| Jak rozwija się wzrok dziecka w pierwszym roku życia i jak go prawidłowo stymulować?

Jak rozwija się wzrok dziecka w pierwszym roku życia i jak go prawidłowo stymulować?

Świat odbierany jest dzięki zmysłom. Aby dziecko mogło się rozwijać, wszystkie jego zmysły powinny prawidłowo działać i harmonijnie współpracować. Mózg musi radzić sobie z napływem bodźców, umieć je integrować i przetwarzać, tym samym dostarczając dokładnych informacji o otoczeniu. Dzięki zmysłom (wzrok, słuch, dotyk, równowaga) otrzymuje je, rozpoznaje, segreguje, poddaje interpretacji oraz łączy z wcześniejszymi doświadczeniami, następnie uruchamia odpowiednią do sytuacji reakcję.

Dlatego tak ważny jest właściwy proces integracji sensorycznej, który zaczyna się już od pierwszych tygodni życia płodowego i jego przebieg jest najintensywniejszy do końca wieku przedszkolnego.

Wzrok dziecka w momencie przyjścia na świat jest najsłabiej rozwiniętym zmysłem, jednak proces jego dojrzewania postępuje bardzo dynamicznie

Zależny jest on bowiem od właściwych bodźców docierających do malucha. Warto stworzyć dziecku środowisko, które poza ciepłem, miłością i cierpliwością będzie pobudzało jego zmysły, gdyż maluch kierowany wrodzoną ciekawością zrobi wszystko, żeby tych zmysłów używać. Już od pierwszych dni życia można zadbać o jego prawidłową stymulację, na przykład poprzez kontakt z kontrastowymi kolorami, czarno-białą grafiką w najbliższym otoczeniu.

Tak jak dziecko uczy się chodzić, mówić, tak samo musi nauczyć się widzieć i właściwie korzystać z docierających do niego informacji wizualnych, które następnie wysyłane są do mózgu. Wszystko po to, by zrozumieć otaczający świat i nauczyć się właściwych interakcji z otoczeniem. Dzięki właściwej stymulacji zmysłów noworodka można wzmocnić rozwój mózgu, który rozwija się prawidłowo, gdy jest używany. Wzrok noworodka wymaga długiego treningu. Aby widzieć prawidłowo, nie wystarczy, by oczy zarejestrowały obraz. To mózg musi ten obraz właściwie zinterpretować. Jest to nie lada wyzwanie i będzie ono doskonalone jeszcze przez wiele miesięcy po urodzeniu.

Jak rozwija się wzrok dziecka?

1 miesiąc

Noworodek widzi niewyraźnie, obraz jest rozmyty, wyłania się jakby spoza gęstej mgły. Przedmioty znajdujące się w niedalekiej odległości od siebie zlewają się w jedną całość. Dodatkowo maluch ma trudności z rozróżnianiem kolorów, dostrzeganiem głębi, skupieniem uwagi na poruszających się osobach czy przedmiotach. Widzenie jest dla niego niełatwą sztuką, której musi się nauczyć i którą musi doskonalić. W tym czasie wzrok silnie przyciągają wyraźnie zarysowane przedmioty i desenie, czarno-białe wzory. To one są właściwym bodźcem stymulującym percepcję wzrokową. W pierwszym miesiącu zaleca się umieszczanie kontrastowych zawieszek, kart edukacyjnych raczej w boku łóżeczka niż bezpośrednio nad głową malucha, ze względu na to, że dziecko lepiej widzi to, co znajduje się na obrzeżach jego pola widzenia niż w centrum (tzw. widzenie peryferyjne) – zupełnie odwrotnie niż u osoby dorosłej. Maluch potrzebuje w swoim otoczeniu wyrazistych elementów, aby je dostrzec i zatrzymać na nich wzrok na dłużej.

wzrok1

2–3 miesiąc

Oczy 2–3-miesięcznego dziecka podążają za poruszającymi się rzeczami lub osobami w sposób bardziej dokładny, świadomy. Niemowlę odwraca już głowę w kierunku jasnego światła. Po urodzeniu ostrość widzenia jest trzydziestokrotnie mniejsza niż ostrość wzroku osoby dorosłej, jednak z dnia na dzień poprawiają się coraz to nowe zdolności wzrokowe. Maluch leżąc na brzuchu zaczyna dźwigać główkę. Ustawiając przed nim kontrastowe książeczki lub karty z wyraźnymi kształtami, mobilizujemy go do ćwiczeń unoszenia głowy, wzmacniania mięśni, a przede wszystkim tworzymy otoczenie pobudzające jego wzrok.

4–5 miesiąc

Maluch zaczyna oglądać własne dłonie, wyciągać rączki do zabawek, skupia również uwagę na skomplikowanych kształtach, zwłaszcza w kontrastowych, jaskrawych kolorach. Zauważa przedmioty poruszające się w sposób ciągły po łuku w odległości około 30 cm od twarzy. W tym czasie można wykorzystać zawieszki np. z szachownicą, spiralą bądź zabawki czarno-białe. Podczas wspólnej zabawy poruszamy nimi, zbliżamy i oddalamy je od malca przy jednoczesnym ciągłym kontakcie, w trakcie którego mówimy, komentujemy i uśmiechamy się do dziecka.

wzrok3

6–8 miesiąc

W drugim półroczu życia dziecko obserwuje bardziej odległe przedmioty, przygląda się temu, co dzieje się w pobliżu, podąża wzrokiem za spadającą zabawką. Zmieniła i poszerzyła się perspektywa widzenia. Siedzący maluch obserwuje otoczenie, doskonali się jego koordynacją ręka–oko, więc swobodnie chwyta zabawki, przekłada je z ręki do ręki. Warto podsuwać maluchowi zabawki o dużej średnicy, żeby dziecko otwierało, a nie zaciskało piąstki. Maluch zaczyna pełzać, czworakować. Rozstawiając na podłodze w zasięgu wzroku kontrastowe obrazki, zachęcamy go do przemieszczania się, doskonalenia koordynacji, wzmacniania mięśni, zdobywania pierwszych wyzwań.

9–12 miesiąc

W tym okresie świat staje się dla małego odkrywcy coraz bardziej dostępny, wszystkimi zmysłami doświadcza otoczenia. Jeżeli stworzymy dla dziecka bezpieczne środowisko pobudzające jego zmysły, maluch zrobi wszystko, aby ich używać. Niezastąpiony jest kontakt z bliskimi, wspólne zabawy wzmacniają więź i stymulują prawidłowy rozwój. Maluch dostrzega i wskazuje palcem szczegóły na obrazkach, zabawkach, słucha i rozpoznaje wyrażenia dźwiękonaśladowcze. Ciekawą propozycją zabawy w tym czasie jest nazywanie obrazków, naśladowanie odgłosów zwierząt, pojazdów, przedmiotów z otoczenia, przy jednoczesnej prezentacji wizualnej na kartach edukacyjnych.

wzrok2

Dojrzewanie narządu wzroku wymaga stymulacji, która polega na systematycznym dostarczaniu bodźców wzrokowych. W ciągu pierwszego roku życia zachodzą liczne, bardzo skomplikowane procesy. Ważne są zmiany rozwojowe zachodzące w korze wzrokowej, które są szczególnie intensywne do 2 roku życia i mają podstawowe znaczenie dla wykształcenia się prawidłowego widzenia.

wzrok5


NATULI Dzieci są ważne

Redakcja NATULI Dzieci są ważne
Odwiedź stronę autorki/autora: http://dziecisawazne.pl/


Przeczytaj więcej:

natuli.pl
8 książek o Porozumieniu bez Przemocy (NVC)

rodzina
Co warto wiedzieć o przeziębieniu? 7 odpowiedzi na najczęstsze pytania rodziców

wychowanie
Dlaczego nuda jest potrzebna?

wychowanie
O pożytkach płynących z konfliktów między rodzeństwem

olini
Zdrowa wiosna – 4 produkty, które chronią przed przeziębieniem

wychowanie
Jak zorganizować przestrzeń domową w duchu pedagogiki Marii Montessori?

wywiady
“Kiedy o uczniu zaczniemy myśleć, jak o człowieku…”. Rozmowa z Anną Szulc

This error message is only visible to WordPress admins

Error: The account for natuli_dziecisawazne needs to be reconnected.
Due to recent Instagram platform changes this Instagram account needs to be reconnected in order to continue updating. Reconnect on plugin Settings page

Error: No posts found.

Make sure this account has posts available on instagram.com.