Planując roślinność do ogrodu, w którym będą przebywać dzieci, należy pamiętać nie tylko o bezpieczeństwie, ale również o różnorodności.
Tylko dobre książki dla dzieci i rodziców | Księgarnia Natuli
W ogrodzie nie powinny znaleźć się rośliny:
- cierniste i kolczaste, takie jak róże, berberysy, głogi, robinie akacjowe czy glediczje trójcierniowe
- iglaste o ostrych igłach, np. świerki kłujące we wszystkich odmianach
- o ostrych krawędziach liści, np. mahonie, ostrokrzewy, juki, niektóre trawy
- trujące, szczególnie o trujących owocach, które wyglądają apetycznie – cisy, ligustry, śnieguliczki, trzmieliny, konwalie, tojady, zimowity, żarnowce i szczodrzeńce, sumaki octowe, wiciokrzewy, złotokapy
- o łamliwych gałęziach, np. robinie pseudoakacjowe, klony srebrzyste, tulipanowce
Rośliny na placach zabaw pełnią różnorodne funkcje. W czasie niewielkiego deszczu rozłożyste korony drzew mogą być wystarczającą ochroną, która pozwoli na kontynuowanie zabawy. W słoneczne dni dają przyjemny cień. Odgradzają od ulicy, chroniąc przed kurzem i spalinami. Trzeba jednak podkreślić, że dzieci bardzo lubią obserwować to, co dzieje się za ogrodzeniem. Dlatego warto pomyśleć o małych okienkach lub, jeśli miejsce na to pozwoli, o „wieży obserwacyjnej”, z której będzie można podpatrywać przechodniów i ewentualne samochody.
Książki o rozstaniu i rozwodzie: wsparcie dla dzieci i dorosłych
Książki o rozstaniu i rozwodzie dostępne w naszej księgarni mają na celu wspieranie całej rodziny. Bez względu na wiek, każdy członek rodziny znajdzie tutaj coś, co pomoże mu lepiej zrozumieć własne uczucia i odnaleźć nową równowagę. Dzięki literaturze można odkryć, że nawet po rozstaniu możliwe jest stworzenie szczęśliwego, pełnego wsparcia środowiska dla dziecka.
Rośliny stanowią również naturalną przegrodę w ogrodzie, za którą dzieci mogą się schować, gdy potrzebują chwili odosobnienia. Odpowiednio dobrane rośliny przyciągają ptaki i owady, co może zachęcić dzieci do obserwacji natury i stać się początkiem wielu zabaw i działań związanych z życiem zwierząt, np. budowa karmnika, odnajdywanie śladów zwierząt na śniegu itd. Kolorowe owoce, szyszki, żołędzie i kasztany mogą zmienić się w rodzinę leśnych ludków, „jedzenie” dla lalek, czy naszyjnik.
Wybór roślin rodzimych może stać się początkiem edukacji na temat flory polskiej. Rozpoznawanie drzew i krzewów, korzystanie z klucza roślin, tworzenie zielnika – to świetny pomysł na wycieczki dalsze i bliższe. Ponadto zastosowanie roślin, które rosną w pobliżu domu, daje gwarancję ich dobrego wzrostu. Wymagają one mniej pielęgnacji, znoszą niskie temperatury zimą.
W ogrodzie czy na placu zabaw nie można pozwolić sobie na jednostajność. Rząd jednakowych jałowców czy żywotników nie będzie atrakcyjnym miejscem dla dzieci. Należy wybierać rośliny różnego typu – zarówno drzewa i krzewy, jak i byliny czy trawy. Rośliny o różnej fakturze, wielkości i kolorze liści, zapachu kwiatów i smacznych owocach można oglądać, dotykać, wąchać – rozwijając wszystkie zmysły.
Warto włączyć dzieci do prac w ogrodzie. Mała grządka, za którą będą odpowiedzialne, pozwoli im na zrozumienie zjawisk zachodzących w przyrodzie, nauczy systematyczności i cierpliwości. (Polecamy książkę „Julek i Julka”, a szczególnie rozdział o sadzeniu kwiatków).
Uwaga! Reklama do czytania
Cud rodzicielstwa
Piękna i mądra książka o istocie życia – rodzicielstwie.
Rośliny mogą być też świetnym materiałem budowlanym – szałas z rosnącej wikliny, płot z leszczyny, wały ziemne pokryte trawą i koniczyną, drzewo na którym umieścimy domek, ścięty pień drzewa, jako miejsce do wspinania, labirynt z żywopłotów lub specjalnie skoszonej trawy…