Kategorie
Dieta naturalna

Woda, herbata, kompot, sok… kiedy warto je pić?

W domu wybór odpowiedniego napoju jest prosty – najczęściej jest to woda, a jeśli mamy składniki to koktajl czy świeżo wyciskany sok. W kawiarni czy restauracji wybór jest większy. Często wybierając napój ulegamy pokusie na coś słodkiego i serwujemy sobie więcej kalorii niż potrzebujemy. Tymczasem odpowiedni napój wpływa także na intensywność odczuwania głodu.

Kiedy pić wodę?

Zawsze, ale szczególnie w momencie zmęczenia, osłabienia, bólu głowy, kiedy podejrzewamy, że jesteśmy odwodnieni. Czysta woda jest niezastąpiona! Po przebudzeniu powinno wypić się od 1 do 2 szklanek wody, aby uzupełnić braki wody z nocy i pobudzić do pracy układ przemiany materii. Woda to także najlepszy napój dla dziecka, tuż po mleku mamy.

Maksymalną ilość potrzebnej wody można wyliczyć z równania:

0,03 l x waga ciała w kg = maksymalna dopuszczalna ilość litrów wody

Przykładowo: 0,03 l x 70kg = 2,1 l.

Uwaga! Reklama do czytania

Jak zrozumieć małe dziecko

Poradnik świadomego rodzicielstwa

Cud rodzicielstwa

Wsłuchaj się naprawdę w głos swojego dziecka

Tylko dobre książki dla dzieci i rodziców | Księgarnia Natuli

Kiedy pić herbatę?

Pamiętajmy, że czarna herbata jest źródłem kofeiny. Jej ilość kofeiny w napoju zależy od ilości herbaty, ale również od długości parzenia. Standardowo w 100 g zaparzonej herbaty znajduje się zaledwie 20 mg kofeiny, jednak nawet taka ilość nie pozostaje bez wpływu na organizm. Mocna herbata (parzona przez 5 min) może mieć aż 31 mg kofeiny. Ze względu na właściwości odtruwające herbaty polecamy ją w razie kłopotów żołądkowych.

Ziołowe herbatki służą dziecku. Przeczytaj: Herbatki ziołowe dla dzieci.

Podawanie dziecku ziołowych herbatek jest naturalnym i tanim sposobem radzenia sobie z łagodnymi problemami zdrowotnymi. Zioła można kupić prawie w każdej aptece lub sklepie zielarskim, w postaci pojedynczej lub złożonych mieszanek leczniczych. Przeczytaj: Ziołowe herbatki w leczeniu dziecka.

Kiedy pić kompot?

Poza walorami smakowymi kompot świetnie wspiera nasze zdrowie. Działa rozgrzewająco, dlatego szczególnie polecany jest chłodną porą roku. W czasie zaparć polecamy kompot z suszonych śliwek (niesiarkowanych). Kompoty z dużą ilością przypraw, np. z goździkami, anyżem, cynamonem, imbirem silnie rozgrzewa. Do kompotu możemy dodać także zioła. I ten aromat! Przeczytaj: Kompot – tradycyjny, zdrowy napój. 

Uwaga! Reklama do czytania

Uwaga! Złość

Są sposoby radzenia sobie ze złością (swoją i bliskich), które nie ranią i nie krzywdzą. Książka pomaga zrozumieć i stosować te metody. 

CHCESZ? KLIKNIJ!

Kiedy pić sok?

Soki pysznie smakują i dostarczają nam cennych witamin i minerałów. Są także źródłem energii, dlatego chętnie pijemy je rano. Służą także naszemu zdrowiu. Przykładowo:

  • Sok z granatu łagodzi problemy trawienne, działa odmładzająco na skórę. Dzięki dużej zawartości fitohormonów łagodzi objawy PMS i menopauzy.
  • Sok z aronii to antidotum na choroby cywilizacyjne: nadciśnienie, miażdżycę, nowotwory i schorzenia oczu. Robi się go z jagód aronii czarnoowocowej (aronia melanocarpa), krzewu, któremu bardzo się spodobał europejski klimat. Aronia wspaniale rośnie i owocuje w Polsce – jesteśmy potentatem w uprawie tych krzewów.
  • Sok z kiszonej kapusty, który często wylewamy przygotowując surówkę, działa antynowotworowo, oczyszczająco, jest źródłem błonnika.
  • Sok żurawinowy pijemy przy infekcjach dróg moczowych.
  • Sok z buraka w czasie osłabienia, anemii (zawiera sporo żelaza i antyoksydant – betainę).
  • Sok pomarańczowy pijmy po posiłku o wysokiej zawartości tłuszczu, ponieważ pomaga on  zneutralizować reakcję zapalną powstającą po takim posiłku.

Kiedy pić koktajl z zielonych warzyw?

Zielone smoothie syci, dodaje energii, ma dużą dawkę witamin, składników mineralnych i całkiem sporo błonnika. Jest zdrowe, ponieważ w jednym posiłku jesteśmy w stanie zawrzeć sporo warzyw, których nie zjedlibyśmy jako dodatku do potrawy. Z czego przygotować koktajl? Nie ma jednego uniwersalnego przepisu na najlepszy zielony koktajl, każdy może przygotować go według własnego pomysłu. Przykładowo, koktajle na bazie ogórka, selera naciowego i pomidorów znakomicie nawadniają. Warto wzbogacić koktajl w świeże zioła, można także dodać zieloną herbatę, imbir, czosnek. Cennym dodatkiem będzie też świeżo zmielone siemię lniane zawierające kwasy tłuszczowe omega-3. Z umiarem stosujmy szpinak, który obfituje w kwas szczawiowy. Koktajle możemy pić o każdej porze dnia, traktować je jako przekąskę lub napój do posiłku. Koktajle mogą pić także dzieci. Przeczytaj: Koktajle owocowo-warzywne. 

Kiedy pić kawę?

Kawa zawiera chrom i magnez, dwa minerały, które pomagają wytwarzać i regulować poziom insuliny, odpowiedzialny za poziom cukru we krwi. Może zatem pomóc w zapobieganiu cukrzycy typu 2. Jeśli jesteśmy odporni na pobudzające działanie kawy, możemy pić ją niemal o każdej porze dnia. Pamiętajmy, że kawa instant nie ma wiele wspólnego z prawdziwą kawą!

Kiedy pić mleko?

Pochodzenia zwierzecego – sporadycznie. Przeczytaj: 10 powodów, dlaczego nie warto pić mleka.

Natomiast roślinne – często. Przykładowo, mleko sojowe (nie GMO!) zwykle zawiera ograniczoną ilość nasyconych tłuszczów i jest wolne od cholesterolu. Może być spożywane przez osoby posiadające alergię na nabiał lub cierpiące na nietolerancję laktozy. Ryżowe nie zawiera tłuszczów nasyconych ani cholesterolu, nie ma też dużej ilości białka, ale spośród wszystkich rodzajów mleka niesie najmniejsze ryzyko alergii. Mleko migdałowe nie zawiera tłuszczów nasyconych, cholesterolu ani laktozy, jest niskokaloryczne. Mleko migdałowe nie dostarcza zbyt wiele białka, jednak dzięki lekko orzechowemu smakowi stanowi doskonały dodatek do kawy i płatków śniadaniowych.

Kiedy pić lemoniadę?

Kiedy chcemy wesprzeć pracę układu odpornościowego. Ze względu na zawartość witaminy C (z cytryny) lemoniada wzmocnia układ odpornościowy i działa oczyszczająco. Jeśli chcemy osłodzić smak wody z cytryną, dodajmy stewię, miód lub syrop z agawy.

W 100 gramach cytryny znajduje się 50 do 80 miligramów witaminy C. Dla porównania: w grejpfrucie 80, w naci pietruszki 130, czarnej porzeczce 400 do 500, w owocach dzikiej róży 400 do 4000 mg witaminy C.

Uwaga! Reklama do czytania

Cud rodzicielstwa

Piękna i mądra książka o istocie życia – rodzicielstwie.

Odwiedź księgarnię Natuli.pl

Kiedy pić piwo?

Napój ten poprawia naszą wytrzymałość. Ciemne zawiera dużo żelaza, w 93% składa się z wody, jest dobrym źródłem przeciwutleniaczy, które mogą odwrócić skutki uszkodzenia komórek w organizmie. Oczywiście, pijemy piwo w rozsądnych ilościach i nie później niż 2 godziny przed snem, by go nie zakłócić. To oczywiście nie jest napój dla dzieci i kobiet karmiących.

Foto: flikr.com/benny4bs

Avatar photo

Autor/ka: NATULI dzieci są ważne

Redakcja NATULI Dzieci są ważne

1 odpowiedź na “Woda, herbata, kompot, sok… kiedy warto je pić?”

Gdzieś czytałam , ze mleko jest najlepsze dla dziecka. Niestety ktoś nie wziął pod uwagę, ze w nadmiarze szkodzi. Bardzo ciekawy artykuł. Mojemu dziecku sama soki przygotowuję bo przynajmniej wiem, ze są zdrowe. Wodę filtrujemy , dzbanek Dafi świetnie się sprawdza, do tego sok z cytryny i dla słodkości naturalny miód. nie za dużo bo chociaż miód jest naturalny to jednak też nie ma co przesadzać . Lubimy taką lemoniadę zwłaszcza latem :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.