Kategorie
rodzina Rozwój seksualny wychowanie

Gadżety dla dzieci mogą narzucać role płciowe

Pozornie niewiele znaczące napisy na ubraniach czy zabawkach dla dzieci mogą się przyczyniać do utrwalania stereotypów płciowych. Warto zatem krytycznie podchodzić do tego, co oferują nam producenci.

Dlaczego na bluzkach i zabawkach przeznaczonych dla chłopców znajdziemy napisy w stylu „be brave”, „little warrior”, a na tych przeznaczonych dla dziewcząt królują hasła typu „sweet princess”? Ponieważ branże mody dziecięcej i zabawek nie są wolne od stereotypów. Na szczęście jako rodzice i konsumenci możemy je przełamywać.

Niegrzeczne Książeczki

Błoto

Jadzia to nowa koleżanka Antka. Wspina się na drzewa i skacze w kałuże. Czy to znaczy, że jest niegrzeczna?

Nie tylko ładna i słodka

Kiedy po raz pierwszy robiłam zakupy dla swojej pierworodnej (oczekując na jej pojawienie się na świecie), wręcz uderzyła mnie cukierkowość śpioszków i zabawek dla niemowląt. Można oczywiście powiedzieć – pod czym sama się podpiszę! – że ubranka dla maluchów po prostu są rozczulające, bo małe buciki i filigranowe czapeczki wywołują w nas przecież silne odruchy opiekuńcze. Bądźmy jednak szczerzy: jakkolwiek urocze są ubranka i akcesoria dla chłopców, to raczej nie znajdziemy na nich napisów nawiązujących do chłopięcej urody, wdzięku i bezbronności – to jest zdecydowanie domeną produktów przeznaczonych dla dziewcząt. Przykre jest to, że dziewczynka – nawet mająca dopiero kilka dni czy tygodni – często otrzymuje ubrania, które stają się rodzajem etykiety, zachęty do rozwijania tylko niektórych cech. Napisy w stylu „słodka królewna” czy „ślicznotka” ulokowane na pudroworóżowych sukienkach z tiulem stanowią komunikat skierowany do dziecka: najważniejsze, co możesz zrobić, to ślicznie wyglądać i być urocza.

Dziewczynki mogą podbijać świat 

Zabawki i ubrania przeznaczone dla chłopców mają inny cel. Rzeczy, którymi obdarowywani są mali chłopcy, mają zachęcać do odkrywania świata, zdobywania wiedzy oraz rozwijać pewność siebie. Obecne na chłopięcych koszulkach napisy „mały odkrywca” stanowią rodzaj „lekcji”: zadaniem chłopca jest wyruszać w nieznane, odkrywać lądy i stawiać na swoim. Dziewczęta nie otrzymują tego rodzaju zachęt – bo przecież tradycyjne wartości nakazują dziewczynie milczeć i być chronioną przez mężczyznę. Jednak współczesny świat stawia zarówno mężczyznom, jak i kobietom inne wymagania niż dawniej – a równość jest coraz powszechniej uznawana za wartość nadrzędną. Bardzo bym zatem chciała, by ta „nowina” dotarła również do producentów artykułów dla małych dzieci, a także do babć, cioć i koleżanek, które często wzdrygają się na myśl, że chłopiec mógłby się bawić różowymi klockami – nawet jeśli są one „spadkiem” po starszej siostrze. Marzę o takich książkach, ubraniach i gadżetach dla dziewcząt, które niosą przekaz, że dziewczynki też mogą podbijać świat – i o rzeczach dla chłopców, które podkreślają, że chłopcy również mogą być wrażliwi.

seria rodzicielska

Pakiet: Jak zrozumieć małe dziecko + Rozwój seksualny dzieci

Pierwszy osadzony w polskich realiach przewodnik dla rodziców małych dzieci oraz całościowy poradnik o rozwoju seksualnym dzieci 0—18 lat.

Możemy wychować świadomych konsumentów 

Nie chciałabym sprowadzać przekazu tego tekstu do zachęty do palenia różowych ubrań dla dziewczynek lub bojkotowania sklepów, które mają je w swojej ofercie. Rozwiązaniem nie jest skupienie się na przedmiotach, ale na naszych dzieciach, które możemy wychować na świadomych konsumentów. Warto tłumaczyć dzieciom, że pewne cechy są ogólnie cenione u ludzi – jak na przykład odwaga czy szczerość – i można je u siebie rozwijać niezależnie od płci. Dobre jest również oswajanie dzieci z myślą, że nie muszą dopasowywać się do stereotypów płciowych, oraz zachęcanie ich do krytycznego traktowania marketingowych komunikatów. Wyjaśnijmy dzieciom, że to, co nosimy (czy zdaniem producentów powinniśmy nosić), nie określa tego, kim jesteśmy. Możemy też w rozmowie z pociechami opowiedzieć im o tym, że w różnych kulturach mężczyźni i kobiety noszą ubrania w różnych barwach, a przed laty kolorem kojarzonym z dziewczętami był nie róż, lecz raczej… błękit (bo nasuwa on skojarzenia z Matką Bożą). Rozumienie świata ułatwia przełamywanie zastanych schematów. 

A jeśli przekazy na ubraniach czy gadżetach są dla nas ważne, możemy zawsze wybierać takie, które są zgodne z naszym podejściem do ról płciowych. Jeżeli dodatkowo mamy smykałkę do rękodzieła, czemu nie mielibyśmy wykonać ich samodzielnie?

Prezenty od NATULI

Najpiękniejsze książki na święta od wydawnictwa Natuli. Dla dzieci i rodziców.

Autor/ka: Angelika Szelągowska-Mironiuk

Psycholożka, psychoterapeutka, dziennikarka. Pracuje na uczelni jako asystentka oraz w gabinecie jako psychoterapeutka. Razem z mężem prowadzi blog i fanpage „Katolwica&Mąż”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *