W wieku przedszkolnym charakter dziecka zaczyna ewoluować. Zwykle na tym etapie tworzą się zręby jego niepowtarzalnej osobowości. Dzięki kontaktom ze światem zewnętrznym dzieci zaczynają wyrabiać w sobie różne cechy i przymioty, takie jak uczciwość, posłuszeństwo, lojalność, oszczędność, skromność, itd.
Jak zrozumieć małe dziecko
Poradnik pomagający w codziennej opiece nad Twoim dzieckiem
Rozwój społeczny i emocjonalny trzylatka:
Książki o rozstaniu i rozwodzie: wsparcie dla dzieci i dorosłych
Książki o rozstaniu i rozwodzie dostępne w naszej księgarni mają na celu wspieranie całej rodziny. Bez względu na wiek, każdy członek rodziny znajdzie tutaj coś, co pomoże mu lepiej zrozumieć własne uczucia i odnaleźć nową równowagę. Dzięki literaturze można odkryć, że nawet po rozstaniu możliwe jest stworzenie szczęśliwego, pełnego wsparcia środowiska dla dziecka.
- stany emocjonalne dziecka charakteryzują się krótkotrwałością, gwałtownością i dużą zmiennością; dziecko z jednego stanu uczuciowego przechodzi szybko w drugi, często skrajny
- dziecko nie potrafi jeszcze ukrywać, udawać ani kontrolować swoich emocji
- stara się z uporem umacniać swoje „ja” w celu zdobycia większej autonomii. Manifestuje, buntuje się i dzięki podejmowanym wysiłkom, a często nieposłuszeństwu utwierdza swoją osobowość
- trzylatka cechuje duża wrażliwość emocjonalna na sytuacje społeczne; w tym okresie silnie przeżywa wszelkie konflikty w rodzinie, między rodzicami, uczucia smutku, złości rodzica; opinię o sobie samym tworzy na podstawie tego, jak traktują go inni
- zaczyna rozumieć i przystosowywać do takich sytuacji, jak rozłąka z matką, pozostanie w przedszkolu lub pod inną opieką w domu
Niegrzeczne Książeczki
Seria Niegrzeczne Książeczki to opowieści dla małych i dużych, które rozprawiają się z mitami dotyczącymi dzieciństwa. Czy dziecko zawsze powinno być posłuszne, zjadać wszystko z talerza i dzielić się swoimi rzeczami? Książeczki bez jasnego morału, dające przestrzeń na rozmowę i zrozumienie potrzeb, pisane w duchu Porozumienia bez Przemocy.
- uświadamia sobie swoje pragnienia, wyrażając je: „ja chcę”, „ja nie chcę”
- potrafi w prostych słowach opowiadać o swoich problemach
- umie inicjować działanie: określa cel swego działania („ja chcę iść na spacer””) lub obiekt swych pragnień („kup mi to jabłko”)
- podejmuje zabawę z rówieśnikami, zaczyna dzielić się zabawkami
- umie współdziałać w małej 2, 3 osobowej grupie
- zawiera pierwsze przyjaźnie
- organizuje zabawę tematyczną np. w sklep, lekarza, dom
- rozróżnia płcie
- lęki występujące w tym okresie to głównie strach przed ciemnością; lęki przed zwierzętami, burzą, obcymi osobami zmniejszają się
1 odpowiedź na “Rozwój społeczny i emocjonalny 3-latka”
Czy można o coś zapytać?? Mam syna w wieku prawie 3 lat. Teraz jest w przedszkolu, ale od stycznia jak skończy 3 lata chcę go posłać do grupy 3 plus, mieszkam w Holandii jest to specjalna grupa dla dzieci z za granicy, skierowana na rozwój językowy dziecka. Mój syn dobrze porozumiewa się po polsku i zaczyna mówić po holendersku. Panie z jego przeszkola utwierdzają mnie w tym, że lepiej żeby został w przedszkolu, ponieważ może to być dla niego trudne przeżycie emocjonalne, gdyż dobrze czuje się on w przedszkolu, jest tam 1,5 roku już i zawarł „przyjaźnie”. W Holandii dzieci idą do szkoły podstawowej w wieku 4 lat więc ma rok na przygotowania się językowe z holenderskiej podstawy dla 3-4 latków.(oczywiście szkoła taka nie wygląda dosłownie jak szkoła bardziej przypomina to przedszkole w pierwszych kilku latach edukacji w Holandii) Czy dla 3latka będzie to na prawdę trudne przeżycie, jeżeli przeniosę go w inne miejsc. Chcę zaznaczyć że będzie tam pod ciągłą opieką jednej nauczycielki, plus jedna do dwóch pań które wspierają nauczycielkę prowadzącą. Osobiście wydaje mi się, że najważniejsze jest kiedy dziecko obdarzy zaufaniem opiekuna wtedy chyba nie było by problemu z przystosowaniem się. Co Pani o tym sądzi?? proszę o odpowiedź