Kategorie
Dieta naturalna

Zboże w diecie dziecka

Przyjmuje się, że pełne ziarna zbóż powinny stanowić od 40 do 60% dziennego pożywienia dziecka (ziarno wszystkich zbóż, grube kasze i kaszki, płatki zbożowe, mąki razowe; w mniejszym zakresie makarony, kluski i pieczywo z mąk razowych lub mieszanych)

Świetne książki dla rodziców i dzieci... zobacz naszą KSIĘGARNIĘ NATULI

Pełne, nieoczyszczone ziarna zbóż są podstawowym elementem naturalnego żywieniu dzieci.

Jedną z głównych zasad diety naturalnej jest spożywanie całości pokarmowych. Dotyczy to również ziaren zbóż, gdzie całe, nieoczyszczone ziarno jest magazynem wszystkich składników pokarmowych i energetycznych (witaminy, mikro i makroelementy, białko, węglowodany i tłuszcze). W otoczce ziarna( tzw. łusce), znajdują się wszystkie niezbędne składniki (minerały, enzymy), które zapewniają dziecku wzmocnienie naturalnego systemu immunologicznego.

JAK DOBRZE, ŻE TO REKLAMA KSIĄŻEK

seria rodzicielska

Jak zrozumieć małe dziecko

35 PLN

Książka, dzięki której poznasz zagadnienia związane z jedzeniem, snem, zabawą, odpieluchowaniem, bezpieczną relacją oraz adaptacją w przedszkolu małego dziecka.

Kompleksowy poradnik, który musisz przeczytać!

Przyjmuje się, że pełne ziarna zbóż powinny stanowić od 40 do 60% dziennego pożywienia dziecka (ziarno wszystkich zbóż, grube kasze i kaszki, płatki zbożowe, mąki razowe; w mniejszym zakresie makarony, kluski i pieczywo z mąk razowych lub mieszanych).

Istnieje osiem podstawowych rodzajów zbóż (można do nich zaliczyć również amarantus i quinoa):

  • ryż naturalny: zawiera idealną proporcję energii i składników odżywczych. Odmiana ryżu okrągłego (ryż krótkoziarnisty) jest najbardziej odpowiednia do regularnego stosowania w żywieniu dzieci, dodaje energii i sił. Natomiast odmianę długoziarnistą powinniśmy stosować rzadziej, przydatna jest przy wszelkich kuracjach, np. przeziębieniu, grypie itd.
  • orkisz i pszenica: to zboża, które powinny być regularnie spożywane przez cały rok. Orkisz, który jest „dziką” pszenicą lekko nawilża organizm dziecka, dlatego jest odpowiedni na ciepłe dni. Ziarno zawiera mniej białka, niż współczesne odmiany pszenic. Powinny go jeść dzieci uczulone na gluten. Natomiast dzieci nie uczulone mogą również regularnie spożywać ziarno pszenicy.
  • jęczmień (odmiana bezłuskowa lub pęczak jęczmienny): ma właściwości nawilżające i jest – po ryżu – najłatwiej trawionym zbożem. Polecany jest szczególnie w przypadku astmy u dzieci, kłopotów z trawieniem, zaparć, przeziębienia i grypy. Powinien być podawany dzieciom mało ruchliwym, apatycznym.
  • kukurydza: do najbardziej rozpowszechnionych rodzajów kukurydzy należy kukurydza cukrowa, pękająca i gatunek kukurydzy zwykłej. Najlepszy czas do spożywania świeżej kukurydzy, to okres jej dojrzewania (nie powinna być zbyt twarda). Kukurydzę powinno się gotować w kolbach i jeść z odrobiną nierafinowanej soli. Małym dzieciom powinniśmy podawać zmiksowane ziarna ugotowanej kukurydzy. Można ją serwować dzieciom pod postacią kaszki kukurydzianej (np. zmieszanej z kaszką manną) i mąki, ze zmielonych całych ziaren.
  • owies (odmiana bezłuskowa): systematyczne spożywanie owsa i płatków owsianych przez dzieci, daje siłę i witalność. Jest to typowy pokarm energetyczny, odpowiedni na zimne pory roku. Najlepiej stosować owies pod postacią ziarna, albo jako płatki owsiane, kremy, mąka owsiana.
  • żyto: podobnie jak owies, daje siłę fizyczną i energię. Pod względem składu i twardości, podobny jest do pszenicy, dlatego należy podawać go dzieciom z wykształconym, pełnym uzębieniem (wymaga szczególnie dokładnego żucia). Żyto ma właściwości uspokajające, zawiera także duże (w porównaniu do innych zbóż), ilości żelaza, fluoru i kwasu foliowego. Serwujemy dzieciom pod postacią ziaren, płatków, mąki i pieczywa.
  • gryka: ziarna gryki są najbardziej twarde ze wszystkich zbóż. Spożywa się je pod postacią prażonej kaszy. W kaszy gryczanej występuje wiele kwasów organicznych, w tym m.in. kwas foliowy. Natomiast białko gryki jest tak samo wartościowe, jak białko roślin strączkowych. Nasiona gryki zawierają również znaczne ilości potasu, magnezu, cynku, miedzi i innych minerałów. Gryka nie wymaga intensywnego nawożenia mineralnego, gdyż dobrze wykorzystuje naturalne składniki pokarmowe, zawarte w glebie. Dzieciom serwujemy ją w postaci kremu, kleików i jako dodatek do przetartych zupek z warzywami.
  • proso: to jedyne zboże zasadowe, które bardzo skutecznie odkwasza organizm i likwiduje tzw. kwasicę. Powinna być spożywana szczególnie przez kobiety w ciąży (przeciw zakwaszeniu i tzw. zgadze) i małe dzieci. Istnieje wiele gatunków prosa, natomiast najbardziej popularna jest odmiana o żółtych ziarnach. Proso jest zbożem bardzo rozgrzewającym i dlatego szczególnie polecane jest w chłodnej porze roku.

JAK DOBRZE, ŻE TO REKLAMA KSIĄŻEK

Jak zrozumieć się w rodzinie
34 PLN
Nowa Szkoła
39 PLN
Kiedy szkoła jest problemem
35 PLN

Autor/ka: Kazimierz Kłodawski

Specjalista z zakresu żywienia człowieka i szeroko pojętej promocji zdrowia. Od 20 lat wegetarianin i makrobiotyk. Z zamiłowania filozof, ekolog i przyrodnik. Autor książki „Rok z makrobiotyką” oraz licznych artykułów na temat filozofii zdrowia oraz naturalnego stylu życia i odżywiania (publikacje m.in.: „Wegetariański Świat”). Od kilkunastu lat prowadzi Szkołę Żywienia Naturalnego, promującą ideę zdrowego, naturalnego i twórczego życia.


Bestsellery księgarni NATULI

Tematy, którymi się zajmujemy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *