Kategorie
Edukacja Nauka języków i wielojęzyczność Rozwój dziecka Rozwój mowy

6 mitów na temat nauki języków obcych

O nauce języków obcych powstało wiele różnych teorii. Dotyczą one najczęściej takich zagadnień, jak: najlepszy wiek na poznawanie nowego języka, idealne miejsce czy ilość czasu, którą trzeba na to poświęcić. Na szczęście nie wszystkie z nich są zgodne z prawdą.

Świetne książki dla rodziców i dzieci... zobacz naszą KSIĘGARNIĘ NATULI

Postanowiliśmy rozprawić się na dobre z powszechnie powtarzanymi mitami, które mogą zniechęcić do nauki języka obcego. Oto one:

1. Tylko osoby z pewnymi predyspozycjami mają szansę na biegłe posługiwanie się językiem obcym

JAK DOBRZE, ŻE TO REKLAMA KSIĄŻEK

seria rodzicielska

Jak zrozumieć małe dziecko

35 PLN

Książka, dzięki której poznasz zagadnienia związane z jedzeniem, snem, zabawą, odpieluchowaniem, bezpieczną relacją oraz adaptacją w przedszkolu małego dziecka.

Kompleksowy poradnik, który musisz przeczytać!

Oczywiście istnieją jednostki, które mają wręcz wrodzony talent do nauki języków. Jednak prawda jest taka, że każde zdrowe dziecko (dorosły również) jest w stanie nauczyć się języka, a kluczem do sukcesu jest właściwe podejście. Na czym ono polega? Przede wszystkim na autentycznym i pełnym zaangażowaniu. Inaczej mówiąc, na niegasnącym entuzjazmie, gwarantującym czerpanie przyjemności z procesu nauki. A to z kolei przekłada się na systematyczność, która w tej dziedzinie jest bardzo ważna. To dlatego nauka w formie zabawy święci triumfy i przynosi najlepsze efekty. Zatem twierdzenie, że “ani ja, ani moje dziecko nie mamy predyspozycji do języków” wygląda na zwykłą wymówkę, ponieważ w ostatecznym rozrachunku to nie one mają decydujące znaczenie.

2. Im człowiek starszy, tym mniejsza szansa, że nauczy się czegoś nowego, a zwłaszcza języka obcego

Oczywiście najlepsze rezultaty przynosi nauka języka obcego od najmłodszych lat (nawet od niemowlęctwa!), ale jeśli z różnych powodów nasze dzieci nie miały takiej okazji – nic straconego. Obrazowanie pracy mózgu oraz szereg badań w dziedzinie biologii molekularnej udowodniły, że mózg i układ nerwowy zachowują swoją plastyczność (zdolność do zmian) przez całe nasze życie. To oznacza, że niezależnie od wieku możemy poznawać i zapamiętywać nowe rzeczy. Co istotne, te połączenia neuronalne, które są regularnie wzmacniane, stają się silniejsze – im częściej wykonujemy daną czynność, tym szybciej staje się ona naszym nawykiem i utrwala się w strukturach mózgu. 

Przeczytaj także: Jak skutecznie uczyć się języka obcego? Jedyne przy współpracy ze swoim mózgiem!

Zaczynając naukę w wieku nastoletnim lub jako dorośli mamy więc nadal duże szanse na opanowanie języka, choć zapewne będziemy musieli włożyć w nią trochę więcej pracy i obrać nieco inną strategię. Dzieci przyswajają język mimowolnie (świetnie naśladując akcent i melodię danego języka), natomiast (…) w przypadku świadomego uczenia się języka obcego w tych samych warunkach, dorośli mają przewagę i nauczą się szybciej gramatyki. To dlatego, że mamy lepiej wykształcone i rozwinięte zdolności poznawcze. (1) 

[reklama id=”75886″]

Czytasz artykuł … i bardzo dobrze

Piszemy i wydajemy książki, tworzymy magazyn dla rodziców, prowadzimy super księgarnię. Jeśli nas nie znasz… kliknij i

3. Żeby dobrze nauczyć się języka obcego, trzeba wyjechać za granicę

To kolejne błędne przekonanie. Warto oczywiście wyjechać do kraju, którego języka się uczymy, żeby poznać bliżej kulturę i „osłuchać” się z wymową, ale nie jest to warunek konieczny. W dobie internetu do tego samego wystarczy chociażby słuchanie obcojęzycznej stacji radiowej – starszym dzieciom i nastolatkom polecamy Teen Buzz Radio. Pomocne może być również sięganie po obcojęzyczne książki, oglądanie bajek i filmów, zajęcia dla dzieci prowadzone przez native speakera, czy bywanie w miejscach, w których mamy szansę spotkać osoby mówiące w innym języku.

Przeczytaj także: Czy oglądając bajki po angielsku, można nauczyć się języka?

4. Jedynie nauka z native speakerem przynosi efekty

Nauka z native speakerem to oczywiście opcja optymalna, jednak sam fakt bycia native speakerem nie gwarantuje bycia dobrym nauczycielem. Istnieje wielu wspaniałych, wykwalifikowanych polskich nauczycieli, którzy prowadzą lekcje w całości w obcym języku, co daje porównywalne (jeśli nie takie same) efekty. Jeśli Wasze dziecko (a zdarza się to czasem u dzieci starszych) czuje blokadę wewnętrzną w porozumiewaniu się z nauczycielem obcokrajowcem lub najzwyczajniej w świecie wstydzi się tego, jak mówi (akcentu, błędów gramatycznych) – warto wziąć to pod uwagę. Wtedy lepiej wybrać polskiego nauczyciela, z którym nauka będzie łatwiejsza i tym samym przyniesie zadowalające rezultaty.

5. Nauka języka wymaga dużo czasu i codziennej pracy

Przyswojenie sobie nowej umiejętności, w tym również znajomości języka obcego, wymaga przede wszystkim systematyczności. Oznacza to, że regularne ćwiczenia nawet po 10 – 15 min. dziennie lub co dwa dni wystarczą, by skutecznie nauczyć się nowego języka. Poza tym, dzieci są w stanie przyswajać język obcy niejako „w tle”, np.: wykonując inną czynność (w trakcie zabawy czy jazdy samochodem) i jednocześnie słuchając obcojęzycznych nagrań. W tym kontekście doskonale sprawdza się powiedzenie „dla chcącego, nic trudnego” – nawet mając napięty grafik praca- przedszkole/szkoła-dom, jeżeli tylko naprawdę nam zależy, znajdziemy sposób na regularną naukę języka.

6. Po co uczyć się języków obcych, skoro można korzystać z “translatora”

Takie podejście jest bardzo ograniczające. Nasze dzieci dorastają w cyfrowym świecie i, jak mało kto, chwytają w mig obsługę aplikacji “ułatwiających życie”, ale… Po pierwsze, umiejętność posługiwania się drugim językiem jest dziś jedną z podstawowych kompetencji, która umożliwia m.in. zdobywanie informacji, edukację na najwyższym poziomie, zdobycie pracy, a także podróżowanie. Po drugie, translatory często tłumaczą z błędami znaczeniowymi i stylistycznymi, które wychwycić można jedynie wtedy, gdy zna się dany język przynajmniej na poziomie średnio zaawansowanym. Żyjemy w dobie globalnej wioski, gdzie wielokulturowość jest na porządku dziennym. Jeśli nie chcemy, by nasze dzieci w niedalekiej przyszłości czuły się wykluczone społecznie, sam translator nie wystarczy. 

JAK DOBRZE, ŻE TO REKLAMA KSIĄŻEK

Różowe środy
21,91 PLN
Rodzina i dziecko z chorobą przewlekłą
26,03 PLN

Wyspa mojej siostry
PROMOCJA 21,91 PLN

Przeczytaj także: Znajomość języków to kluczowa kompetencja przyszłości

Nauka języków obcych nie wymaga nadludzkich wysiłków – liczy się zaangażowanie, motywacja i pozytywna atmosfera, w jakiej ta nauka przebiega. Nie warto szukać wymówek, ani odkładać nauki na później – znajdźmy w sobie entuzjazm w odkrywaniu języka i zaraźmy nim dzieci. Jak pokazuje rzeczywistość, w twierdzeniu, że język jest oknem na świat, nie ma ani krzty przesady.

Artykuł powstał przy współpracy z helendoron.pl

Przypisy: 

(1) i (2) https://www.newsweek.pl/wiedza/nauka/glowa-do-jezykow-newsweekpl/f4b7d71

Aneta Zychma

Autor/ka: Aneta Zychma

polonistka, pedagog, konsultantka kryzysowa, bajkoterapeutka. Prowadzi zajęcia relaksacyjne, wspiera rodziców w kryzysie, pomaga rodzinom i dzieciom w żałobie. Autorka bajki o chłopcu chorym terminalnie "Tadzik i rak".
Strona autorki:https://www.tulistacja.pl


Bestsellery księgarni NATULI

Tematy, którymi się zajmujemy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *