Kategorie
Dziecko Rozwój dziecka Rozwój ruchowy

Czym jest ADHD?

Wielu rodziców zastanawia się nad tym, dlaczego ich dziecko nie potrafi skupić się na zabawie czy nauce – zamiast tego jest w ciągłym ruchu, bardzo dużo mówi, często krzyczy, biega i szybko wpada w złość. Powodów takiego zachowania może być wiele – jednym z nich jest zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, czyli ADHD.

Niektórzy uważają, że ADHD zostało wymyślone przez firmy farmaceutyczne – inni, że stanowi tylko wytłumaczenie agresywnych zachowań niegrzecznych, źle wychowanych dzieci. Te krzywdzące mity nie mają jednak żadnego pokrycia w rzeczywistości. ADHD istnieje naprawdę, a bagatelizowanie jego objawów może prowadzić do wielu powikłań.

Co to jest ADHD?

ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, jest jedną z najczęstszych przyczyn wizyt dzieci w gabinecie psychiatry. Szacuje się, że ADHD występuje u 3-10% dzieci w wieku szkolnym – i choć jego objawy można zaobserwować już w okresie wczesnego dzieciństwa, to dopiero między 6 a 9 rokiem życia dziecka osiągają największe nasilenie. Wtedy również są najłatwiejsze do zaobserwowania – dziecko rozpoczyna bowiem naukę w szkole, wymaga się od niego siedzenia bez ruchu przez dłuższy czas, większego skupienia i zaangażowania. Czasami okazuje się jednak, że te zadania przekraczają jego możliwości. Na ADHD dużo częściej cierpią chłopcy niż dziewczynki.

ADHD – objawy

Objawy ADHD możemy podzielić na trzy obszary: nadpobudliwość, nadmierną impulsywność oraz zaburzenia koncentracji i uwagi. Dzieci, u których zdiagnozowano ADHD, są bardzo ruchliwe, nie potrafią pozostać nawet przez krótki czas w jednym miejscu, stale wykonują ruchy rękami i nogami. Bardzo dużo mówią, przerywają innym osobom, nie potrafią odpoczywać w ciszy. Dzieci takie są porywcze, często podejmują ryzykowne i niewłaściwe zachowania, nie doprowadzają rozpoczętych czynności do końca, a podczas grupowych zadań nie potrafią cierpliwie czekać na swoją kolej. Mają również problemy z koncentracją, są roztargnione, notorycznie gubią swoje rzeczy, nie są w stanie skupić uwagi na jednej czynności, sprawiają wrażenie, jakby nie słuchały naszych poleceń. Powyższe symptomy występują u każdego dziecka cierpiącego na ADHD, jednak mogą różnić się od siebie nasileniem.

Nowa dyscyplina. Ciepłe, spokojne i pewne wychowanie od małego dziecka do nastolatka

Jak być przewodnikiem dziecka i odpowiedzialnie orientować je w tym chaotycznym świecie. 
Autor mówi: rodzice, nie warto wdawać się w negocjacje, ciągle prosić, stawiać tylu pytań. Mamy inne rozwiązania, znacznie skuteczniejsze i korzystniejsze dla naszych relacji z dziećmi. Stoi za nimi nowa dyscyplina. I wcale nie trzeba być przy tym surowym.

CHCESZ? KLIKNIJ!

ADHD – leczenie

Schemat leczenia dla każdego dziecka, u którego zdiagnozowano ADHD, opracowany jest indywidualnie. Psychiatra dziecięcy uwzględnia wiek i ogólny stan zdrowia małego pacjenta, jak również nasilenie występujących objawów. Musimy jednak wiedzieć, że leczenie farmakologiczne znajduje się zwykle na samym końcu programu leczenia – najczęściej poprzedzają je zajęcia psychoedukacyjne dla rodziców, psychoterapia dziecka, terapia rodzinna i terapia dziecka w grupie rówieśniczej. Dopiero w sytuacji, gdy powyższe metody okażą się niewystarczające, wprowadza się farmakoterapię. Najczęściej w leczeniu ADHD stosuje się metylofenidat – lek psychostymulujący, wykazujący działanie uspokajające i poprawiający koncentrację u dziecka. Pamiętajmy, że zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi to zaburzenie, które należy leczyć. Nie liczmy na to, że minie z czasem. Osoby pełnoletnie, u których w dzieciństwie zbagatelizowano niepokojące objawy ADHD, zwykle prowadzą chaotyczny tryb życia i bardzo łatwo uzależniają się od alkoholu czy środków farmakologicznych.

Niegrzeczne Książeczki

Seria Niegrzeczne Książeczki to opowieści dla małych i dużych, które rozprawiają się z mitami dotyczącymi dzieciństwa. Czy dziecko zawsze powinno być posłuszne, zjadać wszystko z talerza i dzielić się swoimi rzeczami? Książeczki bez jasnego morału, dające przestrzeń na rozmowę i zrozumienie potrzeb, pisane w duchu Porozumienia bez Przemocy.

Odwiedź księgarnię Natuli.pl

Avatar photo

Autor/ka: Sandra Habrych

Doula, instruktorka hipnoporodu, polonistka, wieloletnia redaktorka dziecisawazne.pl. Szczęśliwa żona i mama dwóch chłopców.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.