Książka Nowa szkoła otwiera serię edukacyjną Wydawnictwa Natuli, będącego częścią dziecisawazne.pl. Jej autorką jest Anna Szulc – nauczycielka matematyki z 30-letnim stażem, propagatorka Porozumienia bez Przemocy w edukacji, organizatorka konferencji Empatyczna Edukacja – Empatyczna Polska, liderka „zmian przy tablicy”, wychowawca młodzieży i wulkan energii.
Nowa Szkoła, czyli jaka?
Książka ta została napisana jako świadectwo przemiany “pruskiego nauczania” w empatyczne wsparcie dzieci w uczeniu się. Nie za granicą, ale w Polsce! Nie w szkole alternatywnej, ale w publicznej szkole systemowej! Nie w pierwszych klasach nauczania początkowego, ale w liceum na lekcjach matematyki!
Uwaga! Reklama do czytania
Jak zrozumieć małe dziecko
Poradnik pomagający w codziennej opiece Twojego dziecka
Uwaga! Reklama do czytania
Wild child, czyli naturalny rozwój dziecka
Książka o rozwoju dziecka 2-5 lat. Praktyczne rozwiązania na najczęstsze rodzicielskie wyzwania.
Skoro dokonała tego autorka – nauczycielka ze Zduńskiej Woli, fakt ten oznacza jedno: zmiana jest nie tylko możliwa, ale znajduje się w zasięgu rąk nauczycieli, dyrektorów szkół i rodziców. A warunkiem niezbędnym do jej skutecznego wprowadzenia jest krytyczne spojrzenie na szkolną rzeczywistość i rozpoczęcie… od “samego siebie”.
“Świat na przełomie XX i XXI wieku zmienił się jak nigdy dotąd. Możemy podróżować w najdalsze zakątki świata, realizować śmiałe, twórcze projekty i pracować na drugiej półkuli, siedząc w biurze we własnym domu. A szkoła? Polska szkoła zmieniła się niewiele. Jak przed laty, uczniowie siedzą w równych rzędach w ławkach, nauczyciele podają informacje, a następnie dokonuje się sprawdzenia tego, co uczeń zapamiętał.” Nowa szkoła proponuje bardziej przyjazną i dostosowaną do potrzeb współczesnych uczniów drogę.
Odpytywanie przy tablicy, kartkówki, testy, wystawianie ocen, zadania domowe, wywiadówki – to codzienność uczniów i nauczycieli (a pośrednio również rodziców), które Anna Szulc rozpracowała na czynniki pierwsze, szukając odpowiedzi, jak wykorzystać dostępne nauczycielom metody pracy, by najlepiej służyły uczniom. Odpowiedź znalazła i z sukcesem wprowadza nowy warsztat pracy w życie od ponad 10 lat. Swoim doświadczeniem dzieli się z innymi nauczycielami podczas organizowanych konferencji, a od dziś także na łamach tej książki.
Dla kogo jest ta książka?
Nowa szkoła to książka – przewodnik dla nauczycieli, dyrektorów szkół i rodziców, którzy czują potrzebę zmian i są zdeterminowani, by podjąć działania. Autorka przekonuje, że, aby efektywnie działać wcale nie trzeba czekać na kolejną reformę edukacji. Wolność nauczyciela w ramach obecnego systemu jest możliwa i, niestety, najczęściej to wewnętrzne ograniczenia – czy to w postaci przekonań, czy braku odpowiednich narzędzi – determinują szkolną rzeczywistość.
Opisując własne, praktykowane od lat metody pracy Anna Szulc pokazuje, jak małymi krokami dokonać tego, by:
- szkoła stała się miejscem przyjaznym zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli a relacje rodzic – nauczyciel wspierały rozwój ucznia,
- uczeń nie musiał skupiać się na zdobywaniu ocen i punktów, miał prawo do popełniania błędów i uczenia się na nich,
- celem pracy nauczyciela było kształcenie umiejętności potrzebnych młodym ludziom we współczesnym świecie, a nie tylko przygotowanie ich do egzaminów,
- ułatwić dzieciom proces uczenia się, zredukować stres i pobudzić wewnętrzną motywację, czerpiąc z najnowszej wiedzy o mózgu,
- oprócz wiedzy przedmiotowej, szkoła przygotowywała uczniów do radzenia sobie z trudnościami, podejmowaniem decyzji i braniem odpowiedzialności
- a w końcu, by wspólna praca nauczycieli i uczniów dawała obu stronom satysfakcję i przełożyła się na to, czemu edukacja w ogólnym zarysie powinna służyć – rozwojowi człowieka i rozwojowi społeczeństwa.
Dlaczego trzeba przeczytać tę książkę?
Istnieją ku temu przynajmniej trzy powody:
- ponieważ nasze dzieci mają naturalne i konstytucyjne prawo do nauki i rozwijania własnego potencjału w życzliwej, wspierającej atmosferze a obowiązkiem dorosłych jest zapewnić im najlepsze warunki,
- ponieważ bez edukacji nastawionej na rozwój kompetencji, odpowiedzialności, rozwiązywania problemów i empatycznej komunikacji będziemy mieć społeczeństwo, które dużo wie ale niewiele potrafi,
- ponieważ bierna postawa i narzekanie rzadko przynoszą dobre rozwiązania, a pozytywny przykład, kreatywne podejście i współpraca ludzi “którym zależy” są w stanie wyzwolić energię zmiany.
Co znajdziesz w środku?
Wstęp
1. Moja droga transformacji
- Co dla mnie oznacza bycie nauczycielem?
- Jak powielałam wyuczone metody pracy nauczyciela?
- Jakie były powody poszukiwań, które doprowadziły do zmian mojego warsztatu pracy?
- Porozumienie bez Przemocy – nowy etap transformacji
- Neurobiologia w praktyce nauczyciela
- Jak dziś wygląda mój warsztat pracy?
2. Edukacja – naturalna potrzeba człowieka
- Czym jest edukacja naturalna?
- Krótka historia edukacji naturalnej
- Skąd się wzięła instytucja szkoły?
- Rola szkoły i nauczycieli we współczesnym świecie
- Czy współczesna szkoła ma szansę wrócić na tory edukacji naturalnej?
3. Zmiana w edukacji
- Dlaczego szkoła potrzebuje zmiany?
- Dlaczego tak trudno zmienić polską szkołę?
- Czy zmiana w polskiej szkole jest możliwa?
4. Oceny w szkole
- Dlaczego ocenianie nie działa?
- Społeczne długoterminowe skutki ocen
- Jak przeformułować znaczenie oceny w szkole?
- Jak to wygląda w praktyce?
- Czy to działa?
5. Uczenie się na lekcji i zadania domowe
- Lekcja miejscem nieefektywnej nauki
- Efektywne metody pracy na lekcji
- Zadania domowe
6. Relacje uczeń–nauczyciel–rodzic
- Kontakt rodziców i nauczycieli
- Dobre relacje w sytuacji uczeń–nauczyciel–rodzic
7. Trudne sytuacje w szkolnej codzienności
- Trudne sytuacje w grupie rówieśniczej
- Trudne sytuacje w relacji uczeń–nauczyciel
- Trudne sytuacje w relacji uczeń–nauczyciel–rodzic
- Trudności w obszarze łamania szkolnych zasad
- Dlaczego uczniowie są „niegrzeczni”?
- Dlaczego wiele metod radzenia sobie z trudnymi zachowaniami nie działa?
- Jak empatia i neurobiologia pomagają wspierać uczniów w trudnych momentach?
8. Atmosfera w szkole
- Atmosfera w szkole zależy od nauczyciela
- Jak budować warunki sprzyjające uczeniu się i dobrym relacjom w szkole?
- Korzyści społeczne realizowania procesu nauki w dobrej atmosferze
Uwaga! Reklama do czytania
Jak zrozumieć małe dziecko
Poradnik świadomego rodzicielstwa
Cud rodzicielstwa
Wsłuchaj się naprawdę w głos swojego dziecka
Tylko dobre książki dla dzieci i rodziców | Księgarnia Natuli
9. Zakończenie: nauczyciel przy tablicy
“Szkoła, która za pomocą nagród i kar stwarza warunki do tego, że człowiek staje się zagrożeniem dla drugiego człowieka, działa destrukcyjnie. Kształcenie oparte na rywalizacji, byciu lepszym od innych przyczyniło się do powstania nieempatycznego społeczeństwa. Takiego, w którym z władzy korzysta ten, kto ją posiada, a sposobem na jej zdobycie i uznanie w oczach innych są krytyka i dyskredytowanie rywala (…) Sens edukacji przyjaznej człowiekowi stanowi wiara w człowieka, wsparcie w rozwoju i traktowanie ludzkich błędów jako pożądanego procesu uczenia się.” I taka właśnie jest nowa szkoła, której potrzebują nasze dzieci!