Bestseller "Rozwój seksualny dzieci" - dziś 30% RATATU
| Dlaczego warto chodzić z dzieckiem na basen?

Dlaczego warto chodzić z dzieckiem na basen?

Regularna aktywność fizyczna jest kluczowa w budowaniu dziecięcej odporności. Niestety nie zawsze da się zapewnić dziecku optymalną dawkę ruchu na świeżym powietrzu. Niekorzystne warunki atmosferyczne, krótkie dni, a przede wszystkim smog nie sprzyjają długim harcom na dworze. W takich sytuacjach doskonale sprawdzi się basen!

Basen wspiera rozwój ruchowy i zdrowie dziecka

Dzieci uwielbiają zabawy w wodzie, dlatego regularne chodzenie na basen to nie tylko fantastyczna inwestycja w rozwój ruchowy, ale także okazja do świetnej zabawy dla całej rodziny! Już od najmłodszych lat warto oswajać dzieci z tą formą ruchu.  Na pierwsze zajęcia można zabierać już 3 miesięczne niemowlęta. Kontakt z wodą i swobodne poruszanie się pomaga maluchom ćwiczyć zmysł równowagi, regulować napięcie mięśniowe, ćwiczyć koordynację wzrokowo -ruchową i wspomaga rozwój układu ruchu. Z kolei ciśnienie wody oddziałujące na maleńkie ciałko i głębokie oddychanie wzmacniają układ sercowo-naczyniowy i wspierają profilaktykę chorób górnych dróg oddechowych. Na dodatek małe niemowlęta mają jeszcze zachowane odruchy z życia płodowego, gdy woda była ich naturalnym środowiskiem. Znacznie łatwiej jest im odnaleźć się w basenie, niż starszym dzieciom, które zatraciły swoje naturalne predyspozycje.

Regularne pływanie w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym:

  • pomaga dbać o prawidłową postawę dziecka,
  • koryguje już istniejące krzywizny kręgosłupa (np. skolioza),
  • buduje wytrzymałość, kondycję i koordynację ruchową,
  • wzmacnia mięśnie i zwiększa ich elastyczność,
  • pobudza krążenie i przepływ krwi,
  • zwiększa wydolność płuc,
  • hartuje i wzmacnia odporność,
  • pomaga skanalizować nadmiar energii,
  • jest doskonałą profilaktyką przeciw nadwadze i otyłości.

Dodatkową zaletą pływania jest fakt, że nie jest ono sportem urazowym, dlatego ryzyko kontuzji jest w zasadzie minimalne.

Basen – jak uniknąć infekcji?

Zdarza się, że rezygnujemy z korzystania z basenu w sezonie jesienno-zimowym w obawie o złapanie przeziębienia, czy infekcji (również grzybicznej). Warto pamiętać, że basen (podobnie jak każda inna forma aktywności fizycznej) w długoterminowym aspekcie jest sprzymierzeńcem zdrowia i odporności. 

Aby uniknąć przeziębienia po wyjściu z basenu, warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

  1. nie ubierać dziecka zbyt ciepło. Przegrzanie jest równie niebezpieczne, co wychłodzenie organizmu;
  2. szybko wysuszyć i ogrzać dziecko zaraz po wyjściu z wody. Poza ręcznikiem świetnie sprawdzi się szlafroczek lub bluza frotte, którą można zarzucić na dziecko bezpośrednio po wyjściu z basenu;
  3. dokładnie wysuszyć włosy dziecka suszarką. Możesz także delikatnie wysuszyć ciepłym strumieniem małżowiny uszne;
  4. nie wychodzić na powietrze bezpośrednio po basenie. To dobry czas, by posiedzieć, ochłonąć, naładować akumulatory, zjeść coś pożywnego. Najlepiej odczekać ok. 30 min zanim wyjdziecie z budynku do samochodu. Głównym winowajcą infekcji jest różnica temperatur pomiędzy powietrzem na zewnątrz a tym, które jest w płucach dziecka. Dlatego tak ważny jest czas na stopniowe przyzwyczajenie dziecka do niższych temperatur.

Z basenem wiąże się również ryzyko grzybicy. Aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek wystarczy:

  • dbać o higienę, czyli dokładnie myć ciało i stopy przed i po basenie;
  • pamiętać o obuwiu ochronnym lub specjalnych skarpetkach antypoślizgowych;
  • dokładnie suszyć stopy po basenie (zwłaszcza przestrzenie między palcami);
  • unikać słodyczy i regularnie spożywać naturalne probiotyki (kefiry, maślanki, kiszonki), które wspierają prawidłową florę bakteryjną organizmu.

Basen – bezpieczeństwo

Śliska, mokra nawierzchnia w połączeniu z energią dzieci zwiększa ryzyko upadku i urazu. Dlatego na basenie bezwzględnie należy zadbać o odpowiednie antypoślizgowe obuwie. Klapki w szatni powinny zapewnić ochronę przed upadkiem na śliskiej podłodze, a także przed bakteriami i grzybami, które lubią wilgotne środowisko. Niestety zazwyczaj regulamin większości basenów nie pozwala na poruszanie się w klapkach (ani crocsach, czy sandałkach) po części pływalnej, a to właśnie tam najczęściej dochodzi to poślizgnięć, zwichnięć i upadków. Poza tym, by klapki spełniały swoją ochronną rolę, dziecko musi pamiętać o ich założeniu po każdym wyjściu z wody, a także podczas prysznica i przebierania się w szatni. Wszyscy wiemy, że to raczej mało realny scenariusz. Świetną alternatywą dla klapek mogą być specjalne antypoślizgowe skarpetki z bieżnikiem – na polskim rynku dostępne są skarpety Sweakers, które posiadają również antybakteryjne przeszycia z przędzy miedzianej o działaniu antybakteryjnych i antygrzybicznym. 

 

 


Dzieci są ważne

Redakcja serwisu dziecisawazne.pl.
Odwiedź stronę autorki/autora: https://dziecisawazne.pl/


Czytaj na dziecisawazne.pl

zdrowie
13 najczęstszych błędów w żywieniu dzieci (i jak ich unikać)

wychowanie
Dlaczego dzieci potrzebują edukacji seksualnej? (według WHO)

wychowanie
Zajęcia dodatkowe – realne potrzeby a wyścig szczurów? Cz. 2

POLECAMY
Camp Mazury! – wakacje bez tabletu w najbardziej zielonym rejonie Polski

wychowanie
Zajęcia dodatkowe – realne potrzeby a wyścig szczurów? Cz. 1

edukacja alternatywna
Jak skutecznie nauczyć się języka obcego? Jedynie we współpracy ze swoim mózgiem!

wychowanie
Dlaczego dzieci dotykają miejsc intymnych i pokazują je innym?

wychowanie
Co to znaczy akceptować dziecko?

rodzina
Matko! Bądź dla siebie dobra

zdrowie
Syropy hamujące odruch kaszlu – bardziej leczą, czy bardziej szkodzą?