Kategorie
Niemowlę

Rozwój dziecka w 11 miesiącu życia

Dziecko w jedenastym miesiącu życia: jest bardzo ciekawe świata, z zapałem poznaje i bada swoje otoczenie: otwiera szafki, szuflady i pudełka, wyjmując z nich wszystko, co tylko się da; coraz pewniej czuje się w pozycji stojącej, dłużej stoi trzymając się barierki lub mebli, czasami próbuje stać bez podtrzymywania

Drodzy rodzice, pamiętajcie, że każdy maluszek rozwija się we własnym tempie. Wiele zależy od temperamentu dziecka, genów, środowiska rodzinnego oraz innych indywidualnych cech dziecka.

seria rodzicielska

Jak zrozumieć małe dziecko

34 PLN

#StopTrenowaniu – przeczytaj książkę, która wprowadzi i rozwinie Twoje świadome rodzicielstwo. Rodzicielstwo bez „instrukcji obsługi” i szkodliwych rad.

Dziecko w jedenastym miesiącu życia:

  • jest bardzo ciekawe świata, z zapałem poznaje i bada swoje otoczenie: otwiera szafki, szuflady i pudełka, wyjmując z nich wszystko, co tylko się da
  • coraz pewniej czuje się w pozycji stojącej, dłużej stoi trzymając się barierki lub mebli, czasami próbuje stać bez podtrzymywania
  • stara się chodzić trzymany za rączki lub trzymając się wszystkich możliwych podpórek
  • doskonali swoje ruchy precyzyjne, obserwuje bacznie dorosłych i stara się naśladować ich zachowania oraz używa przedmiotów zgodnie z ich przeznaczeniem (łyżeczki, kubka, szczoteczki do zębów czy też szczotki do włosów itp.)
  • powoli staje się śmielsze wobec nieznajomych, chociaż u każdego dziecka jest nieco inaczej i zależy to od indywidualnych cech charakteru
  • uwielbia przebywać z bliskimi, bywa zazdrosne – szczególnie o mamę, rozumie, że każdy z domowników ma swoje imię i wie, o kim jest mowa
  • potrafi bawić się z dorosłym, który przeważnie inicjuje zabawę, ale wciąż jeszcze nie wchodzi w relacje z innymi dziećmi, choć może bawić się obok nich
  • świadomie wypowiada kolejne nowe wyrazy, próbuje nazywać przedmioty
  • coraz chętniej naśladuje gesty, ruchy, mimikę i sposób mówienia obserwowanych osób, naśladuje różne dźwięki
  • zdarza się, że robi coś, czego mu nie wolno, obserwując reakcję rodziców, choć świetnie rozumie nakazy i zakazy i reaguje na nie
  • potrafi coraz dłużej utrzymać koncentrację: ogląda książeczki, obrazki
  • pokazuje na obrazku lub zdjęciu znane mu osoby, zwierzęta lub przedmioty
  • w tym wieku można uczyć dziecko powtarzania poszczególnych wyrazów, a także dźwięków wydawanych przez zwierzęta
  • stara się jeść samodzielnie, najczęściej rączką, rzadziej łyżeczką. Konsystencja potraw powinna być bardziej stała, aby zachęcić dziecko do żucia. Większość dzieci potrafi też pić z kubeczka
  • coraz lepiej radzi sobie z mówieniem, świadomie używa słów: „mama, tata, daj, to”, bardzo chętnie używa słowa „nie”
  • potrafi głośno się buntować przy ubieraniu lub rozbieraniu, protestować, gdy nie chce czegoś zrobić lub ktoś nie chce spełnić jego prośby
  • próbuje decydować o sobie i lubi mieć wybór; dobrze jest stwarzać sytuacje, w których będzie mogło się wykazać.
Dobra relacja
30,36 PLN
Jak zrozumieć się w rodzinie
34 PLN
Szanujący rodzice, szanujące dzieci
32,10 PLN

Autor/ka: Iwona Zych

Psycholog dziecięcy, pedagog, terapeuta. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego Wydziału Historii oraz Wydziału Psychologii Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Zajmuje się udzielaniem kompleksowej pomocy psychologicznej dzieciom z całościowymi zaburzeniami rozwoju, zaburzeniami lękowymi oraz kłopotami szkolnymi. Udziela konsultacji psychologicznych, prowadzi szkolenia rodziców, warsztaty dla rodziców i nauczycieli, pracuje terapeutycznie z dziećmi i młodzieżą. Współpracuje z siecią niepublicznych przedszkoli Pomarańczowa Ciuchcia oraz innymi placówkami przedszkolnymi. Prowadzi prywatną praktykę psychologiczną w Pracowni Psychologiczno-Pedagogicznej „Rozwój” w Warszawie.


Bestsellery księgarni NATULI

Tematy, którymi się zajmujemy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *