fbpx
DZIEŃ DZIECKA - Zrób niespodziankę!
| “Nowa szkoła” to książka dla gotowych na zmianę polskiej szkoły

“Nowa szkoła” to książka dla gotowych na zmianę polskiej szkoły

Nareszcie jest - książka o polskiej szkole! Nie teoretyczna, ale ze wszech miar praktyczna. Krytyczna wobec szkolnej rzeczywistości, ale mimo to wspierająca i przepełniona wiarą, że to wcale nie rewolucja, ale zmiana przekonań i praca u podstaw są szansą dla dzieci w obecnym systemie edukacji.

Książka Nowa szkoła otwiera serię edukacyjną Wydawnictwa Natuli, będącego częścią dziecisawazne.pl. Jej autorką jest Anna Szulc – nauczycielka matematyki z 30-letnim stażem, propagatorka Porozumienia bez Przemocy w edukacji, organizatorka konferencji Empatyczna Edukacja – Empatyczna Polska, liderka “zmian przy tablicy”, wychowawca młodzieży i wulkan energii.

Nowa Szkoła, czyli jaka?

Książka ta została napisana jako świadectwo przemiany “pruskiego nauczania” w empatyczne wsparcie dzieci w uczeniu się. Nie za granicą, ale w Polsce! Nie w szkole alternatywnej, ale w publicznej szkole systemowej! Nie w pierwszych klasach nauczania początkowego, ale w liceum na lekcjach matematyki!

Skoro dokonała tego autorka – nauczycielka ze Zduńskiej Woli, fakt ten oznacza jedno: zmiana jest nie tylko możliwa, ale znajduje się w zasięgu rąk nauczycieli, dyrektorów szkół i rodziców. A warunkiem niezbędnym do jej skutecznego wprowadzenia jest krytyczne spojrzenie na szkolną rzeczywistość i rozpoczęcie… od “samego siebie”.

“Świat na przełomie XX i XXI wieku zmienił się jak nigdy dotąd. Możemy podróżować w najdalsze zakątki świata, realizować śmiałe, twórcze projekty i pracować na drugiej półkuli, siedząc w biurze we własnym domu. A szkoła? Polska szkoła zmieniła się niewiele. Jak przed laty, uczniowie siedzą w równych rzędach w ławkach, nauczyciele podają informacje, a następnie dokonuje się sprawdzenia tego, co uczeń zapamiętał.” Nowa szkoła proponuje bardziej przyjazną i dostosowaną do potrzeb współczesnych uczniów drogę.

Odpytywanie przy tablicy, kartkówki, testy, wystawianie ocen, zadania domowe, wywiadówki – to codzienność uczniów i nauczycieli (a pośrednio również rodziców), które Anna Szulc rozpracowała na czynniki pierwsze, szukając odpowiedzi, jak wykorzystać dostępne nauczycielom metody pracy, by najlepiej służyły uczniom. Odpowiedź znalazła i z sukcesem wprowadza nowy warsztat pracy w życie od ponad 10 lat. Swoim doświadczeniem dzieli się z innymi nauczycielami podczas organizowanych konferencji, a od dziś także na łamach tej książki.

Reklama, dzięki której rozwijamy redakcję
Nowa szkoła – zmianę edukacji warto zacząć przy tablicy

Jedna z liderek zmian w polskiej szkole – Anna Szulc, nauczycielka matematyki z liceum w Zduńskiej Woli napisała książkę, która pokazuje, jak krok po kroku zmienić swój warsztat pracy nauczyciela. W jaki sposób z nauczyciela pruskiego stać się nauczycielem empatycznym. „Nowa szkoła” daje nadzieję. Nadzieję – nauczycielom, rodzicom i przede wszystkim uczniom (choć ci ostatni pewnie książki nie przeczytają) – na to, że szkołę można zmienić. 

Zobacz więcej

Dla kogo jest ta książka?

Nowa szkoła to książka – przewodnik dla nauczycieli, dyrektorów szkół i rodziców, którzy czują potrzebę zmian i są zdeterminowani, by podjąć działania. Autorka przekonuje, że, aby efektywnie działać wcale nie trzeba czekać na kolejną reformę edukacji. Wolność nauczyciela w ramach obecnego systemu jest możliwa i, niestety, najczęściej to wewnętrzne ograniczenia – czy to w postaci przekonań, czy braku odpowiednich narzędzi – determinują szkolną rzeczywistość.

Opisując własne, praktykowane od lat metody pracy Anna Szulc pokazuje, jak małymi krokami dokonać tego, by:

  • szkoła stała się miejscem przyjaznym zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli a relacje rodzic – nauczyciel wspierały rozwój ucznia,
  • uczeń nie musiał skupiać się na zdobywaniu ocen i punktów, miał prawo do popełniania błędów i uczenia się na nich,
  • celem pracy nauczyciela było kształcenie umiejętności potrzebnych młodym ludziom we współczesnym świecie, a nie tylko przygotowanie ich do egzaminów,
  • ułatwić dzieciom proces uczenia się, zredukować stres i pobudzić wewnętrzną motywację, czerpiąc z najnowszej wiedzy o mózgu,
  • oprócz wiedzy przedmiotowej, szkoła przygotowywała uczniów do radzenia sobie z trudnościami, podejmowaniem decyzji i braniem odpowiedzialności
  • a w końcu, by wspólna praca nauczycieli i uczniów dawała obu stronom satysfakcję i przełożyła się na to, czemu edukacja w ogólnym zarysie powinna służyć – rozwojowi człowieka i rozwojowi społeczeństwa. 

Dlaczego trzeba przeczytać tę książkę?

Istnieją ku temu przynajmniej trzy powody:

  1. ponieważ nasze dzieci mają naturalne i konstytucyjne prawo do nauki i rozwijania własnego potencjału w życzliwej, wspierającej atmosferze a obowiązkiem dorosłych jest zapewnić im najlepsze warunki,
  2. ponieważ bez edukacji nastawionej na rozwój kompetencji, odpowiedzialności, rozwiązywania problemów i empatycznej komunikacji będziemy mieć społeczeństwo, które dużo wie ale niewiele potrafi,
  3. ponieważ bierna postawa i narzekanie rzadko przynoszą dobre rozwiązania, a pozytywny przykład, kreatywne podejście i współpraca ludzi “którym zależy” są w stanie wyzwolić energię zmiany.

Co znajdziesz w środku? 

Wstęp 

1. Moja droga transformacji 

  • Co dla mnie oznacza bycie nauczycielem? 
  • Jak powielałam wyuczone metody pracy nauczyciela? 
  • Jakie były powody poszukiwań, które doprowadziły do zmian mojego warsztatu pracy? 
  • Porozumienie bez Przemocy – nowy etap transformacji 
  • Neurobiologia w praktyce nauczyciela 
  • Jak dziś wygląda mój warsztat pracy?

2. Edukacja – naturalna potrzeba człowieka 

  • Czym jest edukacja naturalna? 
  • Krótka historia edukacji naturalnej 
  • Skąd się wzięła instytucja szkoły? 
  • Rola szkoły i nauczycieli we współczesnym świecie 
  • Czy współczesna szkoła ma szansę wrócić na tory edukacji naturalnej? 

3. Zmiana w edukacji 

  • Dlaczego szkoła potrzebuje zmiany?
  • Dlaczego tak trudno zmienić polską szkołę? 
  • Czy zmiana w polskiej szkole jest możliwa?

4. Oceny w szkole 

  • Dlaczego ocenianie nie działa? 
  • Społeczne długoterminowe skutki ocen 
  • Jak przeformułować znaczenie oceny w szkole? 
  • Jak to wygląda w praktyce? 
  • Czy to działa? 

5. Uczenie się na lekcji i zadania domowe 

  • Lekcja miejscem nieefektywnej nauki 
  • Efektywne metody pracy na lekcji 
  • Zadania domowe 

6. Relacje uczeń–nauczyciel–rodzic 

  • Kontakt rodziców i nauczycieli 
  • Dobre relacje w sytuacji uczeń–nauczyciel–rodzic 

7. Trudne sytuacje w szkolnej codzienności 

  • Trudne sytuacje w grupie rówieśniczej 
  • Trudne sytuacje w relacji uczeń–nauczyciel 
  • Trudne sytuacje w relacji uczeń–nauczyciel–rodzic 
  • Trudności w obszarze łamania szkolnych zasad 
  • Dlaczego uczniowie są „niegrzeczni”? 
  • Dlaczego wiele metod radzenia sobie z trudnymi zachowaniami nie działa? 
  • Jak empatia i neurobiologia pomagają wspierać uczniów w trudnych momentach? 

8. Atmosfera w szkole 

  • Atmosfera w szkole zależy od nauczyciela 
  • Jak budować warunki sprzyjające uczeniu się i dobrym relacjom w szkole? 
  • Korzyści społeczne realizowania procesu nauki w dobrej atmosferze 

9. Zakończenie: nauczyciel przy tablicy 

“Szkoła, która za pomocą nagród i kar stwarza warunki do tego, że człowiek staje się zagrożeniem dla drugiego człowieka, działa destrukcyjnie. Kształcenie oparte na rywalizacji, byciu lepszym od innych przyczyniło się do powstania nieempatycznego społeczeństwa. Takiego, w którym z władzy korzysta ten, kto ją posiada, a sposobem na jej zdobycie i uznanie w oczach innych są krytyka i dyskredytowanie rywala (…) Sens edukacji przyjaznej człowiekowi stanowi wiara w człowieka, wsparcie w rozwoju i traktowanie ludzkich błędów jako pożądanego procesu uczenia się.”  I taka właśnie jest nowa szkoła, której potrzebują nasze dzieci!

Książkę “Nowa szkoła” kupisz w naszej Księgarni Natuli


Agnieszka Nuckowska

Redaktor naczelna dziecisawazne. pl. Terapeutka Gestalt i polonistka. Inicjatorka wielu działań na rzecz dzieci w Polsce i poza nią. Mieszka na wyspie na środku Pacyfiku.
Odwiedź stronę autorki/autora: https://dziecisawazne.pl/


Przeczytaj więcej:

natuli.pl
Uważność – najlepsze książki dla dzieci i dorosłych

OKULARY
Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci

rodzina
,,Kochać to nie znaczy martwić się, kochać to znaczy ufać” – krótki tekst o byciu matką

zdrowie
Czy antybiotyki przyjmowane przed ciążą i w jej trakcie wpływają na zdrowie dziecka?

edukacja alternatywna
Czym jest “kultura błędu” i dlaczego nie warto wytykać błędów uczniom? Fragment książki “Nowa szkoła”

naturopatia
Jak leczyć wiosenne przeziębienie?

zdrowie
Bliskość sprawia, że dzieci są zdrowsze!

wywiady
“Weganizm jest prosty i można z nim żyć bez poczucia straty”. Rozmowa z Asją Michnicką

edukacja alternatywna
Nie dajmy się zadaniom domowym! Czego dzieci naprawdę potrzebują po wyjściu ze szkoły?

edukacja alternatywna
Dlaczego tak trudno zmienić polską szkołę? Fragment książki “Nowa szkoła”

edukacja alternatywna
Jak uczy się mózg i jak szkoła może wspierać naturalne procesy uczenia się?

rodzina
“Jeśli nie działasz razem z dzieckiem, ono nie będzie działać z tobą”, czyli na czym dokładnie polega współdziałanie?