Kategorie
Edukacja Nauka języków i wielojęzyczność Rozwój dziecka Rozwój mowy

6 mitów na temat nauki języków obcych

O nauce języków obcych powstało wiele różnych teorii. Dotyczą one najczęściej takich zagadnień, jak: najlepszy wiek na poznawanie nowego języka, idealne miejsce czy ilość czasu, którą trzeba na to poświęcić. Na szczęście nie wszystkie z nich są zgodne z prawdą.

Postanowiliśmy rozprawić się na dobre z powszechnie powtarzanymi mitami, które mogą zniechęcić do nauki języka obcego. Oto one:

1. Tylko osoby z pewnymi predyspozycjami mają szansę na biegłe posługiwanie się językiem obcym

Jak zrozumieć małe dziecko

Poradnik pomagający w codziennej opiece nad Twoim dzieckiem

Zobacz w księgarni Natuli.pl

Oczywiście istnieją jednostki, które mają wręcz wrodzony talent do nauki języków. Jednak prawda jest taka, że każde zdrowe dziecko (dorosły również) jest w stanie nauczyć się języka, a kluczem do sukcesu jest właściwe podejście. Na czym ono polega? Przede wszystkim na autentycznym i pełnym zaangażowaniu. Inaczej mówiąc, na niegasnącym entuzjazmie, gwarantującym czerpanie przyjemności z procesu nauki. A to z kolei przekłada się na systematyczność, która w tej dziedzinie jest bardzo ważna. To dlatego nauka w formie zabawy święci triumfy i przynosi najlepsze efekty. Zatem twierdzenie, że „ani ja, ani moje dziecko nie mamy predyspozycji do języków” wygląda na zwykłą wymówkę, ponieważ w ostatecznym rozrachunku to nie one mają decydujące znaczenie.

2. Im człowiek starszy, tym mniejsza szansa, że nauczy się czegoś nowego, a zwłaszcza języka obcego

Oczywiście najlepsze rezultaty przynosi nauka języka obcego od najmłodszych lat (nawet od niemowlęctwa!), ale jeśli z różnych powodów nasze dzieci nie miały takiej okazji – nic straconego. Obrazowanie pracy mózgu oraz szereg badań w dziedzinie biologii molekularnej udowodniły, że mózg i układ nerwowy zachowują swoją plastyczność (zdolność do zmian) przez całe nasze życie. To oznacza, że niezależnie od wieku możemy poznawać i zapamiętywać nowe rzeczy. Co istotne, te połączenia neuronalne, które są regularnie wzmacniane, stają się silniejsze – im częściej wykonujemy daną czynność, tym szybciej staje się ona naszym nawykiem i utrwala się w strukturach mózgu. 

Przeczytaj także: Jak skutecznie uczyć się języka obcego? Jedyne przy współpracy ze swoim mózgiem!

Zaczynając naukę w wieku nastoletnim lub jako dorośli mamy więc nadal duże szanse na opanowanie języka, choć zapewne będziemy musieli włożyć w nią trochę więcej pracy i obrać nieco inną strategię. Dzieci przyswajają język mimowolnie (świetnie naśladując akcent i melodię danego języka), natomiast (…) w przypadku świadomego uczenia się języka obcego w tych samych warunkach, dorośli mają przewagę i nauczą się szybciej gramatyki. To dlatego, że mamy lepiej wykształcone i rozwinięte zdolności poznawcze. (1) 

[reklama id=”75886″]

Uwaga! Reklama do czytania

Połóg. Pierwszy rok życia rodzica

Oto długo wyczekiwany holistyczny przewodnik po połogu. Autorka z czułością i empatią przeprowadza czytelników przez szereg zagadnień związanych z tym przełomowym momentem.

Zobacz na natuli.pl

3. Żeby dobrze nauczyć się języka obcego, trzeba wyjechać za granicę

To kolejne błędne przekonanie. Warto oczywiście wyjechać do kraju, którego języka się uczymy, żeby poznać bliżej kulturę i „osłuchać” się z wymową, ale nie jest to warunek konieczny. W dobie internetu do tego samego wystarczy chociażby słuchanie obcojęzycznej stacji radiowej – starszym dzieciom i nastolatkom polecamy Teen Buzz Radio. Pomocne może być również sięganie po obcojęzyczne książki, oglądanie bajek i filmów, zajęcia dla dzieci prowadzone przez native speakera, czy bywanie w miejscach, w których mamy szansę spotkać osoby mówiące w innym języku.

Przeczytaj także: Czy oglądając bajki po angielsku, można nauczyć się języka?

4. Jedynie nauka z native speakerem przynosi efekty

Nauka z native speakerem to oczywiście opcja optymalna, jednak sam fakt bycia native speakerem nie gwarantuje bycia dobrym nauczycielem. Istnieje wielu wspaniałych, wykwalifikowanych polskich nauczycieli, którzy prowadzą lekcje w całości w obcym języku, co daje porównywalne (jeśli nie takie same) efekty. Jeśli Wasze dziecko (a zdarza się to czasem u dzieci starszych) czuje blokadę wewnętrzną w porozumiewaniu się z nauczycielem obcokrajowcem lub najzwyczajniej w świecie wstydzi się tego, jak mówi (akcentu, błędów gramatycznych) – warto wziąć to pod uwagę. Wtedy lepiej wybrać polskiego nauczyciela, z którym nauka będzie łatwiejsza i tym samym przyniesie zadowalające rezultaty.

5. Nauka języka wymaga dużo czasu i codziennej pracy

Przyswojenie sobie nowej umiejętności, w tym również znajomości języka obcego, wymaga przede wszystkim systematyczności. Oznacza to, że regularne ćwiczenia nawet po 10 – 15 min. dziennie lub co dwa dni wystarczą, by skutecznie nauczyć się nowego języka. Poza tym, dzieci są w stanie przyswajać język obcy niejako „w tle”, np.: wykonując inną czynność (w trakcie zabawy czy jazdy samochodem) i jednocześnie słuchając obcojęzycznych nagrań. W tym kontekście doskonale sprawdza się powiedzenie „dla chcącego, nic trudnego” – nawet mając napięty grafik praca- przedszkole/szkoła-dom, jeżeli tylko naprawdę nam zależy, znajdziemy sposób na regularną naukę języka.

6. Po co uczyć się języków obcych, skoro można korzystać z „translatora”

Takie podejście jest bardzo ograniczające. Nasze dzieci dorastają w cyfrowym świecie i, jak mało kto, chwytają w mig obsługę aplikacji „ułatwiających życie”, ale… Po pierwsze, umiejętność posługiwania się drugim językiem jest dziś jedną z podstawowych kompetencji, która umożliwia m.in. zdobywanie informacji, edukację na najwyższym poziomie, zdobycie pracy, a także podróżowanie. Po drugie, translatory często tłumaczą z błędami znaczeniowymi i stylistycznymi, które wychwycić można jedynie wtedy, gdy zna się dany język przynajmniej na poziomie średnio zaawansowanym. Żyjemy w dobie globalnej wioski, gdzie wielokulturowość jest na porządku dziennym. Jeśli nie chcemy, by nasze dzieci w niedalekiej przyszłości czuły się wykluczone społecznie, sam translator nie wystarczy. 

Uwaga! Reklama do czytania

Smok

Czy zawsze trzeba się dzielić? NIE!

Błoto

Czy dziewczynkom nie wolno tego co chłopcom? NIE!

Tylko dobre książki dla dzieci i rodziców | Księgarnia Natuli

Przeczytaj także: Znajomość języków to kluczowa kompetencja przyszłości

Nauka języków obcych nie wymaga nadludzkich wysiłków – liczy się zaangażowanie, motywacja i pozytywna atmosfera, w jakiej ta nauka przebiega. Nie warto szukać wymówek, ani odkładać nauki na później – znajdźmy w sobie entuzjazm w odkrywaniu języka i zaraźmy nim dzieci. Jak pokazuje rzeczywistość, w twierdzeniu, że język jest oknem na świat, nie ma ani krzty przesady.

Artykuł powstał przy współpracy z helendoron.pl

Przypisy: 

(1) i (2) https://www.newsweek.pl/wiedza/nauka/glowa-do-jezykow-newsweekpl/f4b7d71

Avatar photo

Autor/ka: Aneta Zychma

Przede wszystkim spełniona żona i mama.
Polonistka, pedagożka, konsultantka kryzysowa w nurcie pozytywnej terapii kryzysu, trenerka umiejętności społecznych, trenerka funkcji poznawczych. Założycielka Tulistacji - miejsca, w którym wspiera rodziców i dzieci na drodze do dobrego życia.
W obszarze jej zainteresowań znajduje się przede wszystkim dziecięce rozumienie śmierci oraz wsparcie dzieci w sytuacji choroby terminalnej i żałoby. Współtworzy Instytut Dobrej Śmierci: przestrzeń dialogu i edukacji o przemijaniu, śmiertelności i sprawach ostatecznych.
Autorka książek: „Tadzik i rak” o chłopcu chorym terminalnie oraz „Droga do domu” o tym, co jest ważne w życiu, które przecież nie trwa wiecznie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.