Kategorie
Niemowlę

Rozwój dziecka w 10 miesiącu życia

Dziecko w dziesiątym miesiącu życia: staje się cięższy jedynie o ok. 200 g, rośnie już coraz wolniej, robi kolejny krok w stronę pionizacji i samodzielnego stania, umie zupełnie stabilnie siedzieć, podtrzymywane próbuje stawiać pierwsze kroczki

Drodzy rodzice, pamiętajcie, że każdy maluszek rozwija się we własnym tempie. Wiele zależy od temperamentu dziecka, genów, środowiska rodzinnego oraz innych indywidualnych cech dziecka.

Jak zrozumieć małe dziecko

Poradnik pomagający w codziennej opiece nad Twoim dzieckiem

Zobacz w księgarni Natuli.pl

Dziecko w dziesiątym miesiącu życia:

  • staje się cięższy jedynie o ok. 200 g, rośnie już coraz wolniej
  • robi kolejny krok w stronę pionizacji i samodzielnego stania
  • umie zupełnie stabilnie siedzieć, podtrzymywane próbuje stawiać pierwsze kroczki
  • postawione przy barierce zwykle potrafi samodzielnie podciągnąć się do stania, wytrwać w tej pozycji przez chwilę
  • dobrze porusza się w pozycji na czworaka, sprawnie siedzi zachowując równowagę, potrafi sięgać z tej pozycji po przedmioty położone daleko od niego
  • bada przedmioty na różne sposoby: dotykiem, wzrokiem, węchem, zmysłem smaku
  • następuje dalszy rozwój koordynacji wzrokowo ruchowej oraz motoryki
  • może tracić zainteresowanie karmieniem piersią, daje się namówić na urozmaicone pokarmy stałe
  • coraz bardziej docenia towarzystwo mamy i innych najbliższych. Okazuje uczucia, całuje i tuli się do nich, kieruje swoje gaworzenie do konkretnych osób, próbuje nawiązać „rozmowę” a nie tylko zaznaczyć swoją obecność

Nowa dyscyplina. Ciepłe, spokojne i pewne wychowanie od małego dziecka do nastolatka

Jak być przewodnikiem dziecka i odpowiedzialnie orientować je w tym chaotycznym świecie. 
Autor mówi: rodzice, nie warto wdawać się w negocjacje, ciągle prosić, stawiać tylu pytań. Mamy inne rozwiązania, znacznie skuteczniejsze i korzystniejsze dla naszych relacji z dziećmi. Stoi za nimi nowa dyscyplina. I wcale nie trzeba być przy tym surowym.

CHCESZ? KLIKNIJ!
  • w tym wieku nasila się u dzieci lęk przed obcymi, a także lęk przed rozstaniem z mamą, przed pozostawieniem go samego. Z pomocą miłości i wyrozumiałej cierpliwości mamy już za kilka miesięcy zachowania lękowe dziecka zmniejszą się
  • niektóre dzieci bardzo przywiązują się do jednej rzeczy, traktując ja jak „przyjaciela”, „pocieszaczka”. Może nim być kocyk, zabawka, pluszak, smoczek. W chwilach smutku, lęku zapewniają maluszkowi pocieszenie i poczucie bezpieczeństwa
  • bardzo dużo rozumie, pod warunkiem, ze rodzice z nim rozmawiają: zwracają uwagę na jego gaworzenie i starają się nawiązać z nim kontakt. Będzie bardzo rozczarowane, kiedy przy próbie nawiązania „rozmowy” nie usłyszy odpowiedzi lub spotka się z brakiem reakcji
  • niektóre dzieci w tym wieku posługują się już pierwszymi wyrazami wypowiadanymi świadomie: „mama, tata, daj, baba, ma”.
  • często powtarza zasłyszane dźwięki, „papuguje” kaszel, cmokanie czy kichanie
  • wyraźnie daje do zrozumienia, kiedy jest głodne, kiedy potrzebuje pomocy. Jego działania są bardziej celowe.
  • bardzo lubi naśladować otaczające je osoby, powtarza proste ruchy i miny, potrafi rozróżniać głosy różnych znanych mu osób, głosy zwierząt
  • rozwijają się zdolności poznawcze i manipulacyjne dziecka. Najwłaściwsze będą zabawki z dużą ilością kolorowych klawiszy, pokręteł, ruchomych części. Dziecko zaczyna także rozumieć pojęcie wewnątrz i zewnątrz i bardzo lubi bawić się wkładając i wyjmując rzeczy do pudełeczka lub pojemnika
  • znacznie urozmaica się dieta dziecka. Jeśli nie miało to miejsca wcześniej, to w tym miesiącu maleje zainteresowanie karmieniem piersią. Warto wprowadzać dziecku dwudaniowe obiadki. Jest to dobry czas na wprowadzenie całego bogactwa warzyw i owoców.

Niegrzeczne Książeczki

Seria Niegrzeczne Książeczki to opowieści dla małych i dużych, które rozprawiają się z mitami dotyczącymi dzieciństwa. Czy dziecko zawsze powinno być posłuszne, zjadać wszystko z talerza i dzielić się swoimi rzeczami? Książeczki bez jasnego morału, dające przestrzeń na rozmowę i zrozumienie potrzeb, pisane w duchu Porozumienia bez Przemocy.

Odwiedź księgarnię Natuli.pl

Autor/ka: Iwona Zych

Psycholog dziecięcy, pedagog, terapeuta. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego Wydziału Historii oraz Wydziału Psychologii Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Zajmuje się udzielaniem kompleksowej pomocy psychologicznej dzieciom z całościowymi zaburzeniami rozwoju, zaburzeniami lękowymi oraz kłopotami szkolnymi. Udziela konsultacji psychologicznych, prowadzi szkolenia rodziców, warsztaty dla rodziców i nauczycieli, pracuje terapeutycznie z dziećmi i młodzieżą. Współpracuje z siecią niepublicznych przedszkoli Pomarańczowa Ciuchcia oraz innymi placówkami przedszkolnymi. Prowadzi prywatną praktykę psychologiczną w Pracowni Psychologiczno-Pedagogicznej „Rozwój” w Warszawie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.