiera również witaminy z grupy B, niacynę, biotynę oraz kwas foliowy. Warto podkreślić, że syrop klonowy jest mniej kaloryczny niż biały cukier i miód.

Używany jest na wiele sposobów. Można go używać w roli polewy do naleśników i gofrów, jest dodatkiem do owoców, francuskich tostów na słodko, różnorodnych ciast, lodów, deserów, jogurtów, płatków śniadaniowych, a także sałatek i sosów.

3. Słody  (ryżowy, jęczmienny)

Pozyskiwane z ryżu i jęczmienia, zawierają głównie maltozę, która łatwo rozpada się w naszym organizmie na glukozę. Słody zbożowe poprawiają trawienie, uwalniają od zastojów pokarmowych, wzmacniają żołądek. Słód pełnoryżowy wytwarza się podczas długiego procesu, opartego na naturalnej aktywności enzymów. Pełne ziarna ryżu są stopniowo rozdrabniane, po czym tworzy się z nich gęsty, słodki płyn, który w trakcie przetwarzania miesza się z odrobiną słodu jęczmiennego. Słód z pełnego ziarna ryżowego, zawierający złożone węglowodany, stanowi źródło energii, która wytwarza się powoli, ale i długo się utrzymuje, nieznacznie podnosząc poziom cukru we krwi. Kolejną zaletą jest obecność witamin z grupy B, pochodzących z ryżu i zarodków jęczmienia.

4. Syrop z agawy

Syrop z agawy jest środkiem słodzącym produkowanym w Meksyku, głównie z kaktusa z rodzaju Agave tequilana oraz Agave salmiana. Charakteryzuje się smakiem porównywalnym do rozrzedzonego miodu lub lekkiego syropu klonowego. Zawarta w syropie z agawy fruktoza to cukier prosty, który jest przyswajany przez organizm dużo wolniej niż powszechnie stosowana sacharoza lub glukoza. Agawa zawiera także spore ilości inuliny – naturalnego probiotyku, który powoduje wzrost korzystnej flory przewodu pokarmowego, obniża poziom cholesterolu oraz lipidów w surowicy krwi oraz usprawnia pracę przewodu pokarmowego – zapobiega zaparciom i redukuje toksyczne metabolity. Kolejną zaletą nektaru z agawy jest jego niski indeks glikemiczny – jest on około cztery razy niższy niż w przypadku miodu. Oprócz sprzyjających zdrowej diecie naturalnych cukrów, syrop z agawy jest również źródłem błonnika, który przyspiesza przemianę materii.

5. Ksylitol (cukier brzozowy)

Jest to cukier pochodzenia naturalnego, pozyskiwany najczęściej z  brzozy. Jest równie słodki jak zwykły cukier, ale zawiera o 40% kalorii mniej. Jest on  lustrzanym odbiciem cukru. W czasie gdy cukier sieje spustoszenie w naszym organizmie, ksylitol goi organizm, wzmacnia układ immunologiczny, broni przed chronicznymi chorobami i ma właściwości opóźniające proces starzenia się. Ksylitol jest bardzo wskazany w profilaktyce osteoporozy, ponieważ zwiększa przyswajanie wapnia. Lista zalet ksylitolu jest bardzo długa! Ksylitol jest cukrem pięciowęglowym, co oznacza, że ma własności bakteriobójcze i zapobiega rozwojowi bakterii. Ksylitol ma charakter zasadowy. UWAGA! Nie należy spożywać zbyt dużo ksylitolu – bezpieczna dawka to 3 łyżeczki dziennie (ok. 15 mg.; fińscy naukowcy dopuszczają do spożywania 40 g  dziennie). Preparat należy wprowadzać do diety stopniowo, ponieważ nagłe przyjęcie dopuszczalnej ilości słodzika może zakończyć się biegunką.

6. Syrop daktylowy

Posiada wszystkie wartości witaminowe zawarte w daktylach. Owoce daktylowca zawierają dużą ilość cukrów. Obok cukrów w syropie występują białka, tłuszcze, karoteny, witaminy z grupy B (ale bez witaminy B12), witamina E, wapń, żelazo i fosfor. Syrop daktylowy jest doskonały zarówno do słodzenia herbaty, do wyrobu domowych cukierków, jak i tradycyjnych ciast.

Kiedy szkoła jest problemem
Jak zrozumieć małe dziecko
Rozwój seksualny dzieci
34 PLN

7. Stewia

Jest bardzo słodka (150-300 razy słodsza od cukru) i praktycznie bezkaloryczna. Do produkcji używa się liści świeżych, suszonych lub sproszkowanych. Najbardziej wartościowe są te zielone, zebrane tuż przed kwitnieniem rośliny. Zawiera witaminy z grupy B i wit.C oraz cenne minerały: magnez, chrom, wapń, potas, cynk, żelazo, selen, a także tłuszcze i białka. W medycynie naturalnej jest używana jako środek wzmacniający, moczopędny i bakteriobójczy. UWAGA! Należy spożywać tylko zielone bądź brązowe ekstrakty lub proszki z liści stewii, a unikać przejrzystych ekstraktów i białych proszków, które zostały silnie przetworzone i pozbawione cennych składników odżywczych.

8. Lukrecja

Głównym składnikiem produktów z lukrecją jest wyciąg z korzenia lukrecji. Należy ona do jednych z najstarszych roślin wykorzystywanych w ziołolecznictwie. Znana już była w starożytnym Egipcie, Rzymie, Grecji, Chinach. Obecnie jest bardzo popularną rośliną stosowaną w produktach spożywczych, przemyśle kosmetycznym i ziołolecznictwie. Ze względu na swoje właściwości, produkty z lukrecją zaleca się przy infekcjach gardła i dróg oddechowych oraz przy problemach żołądkowych. Lukrecja działa również moczopędnie, przeczyszczająco, przeciwzapalnie, podnosi ciśnienie krwi. Zawiera glicyryzynę, izoflawony, kumarynę, fitosterole, cukrowce i olejek eteryczny. Najlepsze efekty przyniesie stosowanie odwaru lub ekstraktu z korzenia, który można sporządzić samodzielnie w domu.

Jednak mimo wielu cudownych właściwości, jakie posiada lukrecja, nie każdy może po nią sięgać. Zawarte w niej związki mogą wchodzić w niebezpieczne interakcje z różnymi lekami i obniżać ich skuteczność. Lukrecję należy ostrożnie stosować u pacjentów z nadciśnieniem tętniczym, obrzękami, w niewydolności nerek oraz w ciąży. Dodatkowo przeciwwskazana jest u osób przyjmujących preparaty naparstnicy.

9. Suszone owoce

Rodzynki, daktyle, figi, morele, śliwki, krążki z jabłek – suszone owoce są naturalnie słodkie. Poza licznymi minerałami i witaminami zawierają również błonnik. Do wypieków zamiast cukru można dodawać suszone owoce.

10. Melasa z karobu, trzcinowa, buraczana

Melasa jest produktem ubocznym powstającym podczas produkcji cukru. Jest to gęsty, ciemnobrązowy syrop. Melasa jest dzielona na trzcinową i buraczaną, ze względu na surowiec, z którego powstaje. Melasa jest dobrym źródłem żelaza niehemowego, dlatego może być stosowana przez osoby z anemią, kobiety w ciąży i karmiące oraz sportowców i rekonwalescentów. Melasy można używać, ze względu na około 50% zawartość sacharozy, do słodzenia wypieków, deserów, kawy czy herbaty. Melasa z karobu  jest doskonałym źródłem minerałów, poprawia trawienie i można ją stosować przy  zaburzeniach żołądkowo-jelitowych, może być pomocna w leczeniu astmy i problemów wywołanych przez alergie, wspomaga  kurację antygrypową i przeciwkaszlową oraz odporność organizmu.

11. Nierafinowany cukier

To nierafinowany sproszkowany sok trzcinowy. Zawiera 20 razy więcej żelaza i cynku niż cukier oczyszczony. Nie mylić z brązowym cukrem, który stanowi po prostu biały cukier z dodatkiem melasy.

zdrowy przedszkolak

Foto

Autor/ka: Marta Grzybek

Konsultant medyczny, biotechnolog, doświadczony wykładowca, specjalista żywienia w Akademii Żywienia Naturalnego „Sattwa” oraz w Instytucie Psychodietetyki we Wrocławiu. Propagatorka świadomego i zdrowego trybu życia, hołduje idei Slow Foods. Uczestniczka wielu konferencji i szkoleń z zakresu makrobiotyki, kuchni pięcioprzemianowej i dietetyki TCM. Jest certyfikowaną terapeutką metody R.E.S.E.T. oraz moderatorką ogólnopolskiego projektu Zdrowy Przedszkolak. Pasjonatka dobrej sztuki kulinarnej. Autorka bloga kulinarnego- www.kuchnianaturalna.blogspot.com. Stworzyła program wspólnych eko-zakupów tzw. Good Choice oraz Wrocławską Kooperatywę Spożywczą. Współpracuje z kilkoma portalami o tematyce zdrowotnej, pisząc artykuły dotyczące zdrowego odżywiania. Od wielu lat zajmuje się prowadzeniem profesjonalnych szkoleń dla specjalistów oraz osób zainteresowanych tematem żywienia człowieka zdrowego i chorego, prowadzi również warsztaty kulinarne dla dzieci i dorosłych w ramach swojego autorskiego programu. W wolnej chwili fotografuje: www.martagrzybek.selia.pl. Prywatnie mama 6-letniej Poli, kreatywnej i wesołej dziewczynki, która inspiruje i motywuje każdego dnia.

11 odpowiedzi na “11 zamienników białego cukru”

A czy można poprosić jakieś przykłady czy linki Stewii, oglądałam w sklepie ekologicznym stweię ale opakowania wyglądają jak słodziki i wydają mi się nie zdrowe…Będę wdzięczna za uzupełnienia informacji.

dziękuję za ten artykuł, który uporządkował moje informacje o cukrach :) brakuje mi tylko info o fruktozie w proszku, choć może nie jest ona taka zdrowa jak pozostałe przedstawione i to dlatego… słyszałam, że np. jeszcze gorzej działa na insulinooporność niż cukier biały – czy to prawda?

na codzień używam stewii w syropie, ale z artykułu wynika, że nie jest to najlepsze rozwiązanie, zatem poszukam takiej w proszku…

jeszcze raz dziękuję :)

już na początku jest błąd logiczny. cukier brązowy z reguły jest nierafinowany, aczkolwiek tak – zdarza się że jest i wersja rafinowana. nie znaczy to jednak – tak jak jest podane w tekście, że każdy brązowy jest rafinowany.

Ja używałem i stevii, i agave i nawet syropu karobowego, który dla mnie ma dziwny, irytujący posmak. Preferuję miody – są naturalne smaczne i słodkie. Ważne, żeby były z dobrego źródła – ja kupuję z pasieki Tkaczuk i uważam, że są najlepsze. Polecam jednak spróbować polskiego miodu, który jest najbliższy naszemu klimatowi.

To tak ja teraz zauważyłam ze Jupik też jest częsciowo słodzony stewią, wiec jak widać po malutku jednak odchodzi sie od cukru i my mamy mozemy bezpieczenie podawać dzieciom takie soki.

Stewia i cukier brzozowy to moi faworyci jeśli chodzi o słodzenie kawy, wypieków i koktajli. Do omletów/naleśników i do deserów wybieram ostatnio najczęściej syrop daktylowy. Też świetnie daje sobie radę, a moje dzieciaki go uwielbiają :)

a co powiecie o produkcie Sweet Freedom, który jest dostępny w Anglii i robi tam furore. Jest to wyciąg z jabłka winogron i chleba świętojańskiego i ma 25%

Ksylitol niestety wybija florę bakteryjną. Jest dobry na zęby (taki naturalny płyn do płukania ust). Ale w przewodzie pokarmowym sieje spustoszenie. Wybijaja wszystkie bakterie. Również te, które są niezbędne do prawidłowego trawienia. Stąd biegunki. Powinno się go używać okazjonalnie.

no moze i zamienniki ale czy lepsze ? ostatnio sporo po internecie fruwa złego na temat syropu z agawy bo syrop ten zawiera taką samą wyizolowaną fruktozę jaka jest w innych płynnych i lepkich słodzikach, a wyizolowana fruktoza uznawana jest obecnie za głównego winowajcę globalnej otyłośc

Nie da się ukryć, że cukier jest najsmaczniejszy i niełatwo go zastąpić czymkolwiek. Można nawet założyć że uzależnia. Jestem na etapie odzwyczajania się i stosuję zamienniki. Pierwszym jednak etapem powinno być ograniczenie spożycia cukru a potem zastąpienie go zamiennikiem czy całkowita “abstynencja” :) . Teraz słodzę odrobiną miodu albo syropu Paola.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *