Kategorie
Ciąża i narodziny Kalendarz ciąży Trymestr 3.

31 tydzień ciąży

Kalendarz ciąży pozwoli rozumieć zmiany, jakie zachodzą w Twoim ciele oraz dokładnie śledzić rozwój Twojego maleństwa.

Świetne książki dla rodziców i dzieci... zobacz naszą KSIĘGARNIĘ NATULI

31. tydzień ciąży: co się dzieje z Twoim ciałem?

Przeczytaj także: 30. tydzień ciąży

Dodatkowe obciążenie może coraz bardziej dawać Ci się we znaki. Twoja macica wypełnia już niemal całą jamę brzuszną, przez co organy wewnętrzne mają coraz mniej miejsca. Możesz cierpieć na zgagę lub wzdęcia, Twoje ręce, nogi, a nawet buzia mogą być nieco opuchnięte, poza tym coraz szybciej się męczysz i łapiesz zadyszkę. Może dokuczać Ci także nadmierne wydzielanie śliny.

Aby zminimalizować te dolegliwości, pamiętaj:

  • jedz regularnie, małe porcje,
  • popijaj dużo płynów, najlepiej niegazowanej wody mineralnej,
  • odpoczywaj z nogami w górze,
  • spaceruj i wykonuj ćwiczenia rozciągające i poprawiające krążenie.

[reklama_col id=”66993,67238,72159″]

Na dolegliwości żołądkowe może także pomóc herbatka z liści malin. To bogate źródło tanin mających działanie bakteriobójcze i kwasu elagowego, będącego naturalnym antyoksydantem o działaniu przeciwzapalnym.

Dodatkowo regularne spożywanie tego naparu w 3. trymestrze ciąży (zacznij już od przyszłego tygodnia), może usprawnić przebieg porodu, a to dlatego, że taki wywar wzmacnia kurczliwość mięśnia macicy i uelastycznia jej ściany.

Mitem jest przekonanie, że regularne picie tego płynu może w jakikolwiek sposób przyspieszyć termin porodu lub zapobiec przenoszeniu. Warto rozpocząć regularne popijanie herbatki z malin już w 32. tygodniu ciąży. Na początek wystarczy 1 szklanka dziennie, stopniowo można zwiększać ilość do 3 szklanek.

Przeczytaj także: 4 istotne rzeczy, o które warto zadbać przed porodem

Po euforii drugiego trymestru przyszedł czas na huśtawkę nastroju. Możesz być rozkojarzona, drażliwa, wybuchowa. To zasługa hormonów, pogarszającego się samopoczucia i narastającego lęku przed porodem. Staraj się zadbać o siebie psychicznie. Przygotuj się do porodu poprzez edukację. Sięgaj po rzetelne źródła. Odwiedź szpital, w którym chcesz rodzić – dzięki temu w czasie porodu nie będziesz czuć się obco i niepewnie.

Przeczytaj także:: Po co mówić o porodzie?

Jeśli masz jakieś wątpliwości lub obawy, porozmawiaj o nich ze specjalistą prowadzącym ciążę lub położną, która przychodzi do Ciebie na wizyty. Wsparcia emocjonalnego, porad i opinii możesz poszukać również na różnych warsztatach i zajęciach organizowanych dla przyszłych mam, a także w szkole rodzenia. Istnieje poza tym wiele wirtualnych grup wsparcia, gdzie mamy wymieniają się wiedzą i doświadczeniami.

Przeczytaj także: Oswajanie strachu przed porodem

Co się dzieje z Twoim dzieckiem?

Maluszek bardzo intensywnie przybiera na wadze (pewnie zauważyłaś, bo Ty również). Ma coraz mniej miejsca w Twoim brzuchu. Wszystkie jego zmysły już sprawnie funkcjonują. Odbiera smak i zapach wód płodowych, słyszy bicie Twojego serca i dźwięki dochodzące z domu (muzykę, rozmowy, śpiew).

Dziecko jest także zdolne do przeżywania emocji. Dlatego tak kluczowe jest Twoje dobre samopoczucie. Pamiętaj, że emocje, które przeżywasz, wywierają wpływ na rozwój „orientacji emocjonalnej” dziecka.

Nadal rozwijają się pęcherzyki płucne. Gdyby maluszek już przyszedł na świat, nie byłby jeszcze w stanie oddychać w pełni samodzielnie. Płuca uzyskają gotowość dopiero za 4-5 tygodni.

Na tym etapie intensywnie kształtuje się także odporność dziecka. Za pośrednictwem Twojego łożyska maleństwo dostaje zastrzyk przeciwciał, które będą go chronić po porodzie. Kolejną dawkę podasz mu zaraz po narodzeniu w czasie pierwszego karmienia. Twój pokarm – siara – zawiera bardzo wysokie stężenie immunoglobulin oraz leukocytów. Jest idealnie zbilansowany i dopasowany do potrzeb dziecka, zapewnia ochronę i wspiera dojrzewanie układu pokarmowego noworodka.

Przeczytaj także: Karmienie piersią – 10 rzeczy, które warto wiedzieć na początku

Kalendarz ciąży: o czym warto pamiętać w 31. tygodniu?

  • suplementuj kwas foliowy w dawce 0,4 mg,
  • suplementuj 500 mg DHA,
  • suplementuj 2000 j. witaminy D3,
  • jedz regularnie małe porcje,
  • odpoczywaj z nogami w górze,
  • odwiedź szpital, w którym chciałabyś rodzić.

Przeczytaj także: 32. tydzień ciąży

Konsultacja merytoryczna: położna Celina Szwinta

Ewa Krogulska

Autor/ka: Ewa Krogulska

Psycholog, doula i promotorka karmienia piersią. Współautorka książki „Jak zrozumieć małe dziecko”. Prowadzi zajęcia profilaktyczne dla dzieci i młodzieży oraz wykłady, warsztaty i konsultacje dla rodziców.


Bestsellery księgarni NATULI

Warto przeczytać

Tematy, którymi się zajmujemy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *