Kategorie
NATULI

Ruszaj się! Czyli spacery w ciąży.

Jak powszechnie wiadomo, umiarkowana aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na przebieg ciąży, porodu i połogu, a także na stan urodzeniowy dziecka. Jedną z najczęściej stosowanych form ruchowych wśród kobiet ciężarnych są spacery. Mogą z nich skorzystać wszystkie przyszłe mamy, które są zdrowe i których ciąża przebiega prawidłowo.

Uwaga! Reklama do czytania

Poród naturalny

Świadome przygotowanie się do cudu narodzin.

Karmienie piersią

Twoje mleko to cudowny dar. Naucz się nim dzielić.

Tylko dobre książki dla dzieci i rodziców | Księgarnia Natuli

Zalety spacerów w ciąży:

  • brak dodatkowych kosztów i ogólna dostępność
  • relaks, wyciszenie emocji
  • chwila na refleksję
  • profilaktyka / zmniejszenie bólów głowy
  • dotlenienie organizmu mamy i dziecka
  • usprawnienie działania układów krążenia i oddechowego mamy
  • usprawnienie działania układu ruchu mamy (kości, stawy, mięśnie)
  • synteza witaminy D w organizmie mamy.

Ważną zaletą przebywania na świeżym powietrzu jest synteza witaminy D w organizmie.

Witamina D odpowiada za mineralizację kości. Dla nowo narodzonych dzieci jej źródłem są przede wszystkim zapasy zgromadzone w życiu płodowym – w mleku kobiecym jest jej zdecydowanie za mało. Oczywiście w ciąży powinnaś unikać nadmiernej ekspozycji na promieniowanie słoneczne, ale nie ma też powodu, by przed słońcem uciekać. Spacery w ciąży nie powinny być zbyt długie – w zupełności wystarczy 30-45 minut, ale za to regularnie, najlepiej codziennie. Podczas nich można wykonywać proste ćwiczenia, np. oddechowe.

Kiedy wychodzisz na spacer:

  • wybierz dobre miejsce – powinno być ono spokojne, oddalone od ulicy, bezpieczne, np. zatłoczone galerie handlowe nie są odpowiednie do wypoczynku; polecamy parki i ogrody
  • zadbaj o odpowiedni strój –  wygodne obuwie, dobry biustonosz; dostosuj ubiór do aktualnych warunków pogodowych tak, aby uniknąć przegrzania czy wyziębienia organizmu
  • zabierz ze sobą małą butelkę niegazowanej wody mineralnej
  • miej przy sobie telefon – jeżeli spacerujesz sama i poczujesz się gorze. Będziesz mogła od razu wezwać pomoc.

Ciekawą alternatywą dla zwykłych spacerów są zajęcia nordic walking. Możesz wziąć w nich udział, jeśli odbywają się w specjalnie zorganizowanych grupach dla kobiet w ciąży, prowadzone są przez doświadczonego instruktora, a Twój lekarz nie widzi ku temu przeciwwskazań.

Uwaga! Reklama do czytania

Jak zrozumieć małe dziecko

Podręcznik świadomego rodzicielstwa

Konflikty w rodzinie

Koniec z awanturami, czas na rozwiązania

Tylko dobre książki dla dzieci i rodziców | Księgarnia Natuli

Spacery w ciąży przynoszą wiele korzyści, jeżeli więc nie chcesz lub nie możesz skorzystać ze zwykłych ćwiczeń dla ciężarnych wybierz właśnie tę formę aktywności ruchowej.

Foto

Autor/ka: Magdalena Potoczek

Absolwentka Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie. Specjalista w zakresie fizjoterapii mięśni dna miednicy. Prowadzi diagnostykę i rehabilitację nietrzymania moczu i narządu rodnego u kobiet w Ośrodku Medycyny Matczyno-Płodowej w Krakowie. Na co dzień fizjoterapeuta w NZOZ Szpitalu ginekologiczno-położniczym na Siemiradzkiego w Krakowie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.