Książka Nowa szkoła otwiera serię edukacyjną Wydawnictwa Natuli, będącego częścią dziecisawazne.pl. Jej autorką jest Anna Szulc – nauczycielka matematyki z 30-letnim stażem, propagatorka Porozumienia bez Przemocy w edukacji, organizatorka konferencji Empatyczna Edukacja – Empatyczna Polska, liderka „zmian przy tablicy”, wychowawca młodzieży i wulkan energii.
Nowa Szkoła, czyli jaka?
Książka ta została napisana jako świadectwo przemiany “pruskiego nauczania” w empatyczne wsparcie dzieci w uczeniu się. Nie za granicą, ale w Polsce! Nie w szkole alternatywnej, ale w publicznej szkole systemowej! Nie w pierwszych klasach nauczania początkowego, ale w liceum na lekcjach matematyki!
Uwaga! Reklama do czytania
Jak zrozumieć małe dziecko
Poradnik pomagający w codziennej opiece Twojego dziecka
Uwaga! Reklama do czytania
Wild child, czyli naturalny rozwój dziecka
Książka o rozwoju dziecka 2-5 lat. Praktyczne rozwiązania na najczęstsze rodzicielskie wyzwania.
Skoro dokonała tego autorka – nauczycielka ze Zduńskiej Woli, fakt ten oznacza jedno: zmiana jest nie tylko możliwa, ale znajduje się w zasięgu rąk nauczycieli, dyrektorów szkół i rodziców. A warunkiem niezbędnym do jej skutecznego wprowadzenia jest krytyczne spojrzenie na szkolną rzeczywistość i rozpoczęcie… od “samego siebie”.
“Świat na przełomie XX i XXI wieku zmienił się jak nigdy dotąd. Możemy podróżować w najdalsze zakątki świata, realizować śmiałe, twórcze projekty i pracować na drugiej półkuli, siedząc w biurze we własnym domu. A szkoła? Polska szkoła zmieniła się niewiele. Jak przed laty, uczniowie siedzą w równych rzędach w ławkach, nauczyciele podają informacje, a następnie dokonuje się sprawdzenia tego, co uczeń zapamiętał.” Nowa szkoła proponuje bardziej przyjazną i dostosowaną do potrzeb współczesnych uczniów drogę.
Odpytywanie przy tablicy, kartkówki, testy, wystawianie ocen, zadania domowe, wywiadówki – to codzienność uczniów i nauczycieli (a pośrednio również rodziców), które Anna Szulc rozpracowała na czynniki pierwsze, szukając odpowiedzi, jak wykorzystać dostępne nauczycielom metody pracy, by najlepiej służyły uczniom. Odpowiedź znalazła i z sukcesem wprowadza nowy warsztat pracy w życie od ponad 10 lat. Swoim doświadczeniem dzieli się z innymi nauczycielami podczas organizowanych konferencji, a od dziś także na łamach tej książki.
Dla kogo jest ta książka?
Nowa szkoła to książka – przewodnik dla nauczycieli, dyrektorów szkół i rodziców, którzy czują potrzebę zmian i są zdeterminowani, by podjąć działania. Autorka przekonuje, że, aby efektywnie działać wcale nie trzeba czekać na kolejną reformę edukacji. Wolność nauczyciela w ramach obecnego systemu jest możliwa i, niestety, najczęściej to wewnętrzne ograniczenia – czy to w postaci przekonań, czy braku odpowiednich narzędzi – determinują szkolną rzeczywistość.
Książki o rozstaniu i rozwodzie: wsparcie dla dzieci i dorosłych
Książki o rozstaniu i rozwodzie dostępne w naszej księgarni mają na celu wspieranie całej rodziny. Bez względu na wiek, każdy członek rodziny znajdzie tutaj coś, co pomoże mu lepiej zrozumieć własne uczucia i odnaleźć nową równowagę. Dzięki literaturze można odkryć, że nawet po rozstaniu możliwe jest stworzenie szczęśliwego, pełnego wsparcia środowiska dla dziecka.
Opisując własne, praktykowane od lat metody pracy Anna Szulc pokazuje, jak małymi krokami dokonać tego, by:
- szkoła stała się miejscem przyjaznym zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli a relacje rodzic – nauczyciel wspierały rozwój ucznia,
- uczeń nie musiał skupiać się na zdobywaniu ocen i punktów, miał prawo do popełniania błędów i uczenia się na nich,
- celem pracy nauczyciela było kształcenie umiejętności potrzebnych młodym ludziom we współczesnym świecie, a nie tylko przygotowanie ich do egzaminów,
- ułatwić dzieciom proces uczenia się, zredukować stres i pobudzić wewnętrzną motywację, czerpiąc z najnowszej wiedzy o mózgu,
- oprócz wiedzy przedmiotowej, szkoła przygotowywała uczniów do radzenia sobie z trudnościami, podejmowaniem decyzji i braniem odpowiedzialności
- a w końcu, by wspólna praca nauczycieli i uczniów dawała obu stronom satysfakcję i przełożyła się na to, czemu edukacja w ogólnym zarysie powinna służyć – rozwojowi człowieka i rozwojowi społeczeństwa.
Dlaczego trzeba przeczytać tę książkę?
Istnieją ku temu przynajmniej trzy powody:
- ponieważ nasze dzieci mają naturalne i konstytucyjne prawo do nauki i rozwijania własnego potencjału w życzliwej, wspierającej atmosferze a obowiązkiem dorosłych jest zapewnić im najlepsze warunki,
- ponieważ bez edukacji nastawionej na rozwój kompetencji, odpowiedzialności, rozwiązywania problemów i empatycznej komunikacji będziemy mieć społeczeństwo, które dużo wie ale niewiele potrafi,
- ponieważ bierna postawa i narzekanie rzadko przynoszą dobre rozwiązania, a pozytywny przykład, kreatywne podejście i współpraca ludzi “którym zależy” są w stanie wyzwolić energię zmiany.
Co znajdziesz w środku?
Wstęp
1. Moja droga transformacji
- Co dla mnie oznacza bycie nauczycielem?
- Jak powielałam wyuczone metody pracy nauczyciela?
- Jakie były powody poszukiwań, które doprowadziły do zmian mojego warsztatu pracy?
- Porozumienie bez Przemocy – nowy etap transformacji
- Neurobiologia w praktyce nauczyciela
- Jak dziś wygląda mój warsztat pracy?
2. Edukacja – naturalna potrzeba człowieka
- Czym jest edukacja naturalna?
- Krótka historia edukacji naturalnej
- Skąd się wzięła instytucja szkoły?
- Rola szkoły i nauczycieli we współczesnym świecie
- Czy współczesna szkoła ma szansę wrócić na tory edukacji naturalnej?
3. Zmiana w edukacji
- Dlaczego szkoła potrzebuje zmiany?
- Dlaczego tak trudno zmienić polską szkołę?
- Czy zmiana w polskiej szkole jest możliwa?
4. Oceny w szkole
- Dlaczego ocenianie nie działa?
- Społeczne długoterminowe skutki ocen
- Jak przeformułować znaczenie oceny w szkole?
- Jak to wygląda w praktyce?
- Czy to działa?
5. Uczenie się na lekcji i zadania domowe
- Lekcja miejscem nieefektywnej nauki
- Efektywne metody pracy na lekcji
- Zadania domowe
6. Relacje uczeń–nauczyciel–rodzic
- Kontakt rodziców i nauczycieli
- Dobre relacje w sytuacji uczeń–nauczyciel–rodzic
7. Trudne sytuacje w szkolnej codzienności
- Trudne sytuacje w grupie rówieśniczej
- Trudne sytuacje w relacji uczeń–nauczyciel
- Trudne sytuacje w relacji uczeń–nauczyciel–rodzic
- Trudności w obszarze łamania szkolnych zasad
- Dlaczego uczniowie są „niegrzeczni”?
- Dlaczego wiele metod radzenia sobie z trudnymi zachowaniami nie działa?
- Jak empatia i neurobiologia pomagają wspierać uczniów w trudnych momentach?
8. Atmosfera w szkole
- Atmosfera w szkole zależy od nauczyciela
- Jak budować warunki sprzyjające uczeniu się i dobrym relacjom w szkole?
- Korzyści społeczne realizowania procesu nauki w dobrej atmosferze
Uwaga! Reklama do czytania
Jak zrozumieć małe dziecko
Poradnik świadomego rodzicielstwa
Cud rodzicielstwa
Wsłuchaj się naprawdę w głos swojego dziecka
Tylko dobre książki dla dzieci i rodziców | Księgarnia Natuli
9. Zakończenie: nauczyciel przy tablicy
“Szkoła, która za pomocą nagród i kar stwarza warunki do tego, że człowiek staje się zagrożeniem dla drugiego człowieka, działa destrukcyjnie. Kształcenie oparte na rywalizacji, byciu lepszym od innych przyczyniło się do powstania nieempatycznego społeczeństwa. Takiego, w którym z władzy korzysta ten, kto ją posiada, a sposobem na jej zdobycie i uznanie w oczach innych są krytyka i dyskredytowanie rywala (…) Sens edukacji przyjaznej człowiekowi stanowi wiara w człowieka, wsparcie w rozwoju i traktowanie ludzkich błędów jako pożądanego procesu uczenia się.” I taka właśnie jest nowa szkoła, której potrzebują nasze dzieci!