Kategorie
Ciąża i narodziny Kalendarz ciąży Trymestr 2.

16 tydzień ciąży

Kalendarz ciąży pozwoli rozumieć zmiany, jakie zachodzą w Twoim ciele oraz dokładnie śledzić rozwój Twojego maleństwa.

16. tydzień ciąży: co się dzieje z Twoim ciałem?

Przeczytaj także: 15. tydzień ciąży

Znacznie wyższy poziom progesteronu w Twoim organizmie może zaowocować zwiększoną ochotą na seks. To doskonały moment, by cieszyć się nieskrępowanym współżyciem i bliskością z partnerem. Wiele kobiet twierdzi, że seks w ciąży jest bardziej satysfakcjonujący niż wcześniej. Nic w tym dziwnego – odpada stres związany z antykoncepcją czy staraniem się o dziecko!

Od tego tygodnia maluszek w Twoim brzuchu zaczyna słyszeć dźwięki. Jeśli do tej pory do niego nie mówiłaś, warto zacząć – to doskonały i naturalny sposób budowania Waszej relacji. Zgodnie z badaniami płacz noworodków naśladuje melodie ich ojczystego języka i oczywiście uspokaja się na głos swojej mamy. Możesz też słuchać ulubionej muzyki . Wprowadzenie muzyki do psychoprofilaktyki ciąży i porodu ma szereg udokumentowanych korzyści: obniża napięcie psychofizyczne, uspokaja, eliminuje lęk i niepewność oraz odpręża. Jest to więc efektywny relaks!

Przeczytaj także: Rozwój muzyczny dziecka

[reklama_col id=”66993,67238,72159″]

Staraj się jak najmniej denerwować. Przewlekły stres zwiększa ryzyko poronienia. Poza tym w czasie zdenerwowania Twój organizm wydziela hormony stresu, które zwężają naczynia krwionośne, co ogranicza przepływ krwi do dziecka. Dzieci, narażone na częsty stres w czasie ciąży, po urodzeniu są bardziej ruchliwe, rozdrażnione i kapryśne w porównaniu z dziećmi spokojnych mam.

Przeczytaj także: Stres w ciąży

Jakie dolegliwości mogą Ci dokuczać na tym etapie? W drugim trymestrze możesz:

  • cierpieć na zaparcia (to także efekt podwyższonego poziomu progesteronu); staraj się unikać potraw wzdymających, spożywać dużo błonnika (surowych warzyw, owoców i pełnoziarnistych zbóż, suszonych śliwek), naturalnych probiotyków i pić niegazowaną wodę mineralną, nie rezygnuj także z aktywności fizycznej – regularny ruch, chociażby spacer, wpływa pozytywnie na perystaltykę jelit,
  • odczuwać bóle w dole brzucha i pachwinach – jeśli nie są szczególnie silne i nie towarzyszą im plamienia i krwawienie, najprawdopodobniej są objawem rozciągania więzadeł macicy; powiedz o tym specjaliście prowadzącemu ciążę, ale nie martw się niepotrzebnie,
  • mieć skurcze łydek – to objaw zwiększonego zapotrzebowania na magnez, najlepiej skonsultuj się ze specjalistą prowadzącym ciążę – jeśli skurcze są bardzo dokuczliwe, konieczna może być suplementacja magnezu i witaminy B6, staraj się też ograniczyć spożycie kawy i herbaty, bo kofeina może wypłukiwać magnez z organizmu, a równocześnie wzbogacaj codzienne posiłki w produkty bogate w magnez, potas i wapń oraz pamiętaj o piciu wody.

Co się dzieje z Twoim dzieckiem?

Na tym etapie maluszek jest mniej więcej wielkości Twojej dłoni. Waży ok. 80 g i urósł do wielkości 10-12 cm. Zaczyna reagować na dźwięki. Docierają do niego odgłosy spoza wnętrza macicy – maleństwo odbiera nie tylko Twój głos czy muzykę, ale także rytm Twojego serca czy perystaltykę jelit. Póki co odczuwa je jako wibracje na skórze ( do pełnego wykształcenia zmysłu słuchu trzeba będzie poczekać do mniej więcej 24. tygodnia), z czasem będą przypominały dźwięki, które możemy porównać do słuchania muzyki za ścianą – nieco przytłumione i o niższych tonach niż w rzeczywistości.

Na twarzy wyraźnie rysuje się ukształtowany nosek, gałki oczne wykonują pierwsze ruchy (choć powieki są jeszcze przymknięte), można także zaobserwować coraz żywszą mimikę: malec otwiera usta, marszczy buzię i coraz częściej ssie kciuk.

Rączki i nóżki nieustannie się poruszają; na razie ich ruchy nie są zbyt skoordynowane i mają zwolnione tempo – ze względu na obecność wód płodowych. Holenderski lekarz H. Hollander celnie zauważył, że „ruchy płodu wyglądają jak ruchy astronautów na Księżycu.” Coś w tym jest, w końcu to taki trochę przybysz z innego świata, prawda?

Kalendarz ciąży: o czym warto pamiętać w 16. tygodniu?

  • suplementuj kwas foliowy w dawce 0,4 mg,
  • suplementuj 500 mg DHA,
  • suplementuj 2000 j. witaminy D3,
  • mów do dziecka, słuchaj muzyki i relaksuj się,
  • ogranicz źródła stresów,
  • jeśli odczuwasz jakieś dolegliwości (cierpisz na zaparcia, skurcze łydek lub bóle podbrzusza), powiedz o nich lekarzowi na najbliższej wizycie.

Przeczytaj także: 17. tydzień ciąży

Konsultacja merytoryczna: położna Celina Szwinta

Autor/ka: Ewa Krogulska

Psycholog, doula i promotorka karmienia piersią. Współautorka książki „Jak zrozumieć małe dziecko”. Prowadzi zajęcia profilaktyczne dla dzieci i młodzieży oraz wykłady, warsztaty i konsultacje dla rodziców.


Bestsellery księgarni NATULI

Tematy, którymi się zajmujemy:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *