| Dlaczego wegetarianizm?

Dlaczego wegetarianizm?

Jeszcze niedawno zwolennicy wegetarianizmu uważani byli za dziwaków. Dzisiaj nie budzi on już tylu emocji. Szacuje się, że w Polsce jest ponad 1 200 000 wegetarian i liczba ta stale rośnie. Ogromną grupę stanowią ludzie, dla których wegetarianizm to znacznie więcej niż tylko zasady układania jadłospisu – to również filozofia i styl życia. Podstawową zasadą wegetarianizmu jest wyeliminowanie z diety mięsa.

Jest kilka odmian wegetarianizmu:

  • Laktoowowegetarianizm – inaczej nazywany owolaktarianizmem, jest najpowszechniejszym rodzajem wegetarianizmu. Wyklucza z diety posiłki mięsne (także ryby), ale pozwala na spożywanie nabiału, jajek i miodu.
  • Laktowegetarianizm – polega na rezygnacji ze spożywania mięsa i jajek, ale dopuszcza stosowanie w diecie mleka i jego przetworów.
  • Owowegetarianizm – ze wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego pozwala na spożywanie tylko jajek.
  • Weganizm – wyklucza nie tylko mięso, ale też wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego, a więc mleko, sery, jajka i miód. Weganie nie używają produktów, w powstaniu których brały udział zwierzęta, czyli: futer, odzieży skórzanej, bawełnianej, jedwabnej, kosmetyków testowanych na zwierzętach i zawierających składniki pochodzące od zwierząt.
  • Frutarianizm – bywa określany jako: fruktarianizm, fruitarianizm, fruktorianizm. Należy do zdecydowanie najbardziej radykalnych form diety wegetariańskiej, bowiem oprócz produktów pochodzenia zwierzęcego wyklucza także jedzenie jakichkolwiek owoców i warzyw, których zerwanie „uśmierca” roślinę. Frutarianie odżywiają się przede wszystkim owocami (stąd ich nazwa), m.in.: jabłkami, bananami, ogórkami, bakłażanami, pomidorami i dyniami.
  • Witarianizm – jego założeniem jest spożywanie wyłącznie świeżych produktów, niegotowanych (choć mogą być podgrzewane do temperatury 41℃), w tym również kawy i herbaty. Witarianie wykluczają soki i inne napoje, zastępując je wodą mineralną. Ich zdaniem gotowanie niszczy enzymy i składniki mineralne znajdujące się w warzywach i owocach.
  • Liquidarianizm – liquidarianie spożywają te same produkty co witarianie (niegotowane), ale przygotowane w inny sposób. Sporządzają z nich soki, które nie obciążają układu trawiennego, oczyszczają organizm, a przy tym dostarczają potrzebnych witamin i minerałów.
  • Sprautarianizm – zwolennicy tego typu diety żywią się głównie kiełkami (nasionami zbóż, warzyw i owoców).

Zdarza się, że do odmian wegetarianizmu zalicza się semiwegetarianizm (jego rodzaje to pollowegetarianizm i pescowegetarianizm), który polega na ograniczeniu ilości spożywanego mięsa, ale nie na całkowitym wykluczeniu go z menu. Wiele osób uważa, że jest to stan przejściowy między jedzeniem a niejedzeniem posiłków mięsnych.

Dlaczego wege?

W wegetarianizmie chodzi głównie o wyeliminowanie mięsa ze swojego jadłospisu, choć dla wielu to życiowa filozofia, postawa wyrażająca się odrzuceniem wszelkich korzyści, których podstawą było cierpienie zwierząt.

Przeczytaj: Czym zastąpić mięso w diecie?

Ten rodzaj diety jest wybierany z wielu powodów. Są to m.in.:

  • Dobro człowieka

    Obecnie większość wytwarzanego przemysłowo mięsa, bez względu na jego rodzaj, pochodzi od zwierząt, którym w celu przyśpieszenia wzrostu podaje się hormony: głównie syntetyczny estradiol i testosteron. Udowodniono, że ich podwyższony poziom ma związek z takimi schorzeniami u kobiet jak endometrioza (rozrost błony śluzowej macicy poza błoną macicy), nowotworami: rakiem sutka, jajnika, szyjki macicy, a w przypadku mężczyzn – z rakiem prostaty i jądra. Do paszy, którą karmi się zwierzęta hodowlane, dodaje się antybiotyki, bo przyśpieszają wzrost i zapobiegają infekcjom; w mięsie znajdują się także cholesterol, pestycydy, dioksyny i wirusy.

  • Dobro zwierząt

    Dla pozyskania mięsa zabija się zwierzęta, które często hodowane są w niewłaściwych warunkach i transportowane w sposób niehumanitarny.
    Przeczytaj: 
    Jaką drogę musi przejść mięso, zanim trafi na twój talerz?

  • Dobro środowiska naturalnego

    Rocznie na całym świecie hoduje się około 50 miliardów zwierząt, które wydalają setki ton odchodów zawierających trujący gaz cieplarniany – metan. Ten z kolei wpływa na efekt cieplarniany i kwaśne deszcze. Ponadto przy hodowli wykorzystuje się około 75% światowych zasobów wody, a wszystko, co związane jest z przemysłem mięsnym, zanieczyszcza wodę trzy razy bardziej niż inne gałęzie przemysłu. Hektar ziemi przeznaczonej na uprawę roli wyżywi 25 osób, a ten przeznaczony na hodowlę zwierząt rzeźnych – 5 osób.

  • Względy religijne

    Niektóre wyznania zakazują spożywania posiłków mięsnych.

Zalety wegetarianizmu:

  • obniża ciśnienie tętnicze krwi,
  • zwiększa ilość błonnika pokarmowego w diecie,
  • zmniejsza ryzyko wystąpienia: otyłości, cukrzycy, nadciśnienia tętniczego, miażdżycy, chorób serca, zaparć, nowotworów jelita grubego, próchnicy zębów, kamicy,
  • ogranicza przyjmowanie toksyn znajdujących się w produktach zwierzęcych,
  • nie przyczynia się do okrutnego i nieludzkiego hodowania i zabijania zwierząt.

Potrawy wegetariańskie mają:

  • wysoką wartość odżywczą,
  • ograniczoną zawartość tłuszczu i nasyconych kwasów tłuszczowych,
  • niską zawartość cholesterolu (lub w ogóle go nie zawierają),
  • wysoką zawartość węglowodanów złożonych,
  • zwiększoną ilość witaminy C,
  • korzystny dla organizmu stosunek sodu do potasu.

Wszystkie odmiany diety wegetariańskiej wymagją wiedzy o komponowaniu wartościowych posiłków. Przed podjęciem decyzji o przejściu na taki styl odżywiania warto poradzić się osób zajmujących się dietą naturalną. Oto kilka wskazówek, gdzie szukać składników potrzebnych do komponowania pełnowartościowych wegetariańskich posiłków:

  • Białko – źródło energii potrzebne do budowy tkanek. Znajduje się w makaronie razowym, brązowym ryżu, orzechach, soi, ziemniakach, słoneczniku i roślinach strączkowych.
  • Tłuszcze – pomagają w przyswajaniu niektórych witamin i są ważnym źródłem energii. Weganie znajdą je w nasionach i orzechach oraz zrobionych z nich olejach i roślinach (np. awokado).
  • Węglowodany – pomagają w utrzymaniu stałej temperatury ciała, wspomagają procesy myślenia. Ich źródłem są pełne ziarna zbóż i grube kasze, a także warzywa strączkowe: soczewica, groch, fasola, ziemniaki i owoce.
  • Witaminy i minerały – większość z nich można znaleźć w owocach, warzywach i zbożach:
    żelazo – występuje w roślinach strączkowych (zwłaszcza w soi), w produktach pełnoziarnistych, ciemnozielonych warzywach (wszystkich warzywach liściowych w zielonym kolorze: natce pietruszki, selerze naciowym, pokrzywie, mniszku lekarskim itd.), suszonych owocach i orzechach,
    wapń – znajduje się w ciemnozielonych liściach roślin, w figach, tofu, zsiadłym mleku z soi, migdałach, orzechach, sezamie i maku.
    witamina B12 – występuje w produktach pochodzenia zwierzęcego (np. serach, jajkach). W diecie wegańskiej źródłem witaminy B12 powinny być suplementy tejże witaminy. 

Dzieci są ważne

Redakcja serwisu dziecisawazne.pl.
Odwiedź stronę autorki/autora: https://dziecisawazne.pl/




Książeczki Pucio – zabawy logopedyczne dla najmłodszych

Książki wspierające wszechstronny rozwój najmłodszych dzieci od wydawnictwa Tekturka

Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci (Real Kids Shades)

Kasze glutenowe i bezglutenowe (11 przepisów na bezglutenowe dania z kaszą)

Kim jest doula?

7 powodów, dlaczego warto chodzić boso (także dla dorosłych)

Przejdz do: