Kategorie
Rodzina

Zabawki dla małych ekologów

Chcielibyśmy żeby nasze dzieci ciekawił świat, by szukały odpowiedzi na ważne pytania, lubiły spędzać czas w kontakcie z przyrodą, szanowały życie na ziemi i starały się żyć w zgodzie z naturą. Chcielibyśmy też by nauczyły się społecznej odpowiedzialności, ekologicznego stylu życia, rozsądnego dysponowania zasobami.

Chcielibyśmy żeby nasze dzieci ciekawił świat, by szukały odpowiedzi na ważne pytania, lubiły spędzać czas w kontakcie z przyrodą, szanowały życie na ziemi i starały się żyć w zgodzie z naturą. Chcielibyśmy też by nauczyły się społecznej odpowiedzialności, ekologicznego stylu życia, rozsądnego dysponowania zasobami.

Wielu rodziców w ten sposób stara się wychowywać swoje dzieci. Konsekwencją takiej postawy jest wybór sposobu wspólnego spędzania czasu i przedmiotów, które dajemy dzieciom do zabawy. Dzieci lubią zabawki, które są dla nich wyzwaniem, potrafią zająć ich uwagę na dłuższy czas i inspirują do spontanicznego szukania własnych sposobów na wykorzystanie ich w zabawie. Nie znaczy to jednak, że wystarczy podarować dziecku wartościową zabawkę i oczekiwać, że będzie ono bez końca bawić się nią samodzielnie we własnym pokoju. Dzieci uczą się życia przez naśladownictwo i chcą uczestniczyć w czynnościach wykonywanych na co dzień przez bliskie im osoby. Ucieszą się gdy pozwolimy im wyciągnąć pranie z pralki, ugnieść ciasto na placek czy podlać kwiaty w ogrodzie. Przy okazji tych wspólnie wykonywanych prac, mamy okazję porozmawiać z dziećmi np. o potrzebie oszczędzania wody, zdrowego odżywiania, nauczyć segregowania śmieci.

Dając dziecku zabawkę porozmawiajmy z nim również o tym z czego została wykonana, kto mógł ją zrobić i dlaczego ją wybraliśmy.

Zabawki, które pomogą nauczyć dziecko ekologicznego stylu życia:

  • zabawki trwałe, solidnie wykonane, których nie wyrzuca się na śmietnik lecz można przekazać młodszym dzieciom
  • gry integrujące rodzinę, uczące współdziałania, poszerzające wiedzę o świecie
  • gry sportowe zachęcające do pobytu na świeżym powietrzu
  • gry i zabawki, które zwracają uwagę na ekologiczne rozwiązania, np. domki dla lalek z panelami słonecznymi i  zabawki solarne
  • przedmioty do obserwacji roślin i zwierząt: lupy, domki dla owadów, praski do suszenia liści i kwiatów
  • płyty z głosami zwierząt, książki o przyrodzie z propozycjami zabaw terenowych
  • akcesoria plastyczne, które służą artystycznej twórczości, samodzielnemu tworzeniu zabawek
  • przystosowane dla dzieci akcesoria do wspólnego gotowania

Zabawki, które uczą dziecko społecznej i ekologicznej odpowiedzialności:

  • zabawki przetwarzalne, które można recyklingować: wykonane z drewna, tektury, biodegradowalnego plastiku, włókna bambusa
  • zabawki wytwarzane z recyklingowanej tektury, plastiku
  • zabawki wytworzone z materiałów pochodzących z kontrolowanych upraw – np. z drewna kauczukowego, pozostałego po pozyskaniu gumy, z włókien bambusa
  • zabawki wyprodukowane zgodnie z zasadami sprawiedliwego handlu, bez wyzysku dzieci i dorosłych
  • zabawki które pomagają zrozumieć świat i inne kultury
  • zabawki dostępne również dzieciom niepełnosprawnym i pomagające lepiej zrozumieć ich świat
  • zabawki wykonane przez artystów, twórców ludowych, małe lokalne pracownie

Foto: pikinini.pl

Autor/ka: Agnieszka Idziak

Właścicielka sklepu pikinini.pl i autorka blogu o dzieciństwie – blog.pikinini.pl. Na blogu pisze o różnych aspektach dzieciństwa (w historii, sztuce, odmiennych kulturach), zamieszcza relacje z podróży z dziećmi, z uczestnictwa w wielu wydarzeniach kulturalnych, ze wspólnego gotowania i pracy w ogrodzie. Recenzuje również książki o dzieciństwie i literaturze dla dzieci. Z wykształcenia jest specjalistą marketingu i historykiem. Zawodowo zajmuje się systemami zintegrowanymi w logistyce. Bywa przewodnikiem turystycznym po Poznaniu i Wielkopolsce. Dużo podróżuje, interesuje się literaturą, sztuką, ogrodnictwem. Pływa i gra w tenisa. Jest mamą dwóch dziewczynek.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.