Kategorie
ekowiadomości

4 powody, żeby zjeść rzeżuchę

O rzeżusze przypominamy sobie zwykle w okresie poprzedzającym Wielkanoc. Tymczasem, warto sięgać po tę roślinę przez cały rok. Dlaczego? Ponieważ to najtańsza i najskuteczniejsza skarbnica cennych witamin i minerałów.

Wieki temu leczniczą moc rzeżuchy (znanej też jako pieprzyca) doceniła medycyna ludowa. Skiełkowaną roślinę stosowano jako lek na pasożyty jelit i owrzodzenia skóry oraz wykorzystywano jej właściwości dezynfekujące jamę ustną oraz pobudzające trawienie i apetyt.

seria rodzicielska

Jak zrozumieć małe dziecko

– 30% 24,50 PLN

#StopTrenowaniu – przeczytaj książkę, która wprowadzi i rozwinie Twoje świadome rodzicielstwo. Rodzicielstwo bez „instrukcji obsługi” i szkodliwych rad.

Rzeżucha:

  • chroni przed nowotworami – zawarte w niej przeciwutleniacze i witamina C chronią DNA naszych komórek przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Po rzeżuchę powinni sięgnąć zwłaszcza palacze, ponieważ zawiera ona tzw. izotiocyjaniany. To za ich sprawą rzeżucha ma tak wyrazisty, ostry smak. Substancje te pomagają zapobiegać rakowi płuc.
  • wzmacnia kości – garść rzeżuchy dostarcza organizmowi dzienną dawkę witaminy K. A witamina ta pozwala chronić nasz organizm przed osteoporozą, ponieważ nie pozwala na wypłukiwanie z kości minerałów, m.in. wapnia. Gotowanie zwiększa ilość witaminy K w rzeżusze. Dlatego zupa czy blanszowana rzeżucha są świetnym pomysłem na obiad. Nie dodajemy rzeżuchy do marynat, aby nie utracić zawartego w niej żelaza.
  • chroni oczy – rzeżucha jest intensywnie zielona dzięki naturalnym barwnikom: luteinie i zeaksantynie. Właśnie tym barwnikom nasze oczy zawdzięczają możliwość widzenia kolorów. Ponadto rzeżucha chroni siatkówkę oka przed promieniowaniem UV.
  • zawiera sporo witaminy C, witamin z grupy B, beta-karotenu, kwasu foliowego, siarki, potasu, magnezu, wapnia, żelaza, chromu, jodu.

Co więcej, rzeżucha korzystnie wpływa na włosy, skórę i paznokcie. Ponieważ działa moczopędnie, warto z umiarem sięgać po nią w razie kłopotów z nerkami. Wygładza też trądzikową i łojotokową cerę, obniża poziom cukru we krwi, usprawnia procesy przemiany materii, sprzyja przezwyciężaniu wiosennego wyczerpania. A jeśli masz w domu małego “niejadka”, warto przemycić rzeżuchę do jego potraw, ponieważ roślina ta wzmacnia apetyt.

Kiełkowanie

Rzeżucha potrzebuje ok. tygodnia do 10 dni, by wyrosnąć. Nasionka można posadzić w kiełkownicy lub na zwilżonej wacie czy ligninie. Jeśli wybieramy opcje drugą, naczynie z posadzoną rośliną najlepiej ustawić w nasłonecznionym miejscu mieszkania, np. na parapecie. Codziennie od dnia posadzenia należy podlewać nasiona (najlepiej przy pomocy zraszacza). Należy dbać by nie zakwitła, bo wtedy nabiera ostrego i gorzkiego smaku. Jeśli zasadzimy nasionka w pięknym, dekoracyjnym naczyniu, rzeżucha stanie się nie tylko składnikiem potraw, lecz także oryginalną ozdobą domu.

Wychowanie w duchu prostoty
35,10 PLN
Jak zrozumieć małe dziecko
35 PLN
Rozwój seksualny dzieci
34 PLN

Źródło: praca pod red. G. Burnie: Botanica. Rośliny ogrodowe. Könemann, 2005
Foto

Autor/ka: NATULI dzieci są ważne

Redakcja NATULI Dzieci są ważne


Bestsellery księgarni NATULI

Tematy, którymi się zajmujemy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *