Kategorie
Ekowiadomości

Ciąża w łóżku – 7 porad jak ją przetrwać

Czasem okazuje się, że kobiety w ciąży muszą leżeć. Teoretycznie, powinny to być chwile relaksu, odpoczynku, działające terapeutyczne na matkę i dziecko. Jednak zwykle, dla przyzwyczajonej do aktywności mamy, leżenie może być szokiem i niedogodnością. Dla niektórych kobiet może stanowić prawdziwe wyzwanie. Aktywne skurcze, krwawienia, problemy z łożyskiem to najczęstsze powody, dla których, lekarze zalecają leżenie nawet 1/5 swoich pacjentek. Długość czasu leżenia w łóżku dla kobiet w ciąży może być bardzo różna, od kilku tygodni nawet do prawie całego czasu jej trwania. Ważne jest, by lekarz lub położna poinstruowali kobietę i jej partnera na temat tego, jaką aktywność fizyczną można podejmować, a jakiej absolutnie nie. Niektóre mamy nie powinny nawet wychodzić z łóżka, podczas gdy inne mogą same przygotowywać posiłki i poruszać się po domu, choć zwykle w ograniczonym zakresie.

Uwaga! Reklama do czytania

Poród naturalny

Świadome przygotowanie się do cudu narodzin.

Karmienie piersią

Twoje mleko to cudowny dar. Naucz się nim dzielić.

Tylko dobre książki dla dzieci i rodziców | Księgarnia Natuli

ciaza-w-lozku

Oto 7 porad dotyczących radzenia sobie z leżeniem w łóżku w ciąży:

1. Pozostań w kontakcie – odpoczynek w łóżku może powodować izolację. Jeśli kobieta ma inne dzieci, nieocenione okazuje się być wsparcie partnera, rodziny i przyjaciół. Warto podzielić się obowiązkami, organizować czas bezpośrednio lub przez telefon. O ile jest taka możliwość, zakupy można robić przez internet. Również w sieci można skontaktować się z innymi mamami, które są w podobnej sytuacji, aby podzielić się doświadczeniami.

2. Pozytywne myślenie – warto zachować właściwą perspektywę i uświadomić sobie, że nasz brak aktywności jest konieczny, by niebawem wziąć udział w cudzie narodzin. Wtedy leżenie w łóżku staje się łatwiejsze. Należy pamiętać, że czas odpoczynku jest określony, a jego zwieńczeniem są narodziny dziecka. Jeśli niepokoje i obawy (np. przed przedwczesnym porodem) stają się uciążliwe dla kobiety, warto poszukać wsparcia u swojego lekarza lub położnej. Warto wykorzystać ten czas np. na dzierganie kocyka dla dziecka, prowadzenie pamiętnika ciąży, nadrabianie zaległości w lekturze.

3. Pracuj w domu – leżenie w łóżku może zmusić część kobiet do opuszczenia miejsca pracy, co powoduje czasem dodatkowy stres związany ze stratami finansowymi. W zależności od zawodu, wiele czynności może być wykonywanych przez telefon czy internet.  Jednak najpierw należy skonsultować się ze swoim lekarzem lub położną i omówić warunki pracy.

4. Relaksacja – warto wykorzystać czas spędzony w domu i obejrzeć filmy, na które wiecznie nie było czasu, przeczytać powieść tak polecaną przez koleżankę i wreszcie przestudiować (wartościowe) poradniki dla rodziców. To odpowiedni czas, by napisać plan porodu, rozejrzeć się za szpitalem i/lub doulą. W przygotowaniach do porodu mogą pomóc stworzone dla przyszłych mam sesje relaksacyjne, wizualizacje dostępne np. na płytach CD czy w internecie.

5. Realizacja marzeń – laptop z dostępem do internetu będzie dla leżącej kobiety oknem na świat. Czy zawsze chciałaś nauczyć się hiszpańskiego albo wybrać się na kurs projektowania graficznego? To czas na samodoskonalenie!  Warto zapisać się na kursy online, które coraz częściej są bezpłatne. Kto powiedział, że podczas leżenia w łóżku nie można ćwiczyć? Można, ale zakres aktywności należy omówić z lekarzem lub położną. Ćwiczenia te pozwolą utrzymać kobiecie dobrą formę, wspomagają układ krążenia, korzystnie wpływają na mózg i samopoczucie.

6. Czas dla siebie – jeśli lekarz lub położna nie widzi przeciwskazań, a kobieta ma możliwości finansowe, może pozwolić sobie na masaż, domową wizytę kosmetyczki czy fryzjerki. Po porodzie trudniej będzie o czas dla siebie.

7. Bliskość rodziny – dzisiejsze tempo życia sprawia, że mniej czasu poświęcamy rodzinie. Leżenie w łóżku podczas ciąży może wywoływać stres, wprowadzać dynamikę lub rutynę w życie rodzinne. Jednak nie warto pozwolić na to, by odpoczynek w łóżku spowodował poważne zatrzymanie codziennego życia. Nic nie stoi na przeszkodzie, by leżeć w łóżku ze swoim partnerem czy dziećmi, by oglądać do późna filmy albo czytać książki, grać w szachy czy szyć. Można spędzać czas ze swoją rodziną w sposób, na jaki nigdy wcześniej nie mieliście czasu.

Źródło: inhabitots.com

Foto

Avatar photo

Autor/ka: NATULI dzieci są ważne

Redakcja NATULI Dzieci są ważne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.