fbpx
| “Nowa szkoła” to książka dla gotowych na zmianę polskiej szkoły

“Nowa szkoła” to książka dla gotowych na zmianę polskiej szkoły

Nareszcie jest - książka o polskiej szkole! Nie teoretyczna, ale ze wszech miar praktyczna. Krytyczna wobec szkolnej rzeczywistości, ale mimo to wspierająca i przepełniona wiarą, że to wcale nie rewolucja, ale zmiana przekonań i praca u podstaw są szansą dla dzieci w obecnym systemie edukacji.

Książka Nowa szkoła otwiera serię edukacyjną Wydawnictwa Natuli, będącego częścią dziecisawazne.pl. Jej autorką jest Anna Szulc – nauczycielka matematyki z 30-letnim stażem, propagatorka Porozumienia bez Przemocy w edukacji, organizatorka konferencji Empatyczna Edukacja – Empatyczna Polska, liderka “zmian przy tablicy”, wychowawca młodzieży i wulkan energii.

Nowa Szkoła, czyli jaka?

Książka ta została napisana jako świadectwo przemiany “pruskiego nauczania” w empatyczne wsparcie dzieci w uczeniu się. Nie za granicą, ale w Polsce! Nie w szkole alternatywnej, ale w publicznej szkole systemowej! Nie w pierwszych klasach nauczania początkowego, ale w liceum na lekcjach matematyki!

Skoro dokonała tego autorka – nauczycielka ze Zduńskiej Woli, fakt ten oznacza jedno: zmiana jest nie tylko możliwa, ale znajduje się w zasięgu rąk nauczycieli, dyrektorów szkół i rodziców. A warunkiem niezbędnym do jej skutecznego wprowadzenia jest krytyczne spojrzenie na szkolną rzeczywistość i rozpoczęcie… od “samego siebie”.

“Świat na przełomie XX i XXI wieku zmienił się jak nigdy dotąd. Możemy podróżować w najdalsze zakątki świata, realizować śmiałe, twórcze projekty i pracować na drugiej półkuli, siedząc w biurze we własnym domu. A szkoła? Polska szkoła zmieniła się niewiele. Jak przed laty, uczniowie siedzą w równych rzędach w ławkach, nauczyciele podają informacje, a następnie dokonuje się sprawdzenia tego, co uczeń zapamiętał.” Nowa szkoła proponuje bardziej przyjazną i dostosowaną do potrzeb współczesnych uczniów drogę.

Odpytywanie przy tablicy, kartkówki, testy, wystawianie ocen, zadania domowe, wywiadówki – to codzienność uczniów i nauczycieli (a pośrednio również rodziców), które Anna Szulc rozpracowała na czynniki pierwsze, szukając odpowiedzi, jak wykorzystać dostępne nauczycielom metody pracy, by najlepiej służyły uczniom. Odpowiedź znalazła i z sukcesem wprowadza nowy warsztat pracy w życie od ponad 10 lat. Swoim doświadczeniem dzieli się z innymi nauczycielami podczas organizowanych konferencji, a od dziś także na łamach tej książki.

Reklama, dzięki której rozwijamy redakcję
Nowa szkoła – zmianę edukacji warto zacząć przy tablicy

Jedna z liderek zmian w polskiej szkole – Anna Szulc, nauczycielka matematyki z liceum w Zduńskiej Woli napisała książkę, która pokazuje, jak krok po kroku zmienić swój warsztat pracy nauczyciela. W jaki sposób z nauczyciela pruskiego stać się nauczycielem empatycznym. „Nowa szkoła” daje nadzieję. Nadzieję – nauczycielom, rodzicom i przede wszystkim uczniom (choć ci ostatni pewnie książki nie przeczytają) – na to, że szkołę można zmienić. 

Zobacz więcej

Dla kogo jest ta książka?

Nowa szkoła to książka – przewodnik dla nauczycieli, dyrektorów szkół i rodziców, którzy czują potrzebę zmian i są zdeterminowani, by podjąć działania. Autorka przekonuje, że, aby efektywnie działać wcale nie trzeba czekać na kolejną reformę edukacji. Wolność nauczyciela w ramach obecnego systemu jest możliwa i, niestety, najczęściej to wewnętrzne ograniczenia – czy to w postaci przekonań, czy braku odpowiednich narzędzi – determinują szkolną rzeczywistość.

Opisując własne, praktykowane od lat metody pracy Anna Szulc pokazuje, jak małymi krokami dokonać tego, by:

  • szkoła stała się miejscem przyjaznym zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli a relacje rodzic – nauczyciel wspierały rozwój ucznia,
  • uczeń nie musiał skupiać się na zdobywaniu ocen i punktów, miał prawo do popełniania błędów i uczenia się na nich,
  • celem pracy nauczyciela było kształcenie umiejętności potrzebnych młodym ludziom we współczesnym świecie, a nie tylko przygotowanie ich do egzaminów,
  • ułatwić dzieciom proces uczenia się, zredukować stres i pobudzić wewnętrzną motywację, czerpiąc z najnowszej wiedzy o mózgu,
  • oprócz wiedzy przedmiotowej, szkoła przygotowywała uczniów do radzenia sobie z trudnościami, podejmowaniem decyzji i braniem odpowiedzialności
  • a w końcu, by wspólna praca nauczycieli i uczniów dawała obu stronom satysfakcję i przełożyła się na to, czemu edukacja w ogólnym zarysie powinna służyć – rozwojowi człowieka i rozwojowi społeczeństwa. 

Dlaczego trzeba przeczytać tę książkę?

Istnieją ku temu przynajmniej trzy powody:

  1. ponieważ nasze dzieci mają naturalne i konstytucyjne prawo do nauki i rozwijania własnego potencjału w życzliwej, wspierającej atmosferze a obowiązkiem dorosłych jest zapewnić im najlepsze warunki,
  2. ponieważ bez edukacji nastawionej na rozwój kompetencji, odpowiedzialności, rozwiązywania problemów i empatycznej komunikacji będziemy mieć społeczeństwo, które dużo wie ale niewiele potrafi,
  3. ponieważ bierna postawa i narzekanie rzadko przynoszą dobre rozwiązania, a pozytywny przykład, kreatywne podejście i współpraca ludzi “którym zależy” są w stanie wyzwolić energię zmiany.

Co znajdziesz w środku? 

Wstęp 

1. Moja droga transformacji 

  • Co dla mnie oznacza bycie nauczycielem? 
  • Jak powielałam wyuczone metody pracy nauczyciela? 
  • Jakie były powody poszukiwań, które doprowadziły do zmian mojego warsztatu pracy? 
  • Porozumienie bez Przemocy – nowy etap transformacji 
  • Neurobiologia w praktyce nauczyciela 
  • Jak dziś wygląda mój warsztat pracy?

2. Edukacja – naturalna potrzeba człowieka 

  • Czym jest edukacja naturalna? 
  • Krótka historia edukacji naturalnej 
  • Skąd się wzięła instytucja szkoły? 
  • Rola szkoły i nauczycieli we współczesnym świecie 
  • Czy współczesna szkoła ma szansę wrócić na tory edukacji naturalnej? 

3. Zmiana w edukacji 

  • Dlaczego szkoła potrzebuje zmiany?
  • Dlaczego tak trudno zmienić polską szkołę? 
  • Czy zmiana w polskiej szkole jest możliwa?

4. Oceny w szkole 

  • Dlaczego ocenianie nie działa? 
  • Społeczne długoterminowe skutki ocen 
  • Jak przeformułować znaczenie oceny w szkole? 
  • Jak to wygląda w praktyce? 
  • Czy to działa? 

5. Uczenie się na lekcji i zadania domowe 

  • Lekcja miejscem nieefektywnej nauki 
  • Efektywne metody pracy na lekcji 
  • Zadania domowe 

6. Relacje uczeń–nauczyciel–rodzic 

  • Kontakt rodziców i nauczycieli 
  • Dobre relacje w sytuacji uczeń–nauczyciel–rodzic 

7. Trudne sytuacje w szkolnej codzienności 

  • Trudne sytuacje w grupie rówieśniczej 
  • Trudne sytuacje w relacji uczeń–nauczyciel 
  • Trudne sytuacje w relacji uczeń–nauczyciel–rodzic 
  • Trudności w obszarze łamania szkolnych zasad 
  • Dlaczego uczniowie są „niegrzeczni”? 
  • Dlaczego wiele metod radzenia sobie z trudnymi zachowaniami nie działa? 
  • Jak empatia i neurobiologia pomagają wspierać uczniów w trudnych momentach? 

8. Atmosfera w szkole 

  • Atmosfera w szkole zależy od nauczyciela 
  • Jak budować warunki sprzyjające uczeniu się i dobrym relacjom w szkole? 
  • Korzyści społeczne realizowania procesu nauki w dobrej atmosferze 

9. Zakończenie: nauczyciel przy tablicy 

“Szkoła, która za pomocą nagród i kar stwarza warunki do tego, że człowiek staje się zagrożeniem dla drugiego człowieka, działa destrukcyjnie. Kształcenie oparte na rywalizacji, byciu lepszym od innych przyczyniło się do powstania nieempatycznego społeczeństwa. Takiego, w którym z władzy korzysta ten, kto ją posiada, a sposobem na jej zdobycie i uznanie w oczach innych są krytyka i dyskredytowanie rywala (…) Sens edukacji przyjaznej człowiekowi stanowi wiara w człowieka, wsparcie w rozwoju i traktowanie ludzkich błędów jako pożądanego procesu uczenia się.”  I taka właśnie jest nowa szkoła, której potrzebują nasze dzieci!

Książkę “Nowa szkoła” kupisz w naszej Księgarni Natuli


Agnieszka Nuckowska

Redaktor naczelna dziecisawazne. pl. Terapeutka Gestalt i polonistka. Inicjatorka wielu działań na rzecz dzieci w Polsce i poza nią. Mieszka na wyspie na środku Pacyfiku.
Odwiedź stronę autorki/autora: https://dziecisawazne.pl/


Przeczytaj więcej:

natuli.pl
Uważność – najlepsze książki dla dzieci i dorosłych

OKULARY
Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci

niemowlę
Jak nauczyć dziecko samodzielnego zasypiania? Cz. 1

edukacja alternatywna
Znajomość języków to kluczowa kompetencja przyszłości

olini
Jak wybrać tłuszcz do smażenia?

edukacja alternatywna
Dlaczego leśna edukacja może uratować świat?

wychowanie
Jak pomóc dziecku regulować emocje?

zdrowie
7 powodów, dla których warto pozwolić dziecku się pobrudzić

wychowanie
5 rzeczy, które pomagają dzieciom w efektywnym wypoczynku

wywiady
MamaGathering 2019 – przestrzeń stworzona przez kobiety dla kobiet

wychowanie
17 pomysłów na zabawy podczas podróży

zdrowie
Czy w naszej strefie klimatycznej musimy chronić oczy dziecka przed słońcem? Rozmowa z okulistką Anną Klonowską