Przejdź do treści
Natuli – dzieci są ważneNatuli – dzieci są ważne
  • Spis treści
    • Ciąża i narodziny
      • Ciąża
      • Karmienie piersią
      • Poród naturalny i CC
      • Intuicja i wsparcie
      • Połóg
    • Niemowlę
      • Pielęgnacja dziecka
      • Problemy niemowląt
      • Budowanie więzi
      • Rozszerzanie diety i BLW
      • Sen dziecka
      • High need baby
      • Noszenie i chustonoszenie
    • Dziecko
      • Więź i relacja z dzieckiem
      • Relacje rodzinne
      • Trudne emocje
      • Komunikacja z dzieckiem
      • Kontakt z naturą
      • Dziecko i kultura
    • Rozwój dziecka
      • Rozwój emocjonalny
      • Rozwój intelektualny
      • Rozwój seksualny
      • Rozwój przez zabawę
      • Rozwój mowy
      • Rozwój ruchowy
      • Rozwój społeczny
      • Rozwój duchowy
    • Rodzicielstwo
      • Rodzicielstwo Bliskości
      • Macierzyństwo i ojcostwo
      • Porozumienie bez przemocy (NVC)
      • Naturalne rodzicielstwo/ Slow Parenting
      • Świadomość ekologiczna
    • Edukacja
      • Kryzys szkoły
      • Edukacja alternatywna
      • Naturalne procesy uczenia się
      • Nauka języków i wielojęzyczność
    • Zdrowie
      • Medycyna naturalna
      • Dieta naturalna
      • Pielęgnacja naturalna
    • Książki
      • Książki dla dzieci
      • Książki dla rodziców
  • Podcasty
  • Webinary
  • O nas
  • Książki Natuli
  • Spis treści
    • Ciąża i narodziny
      • Ciąża
      • Karmienie piersią
      • Poród naturalny i CC
      • Intuicja i wsparcie
      • Połóg
    • Niemowlę
      • Pielęgnacja dziecka
      • Problemy niemowląt
      • Budowanie więzi
      • Rozszerzanie diety i BLW
      • Sen dziecka
      • High need baby
      • Noszenie i chustonoszenie
    • Dziecko
      • Więź i relacja z dzieckiem
      • Relacje rodzinne
      • Trudne emocje
      • Komunikacja z dzieckiem
      • Kontakt z naturą
      • Dziecko i kultura
    • Rozwój dziecka
      • Rozwój emocjonalny
      • Rozwój intelektualny
      • Rozwój seksualny
      • Rozwój przez zabawę
      • Rozwój mowy
      • Rozwój ruchowy
      • Rozwój społeczny
      • Rozwój duchowy
    • Rodzicielstwo
      • Rodzicielstwo Bliskości
      • Macierzyństwo i ojcostwo
      • Porozumienie bez przemocy (NVC)
      • Naturalne rodzicielstwo/ Slow Parenting
      • Świadomość ekologiczna
    • Edukacja
      • Kryzys szkoły
      • Edukacja alternatywna
      • Naturalne procesy uczenia się
      • Nauka języków i wielojęzyczność
    • Zdrowie
      • Medycyna naturalna
      • Dieta naturalna
      • Pielęgnacja naturalna
    • Książki
      • Książki dla dzieci
      • Książki dla rodziców
  • Podcasty
  • Webinary
  • O nas
  • Książki Natuli

NATULI

jarek-kaniewski

Michał Dyrda: Jarek, porozmawiajmy po męsku o… mleku. Czy twoje dzieci piją mleko?

Jarek Kaniewski: Nie. Nigdy w życiu nie wypiły nawet szklanki mleka, a mają już 8 i 10 lat. Jesteśmy wegetariańską rodziną. Dzieciaki od urodzenia nie jedzą też mięsa. Owszem, w naszej diecie jest nabiał, raczej tylko masło i śmietana, czasami ser, ale i to w ograniczonych ilościach.

M.D.: A słyszałeś hasło „Pij mleko, będziesz wielki”? Nie wiesz, że mleko to samo zdrowie?

J.K.: Tak, słyszałem. Nawet sam je wymyśliłem. Ale to, niestety, ściema… chociaż z mojej strony niezamierzona.

M.D.: Twoje dzieci nie piją mleka, ty nie pijesz mleka, a jednocześnie jesteś autorem jednego z najlepiej rozpoznawalnych haseł w Polsce, które akurat promuje mleko. Nie ma w tym sprzeczności?

J.K.: To hasło powstało około dwunastu lat temu. Wtedy jeszcze nie wiedziałem, a może raczej nie zastanawiałem się nad tym, czy mleko jest zdrowe, czy też nie. Dopiero ta kampania, a tak naprawdę niektóre reakcje na nią skierowały moją uwagę na ten temat.

Jak zrozumieć małe dziecko

Poradnik pomagający w codziennej opiece nad Twoim dzieckiem

Zobacz na natuli.pl

M.D.: Kampania uświadomiła ci, że mleko nie jest najlepszym produktem dla człowieka. Jednocześnie miliony ludzi jej uwierzyło. Chcieli, aby ich dzieci były takie jak Kayah czy Linda. Czy jest to dla ciebie jakiś problem?

J.K.: Mam w tej kwestii bardzo mieszane uczucia. Z jednej strony trochę łechce moje ego fakt, że jestem autorem tak popularnego hasła. Z drugiej zaś strony, kiedy zdaję sobie sprawę, że namawia do czegoś, co nie jest zdrowe – jest mi głupio. Nie mam jednak wyrzutów sumienia, bo nie wiedziałem wtedy o zdrowotnych aspektach tego tematu. Myślałem nawet, że robię coś dobrego.

M.D.: Gdybyś miał te informacje, które masz dzisiaj – wymyśliłbyś to hasło, podjąłbyś się tego zadania?

J.K.: Nie lubię gdybania. Teraz nie podejmuję się już projektów dla branży mleczarskiej. To dotyczy wielu branż i marek, szczególnie tych, które adresują swoje produkty do dzieci.

jarek-kaniewski2

M.D.: Jak dzisiaj do tego podchodzisz? Sprawdzasz, czy twój klient chce przysłonić prawdę sprytnym hasłem?

J.K.: Nie chcę robić z siebie świętoszka, mam jednak w mojej pracy pewien kodeks moralny i staram się go przestrzegać. Większość z moich obecnych zleceń to tworzenie tekstów i haseł na strony internetowe firm. Są to w większości projekty, z którymi nie mam żadnych problemów moralnych. Od dawna działam jako freelancer. Przez lata wypracowałem sobie spore i ciekawe portfolio. Mam wielu stałych, zadowolonych klientów. Dużym atutem jest także łatwa do zapamiętania domena copywriter.pl, pod którą prowadzę działalność. To wszystko daje mi ten komfort, że sam mogę decydować, nad którymi projektami pracuję. Gdy zwraca się do mnie klient np. z branży mięsnej, farmaceutycznej czy też producent jakichś syfów dla dzieci – mogę mu grzecznie odmówić. Zdarzyło mi się to już kilka razy.

Książki o rozstaniu i rozwodzie: wsparcie dla dzieci i dorosłych

Książki o rozstaniu i rozwodzie dostępne w naszej księgarni mają na celu wspieranie całej rodziny. Bez względu na wiek, każdy członek rodziny znajdzie tutaj coś, co pomoże mu lepiej zrozumieć własne uczucia i odnaleźć nową równowagę. Dzięki literaturze można odkryć, że nawet po rozstaniu możliwe jest stworzenie szczęśliwego, pełnego wsparcia środowiska dla dziecka.

Zobacz kolekcję

M.D.: Wróćmy do hasła. Opowiedz, jak ono powstało? Dostałeś jakieś materiały, badania, opracowania – coś, co należało podsumować jednym prostym chwytliwym hasłem?

J.K.: Pracowałem wtedy jako copywriter na etacie w dużej warszawskiej agencji reklamowej. Pewnego dnia właściciel agencji przyszedł do nas do piwnicy (tam się wtedy mieścił dział kreacji) i powiedział, że jest nowy ciekawy projekt do zrobienia. Mieliśmy stworzyć scenariusze i hasło do kampanii społecznej zachęcającej dzieci do picia mleka. Mieliśmy na to dość dużo czasu, ponieważ był to projekt niejako na boku. Nie przypominam sobie żebyśmy dostali jakieś badania. Owszem, był tzw. brief, ale wszystko sprowadzało się do zadania: „wypromujcie picie mleka w Polsce”. Naszym benchmarkiem była amerykańska kampania „Got Milk”. Nasze zespoły kreatywne zabrały się do pracy. Po jakimś czasie zrodził się pomysł, żeby do reklamy zaprosić polskie gwiazdy muzyki i sportu i pokazać je w czasach, kiedy były jeszcze dzieciakami. Stworzyłem pierwsze scenariusze, w których pojawili się: Kayah oraz Bogusław Linda, a wkrótce Jagna Marczułajtis oraz Krzysztof Hołowczyc. Wymyśliłem także hasło dla kampanii: „Pij mleko – będziesz wielki”.

M.D.: Jakie wyglądała ta kampania? Masz jakieś dane, w jakim stopniu przyczyniła się ona do popularyzacji spożycia mleka w Polsce?

J.K.: Gdzieś przeczytałem, że według Instytutu MillwardBrown SMG/KRC rozpoznawalność hasła kampanii to aż 98%. Ponoć aż 54% dzieci chętniej sięgnęło po mleko po jej obejrzeniu. Jako copywriter muszę stwierdzić, że wyniki są fenomenalne, a dzisiaj także jako rodzic, że są fatalne. Nieco schizofreniczne, prawda?

M.D.: Kampania wzbudziła także sporo kontrowersji. Opinie na temat tego, czy picie krowiego mleka jest zdrowe, są mocno podzielone.

J.K.: To prawda. Po kilku latach, kiedy już nie pracowałem w agencji i przeniosłem się na wieś na południe Polski, natrafiłem na przeróbkę tego hasła na „Pij mleko – będziesz kaleką”. Powiem szczerze, że dopiero wtedy zacząłem uważnie przyglądać się temu tematowi. Przeczytałem kilka alternatywnych artykułów o wpływie krowiego mleka na ludzki organizm. Zasięgnąłem także opinii znajomych lekarzy, którym ufam i którzy z powodzeniem od lat leczą moje dzieci. Są to lekarze z nurtu szeroko pojętej medycyny naturalnej.

M.D.: I jakie wyciągnąłeś z tego wnioski?

J.K.: Wszystko przemawia za tym, że tak naprawdę krowie mleko nie jest zdrowe dla człowieka. Chodzi tutaj nie tylko o problem z często występującą u ludzi nietolerancją laktozy. Mleko krowy jest dla cielaków i to one powinny się nim żywić. Dotarła do mnie kiedyś opinia człowieka, który handluje paszą dla zwierząt. Ilość antybiotyków i różnego rodzaju chemii, które zawiera serwowany krowom pokarm, na pewno ma swoje przełożenie na skład produkowanego na masową skalę mleka. Chcę wyraźnie zaznaczyć, że wszystko, co teraz mówię, jest wyłącznie moją prywatną opinią. Jestem copywriterem, a nie lekarzem. Chociaż opiniom lekarzy medycyny tzw. klasycznej także przestałem już dawno ufać.

Warto jeszcze przeczytać:


10 powodów, dlaczego nie warto pić mleka

M.D.: . Nie ufasz lekarzom medycyny konwencjonalnej – jak zatem leczysz siebie i dzieci?

J.K.: Szpitali i lekarzy medycyny konwencjonalnej unikamy. Stosujemy głównie homeopatię i produkty ziołowe. Na szczęście moje dzieci od dawna poważnie nie chorują. Od ponad dwóch lat pijemy sok z młodego jęczmienia, jemy dużo chlorelli i to nas utrzymuje w dobrym zdrowiu.

M.D.: Podobno słynny kowboj Marlboro Man zmarł na raka. Ty – autor świetnego hasła promującego mleko – sam go nie pijesz, uważając to za rzecz niezdrową. Jak się czujesz, ujawniając tę, jak to nazwałeś ściemę?

J.K.: Ja niczego nie ujawniam. To ogólnodostępne informacje. Piszecie przecież o nich na waszym portalu. Jeżeli ktoś uważa, że krowie mleko jest zdrowe – to OK. Jeżeli uważa, że jest szkodliwe, to też może z niego zrezygnować. To kwestia osobistego, świadomego wyboru. Moją prywatną opinię znasz.

M.D.: Jest też inne znane hasło: „reklama kłamie”. Czy podpisałbyś się pod nim?

J.K.: Już od wielu lat nie oglądam telewizji. Reklamy były jednym z głównych powodów tej decyzji. Są strasznie ogłupiające i mają szczególnie złe oddziaływanie na małe dzieci. Kilkuletni szkrab nie potrafi jeszcze odpowiednio filtrować przekazywanych mu informacji i traktuje je bardzo serio. Jest w ten sposób dużo bardziej narażony na ich oddziaływanie. Nie uważam jednak, że reklama jest zła. Żeby sprzedać produkt czy usługę, trzeba je zareklamować. Jednak jak słyszę komunikat typu: „jeżeli chcesz być dobrą matką, daj swojemu dziecku dawkę witamin, której potrzebuje każdego dnia”… to mnie skręca. Może przez to, że sam jestem copywriterem, uważniej przysłuchuję się takim podprogowym komunikatom.

M.D.: Co – twoim zdaniem – powinien zrobić zwykły zjadacz chleba borykający się z dylematami: czy chleb, który jem, jest zdrowy? Czy sól jest zdrowa, a cukier, mąka… mleko? Skoro reklama to często świetne, ale puste hasła, skąd dziś czerpać taką wiedzę?

J.K.: Niedawno moja żona rozglądała się za dobrą, zdrową odżywką do włosów. Trafiła na produkt znanej marki, która reklamowała odżywkę, szczycąc się tym, że jest bez silikonu. Większości ludzi by to wystarczyło. Ona poszperała w internecie i okazało się, że, owszem, produkt nie ma silikonu, zawiera za to jakiś inny chemiczny składnik używany w przemyśle samochodowym do klejenia szyb. Wiedza konsumencka nie powinna być czerpana z reklam. Od tego m.in. jest wasz portal i wiedza zgromadzona w internecie. Producenci żywności mają obowiązek umieszczać na produkcie listę składników, z których jest on wykonany. Ja zawsze czytam etykiety.

M.D.: I na koniec – jakim hasłem powinniśmy reklamować dziecisawazne.pl?

Wasza nazwa to równocześnie wasze hasło reklamowe. To ciekawy zabieg. Na początku, jak się spotkałem z tym adresem, był dla mnie dość dziwny. Teraz, po czasie uważam, że to bardzo fajny pomysł.

Michał Dyrda | 18 października, 2020

„Pij mleko, będziesz wielki – to ściema”. Rozmowa z Jarkiem Kaniewskim

Michał Dyrda | 26 stycznia, 2020

Duże zmiany! Dlaczego Dzieci są ważne zmienia nazwę?

Marlena Jakubik | 27 listopada, 2019

4 Sposoby na własny kąt

Aga Nuckowski | 5 czerwca, 2018

Wydawnictwo Natuli – nasze kolejne dziecko! Rozmowa z Alicją i Michałem Dyrdami

Ewa Krogulska | 29 listopada, 2017

Pobieranie krwi pępowinowej – czy to w ogóle ma sens?

Joasia Paluchiewicz | 12 sierpnia, 2017

Czy szkoła rodzenia jest potrzebna?

Edyta Ryłek | 3 lipca, 2017

Cesarka na życzenie – dlaczego kobiety wolą rodzić operacyjnie zamiast naturalnie?

Katarzyna Auli Barszczewska | 14 grudnia, 2016

Czy grozi nam powrót do totalitarnego położnictwa?

Magda Karpienia | 30 listopada, 2016

Dla jednych piękne, dla innych kontrowersyjne. Nieoczywiste zwyczaje okołoporodowe

NATULI dzieci są ważne | 20 października, 2016

„Na temat karmienia piersią czerpcie wiedzę z dobrych źródeł, a nie publikacji producentów mleka modyfikowanego”. Rozmowa z Katarzyną Asztabską

NATULI dzieci są ważne | 13 października, 2016

Nie pal w ciąży!

NATULI dzieci są ważne | 27 września, 2016

Szczęściu warto służyć. Rozmowa z Izą Czarko-Wasiutycz o ustawieniach hellingerowskich

NATULI dzieci są ważne | 27 sierpnia, 2016

Empatia jest fundamentem relacji

NATULI dzieci są ważne | 3 sierpnia, 2016

Raport NIK o polskich porodówkach – nie jest dobrze

Karolina Kowalczyk | 21 lipca, 2016

Jak naturalnie zwiększyć szanse na poczęcie?

Justyna Urbaniak | 10 lipca, 2016

Jak uwierzyłem w Utopię i straciłem wiarę w ludzkość. Rozmowa z autorem książki “Eksperyment Utopia”

NATULI dzieci są ważne | 1 czerwca, 2016

Walka o ludzkie oblicze porodu

NATULI dzieci są ważne | 1 czerwca, 2016

Fragment książki „Pasja narodzin” Sheili Kitzinger

NATULI dzieci są ważne | 1 czerwca, 2016

Sheila Kitzinger – kobieta, która odczarowała poród

Agnieszka Szczurzydlo | 25 kwietnia, 2016

Dlaczego warto rodzić w pozycji wertykalnej?


Stronicowanie wpisów

← Nowsze wpisy1 2 … 7 Starsze wpisy →
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
Natuli – dzieci są ważne
Magazyn świadomych rodziców
Zarządzaj zgodą
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}