fbpx
| Co i jak gotować zimą?

Co i jak gotować zimą?

Zima to bardzo trudna dla naszego organizmu pora roku. Dni robią się bardzo krótkie, mroźne; nasz organizm potrzebuje odpoczynku, relaksu, spojrzenia wgłąb – niestety w dzisiejszych czasach jesteśmy zmuszani do prowadzenia aktywności zawodowej i prywatnej o tej samej intensywności przez wszystkie pory roku. Został zagubiony wewnętrzny rytm zmiany, przechodzenia jednej pory roku w drugą. Zima to czas, podczas którego powinniśmy znacznie zwolnić swoją aktywność – mniej pracować, uprawiać znacznie mniej sportu, mniej wychodzić z domu, więcej odpoczywać i gromadzić energię we wnętrzu.

gotowanie-zima

Jak gotować zimą według TMC

Zima według teorii Pięciu Przemian należy do Elementu Wody. Zima na naturę skrajnie Yin – skierowaną „do środka”, aby kondensować, zbierać, kumulować. Przemianie Wody towarzyszy smak słony, który sprowadza „do wewnątrz”, działa lekko ściągająco, a jednocześnie – ma możliwość rozpuszczania twardych, zaległych mas organicznych. Pożywienie z elementu Wody kieruje ciepło i energię do głębszych warstw naszego organizmu – do narządów wewnętrznych, aby tam zachować ciepło i temperaturę potrzebną do przebiegu procesów metabolicznych.

Zimą:

  • należy zmniejszyć ilość pożywienia surowego (w zależności od konstytucji od 1/3 całości pokarmowej nawet do zera przy konstytucjonalnym zimnie czy niedoborze Qi);
  • potrawy należy długo gotować, używać piekarnika, szybkowaru;
  • nie zapominamy o dodawaniu potraw z elementu Wody – szczególną uwagę należy tutaj zwrócić na ryby i rośliny strączkowe (fasola, groch, ciecierzyca, soczewica);
  • owoce spożywajmy raczej w postaci kompotów (gotowanych bez dodatku cukru, z rozgrzewającymi przyprawami, takimi jak: cynamon, goździki, gałka muszkatołowa, wanilia) lub w formie pieczonej, np. jabłka pieczone z rodzynkami i orzechami włoskimi;
  • całkowicie zrezygnujmy z owoców niepochodzących z naszej strefy klimatycznej (ananasy, banany, pomarańcze, papaje, kiwi itd.);
  • ze zbóż najkorzystniej działają kasza jaglana, owies i jęczmień (przy zimnie lub wilgoci należy zboża lekko uprażyć przed gotowaniem, co eliminuje nadmiar wilgoci i dodaje potencjału Yang do potrawy). Oczywiście – polecane są wszelkie pełne ziarna zbóż, jak np. ryż, kasza gryczana, quinoa, amarantus, żyto, orkisz, itd.;
  • codzienna poranna owsianka, z dodatkiem cynamonu, pieczonego jabłka, masła ghee i lekko prażonych orzechów włoskich idealnie wzmacnia odporność, ogrzewa Nerki, wzmacnia Śledzionę; na kolację proponuję ugotować pożywną zupę warzywną, z dodatkiem np. kaszy jaglanej, warzyw strączkowych.
  • jeżeli jadamy mięso, najkorzystniej, aby nie pochodziło z upraw przemysłowych. Zimą możemy powrócić do spożywania mięs i ryb. Długo gotowane wywary na mięsie (kościach), z dodatkiem warzyw korzeniowych, przypraw idealnie wzmacniają naszą odporność oraz chronią przed infekcjami.
  • nie zapominajmy o naszych rodzimych warzywach – cebula, por, czosnek są wspaniałymi dodatkami do wszystkich potraw.

Odpowiednie przygotowanie posiłków pomoże nam przełamać powolny zastój, który naturalnym rytmem powstaje w naszych ciałach z powodu zimy (pora roku najbardziej związana z Yin).

Ciepłe

W zimowym jadłospisie powinny dominować dania ciepłe – najkorzystniej, abyśmy zjadali trzy ciepłe posiłki dziennie – to szczególnie ważne dla osób marznących, odczuwających zimno w dłoniach, stopach, pośladkach, dla często przeziębiających się dzieci.

Zboża

Zimą powinniśmy zjadać więcej zbóż z dodatkiem warzyw strączkowych lub kawałkami mięsa (ryb) niż w innych porach roku. Zboża powinny stanowić około 60% dziennej racji pokarmowej. Oczywiście mam na myśli pełne ziarna zbóż, w postaci gotowanej, zboża w formie płatków (owsiane, jęczmienne, orkiszowe, żytnie); rzadziej zboża w postaci mąki i dań mącznych oraz makaronów. Aby dodać potencjału Yang – potencjału ciepła do dania – zboża należy lekko uprażyć na patelni bez dodatku tłuszczu.

Warzywa i owoce

Zimą nie zapominamy także o warzywach. Możemy korzystać z tych warzyw, które wyrosły na polu lub w ogrodzie latem czy jesienią i można je przechowywać, nie tracąc przy tym na ich wartości. Są to m.in.: warzywa korzeniowe (marchew, pietruszka, seler, pasternak, buraki, ziemniaki, rzepa), warzywa kapustne jak kapusta biała, czerwona, pekińska, brukselka, jarmuż (do końca grudnia można przechowywać bez strat kalafiory i brokuły), fenkuł, różne odmiany dyni – szczególnie polecana dynia hokkaido, cebula, czosnek, por, topinambur. Ze świeżych owoców dobrze przechowują się jabłka i niektóre gatunki gruszek (np. konferencje). Oprócz świeżych owoców mamy również pełen arsenał owoców suszonych – warto wybrać te niesiarkowane. Jeżeli jednak już mamy zakupione owoce siarkowane – przed spożyciem należy je wymoczyć w wodzie, wodę potem odlać – w ten sposób pozbywamy się tlenku siarki, któremu są konserwowane owoce.

Orzechy i pestki

Zimą nie zapominajmy również o orzechach i pestkach – mamy orzechy włoskie, laskowe; z orzechów zagranicznych: migdały, nerkowce, brazylijskie, pistacje – jednakże ja proponuję częściej używać orzechów rodzimych – włoskich i laskowych. Z pestek można używać pestek słonecznika, dyni, sezamu, maku, siemienia lnianego itd.

Nabiał

Zimą staramy się ograniczyć nabiał, szczególnie biały twaróg, jogurty, maślankę, kefir, mleko – ze względu na wychładzający charakter tych produktów.

Zupy

O tej porze roku powinniśmy codziennie spożywać gęste, długo gotowane zupy, z dodatkiem warzyw, roślin strączkowych, zbóż, czasami kawałków mięsa; gotujmy również zupy na mięsie, tak zwane „zupy mocy”, pieczmy, przyrządzamy pasztety z dodatkiem pestek, orzechów, zbóż; jedzmy warzywa kiszone: kiszoną kapustę, buraki, ogórki. Podstawą w zimowe dni powinno być ciepłe śniadanie, przygotowane z kasz, płatków zbożowych z dodatkiem suszonych owoców i odrobiny dobrego gatunkowo tłuszczu – masła ghee lub oleju nierafinowanego.

Foto


Anna Szydlik

Terapeuta Tradycyjnej Medycyny Chińskiej, dietetyk. Na terenie Śląska prowadzi warsztaty, seminaria dotyczące zdrowego odżywiania i zdrowego stylu życia. Jako dietoterapeuta stara się połączyć tradycyjną, empiryczną wiedzę wschodu z naukowym podejściem świata zachodniego.
Odwiedź stronę autorki/autora: http://www.tmch.com.pl/


Przeczytaj więcej:

natuli.pl
Uważność – najlepsze książki dla dzieci i dorosłych

OKULARY
Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci

wywiady
“W kontakcie z dziećmi wybieram uwagę i ciekawość”. Rozmowa z Anną Kasprzycką

edukacja alternatywna
6 mitów na temat nauki języków obcych

POLECAMY
Podziemne jeziora i solne komnaty – ekscytująca podróż po Kopalni Soli w Wieliczce

ciąża i poród
Narodziny oczami dziecka

wychowanie
Jak nauczyć dzieci przeżywać złość?

ciąża i poród
Dlaczego dotykamy brzucha ciężarnej bez pytania jej o zgodę?

POLECAMY
Dzieci lubią kiedy jest mięciutko i przytulnie. 5 inspiracji do dziecięcego pokoju od Yellow Tipi

karmienie piersią
Nie jesteś lepszą matką. Nie jesteś gorszą matką!

karmienie piersią
Jak mądrze wspierać mamy karmiące piersią?

wychowanie
Dzieci nie potrzebują idealnych rodziców